مقدمه
مقدمه / شماره 1 الی 5
سوره مبارکه فاتحه
آیات 1 الی 7 / شماره 6 الی 46
سوره مبارکه بقره
تفسیر آسان - سوره مبارکه بقره
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 50
آیات 1 الی 9 / شماره 47 الی 73
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 51
آیات 10 الی 15 / شماره 74 الی 104
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 52
آیات 16 الی 22 / شماره 105 الی 151
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 53
آیات 23 الی 29 / شماره 152 الی 194
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 54
آیات 30 الی 37 / شماره 195 الی 237
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 55
آیات 38 الی 45 / شماره 238 الی 270
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 56
آیات 46 الی 52 / شماره 271 الی 307
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 57
آیات 53 الی 61 / شماره 308 الی 337
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 58
آیات 62 الی 69 / شماره 338 الی 367
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 59
آیات 71 الی 77 / شماره 368 الی 393
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 60
آیات 78 الی 83 / شماره 394 الی 425
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 61
آیات 84 الی 91 / شماره 426 الی 449
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 62
آیات 92 الی 100 / شماره 450 الی 481
parsa
4 ماه قبلنیاز به تصحیح
در بخش آیه 7 فاتحه شماره 43 قسمت قبلی تکرار شده است ( در قسمت متن )
زکریا عطری
3 هفته قبلالسلام علیکم، مشکل برطرف شد
parsa
4 ماه قبلیهدی به الله من اتبع رضوانه چطور اتباع را به معنای خواستن ذکر کردین در حالی که ظاهرا تبعیت به این معنا نیست و معنی خواهان و خواستن نمی دهد. اگه ممکنه این را بیشتر توضیح بدین . (مربوط به آیه 7 فاتحه شماره 42)
parsa
4 ماه قبلبا نیت بندگی انجام دادن کارها یعنی چطور؟ کاش بیشتر توضیح می دادین. مثلا مغازه دار الله را لحاظ کند در معامله اش این گ.نه می شود بندگی خدا درسته؟ یا وجوه دیگر داریم که به نیت بندگی مرتبط می شود؟ ممنون میشوم این نیت بندگی را در امور و کارهای شخصی و رفتارهای روزمره بیشتر بازش کنین
parsa
4 ماه قبلمردم شاید گاهی این واقعه از دست دادن سه عزیز در فاصله کمتر از 15 روز را نوعی عذاب و حتی نفرین خدا برای بازماندگانش می دانند. تعامل ما باید چگونه باشد ؟ مرز بین عذاب و ابتلا کجاست؟ چه موقع می توان گفت این مورد پیش آمدهای ناگوار عذاب است؟ اصلا امکان تمییز و تشخیص برای همه مردم وجود دارد یا فقط خود فرد مبتلا شده به مصیبت می تواند بفهمد که عذاب است و یا آزمایش ؟
parsa
4 ماه قبلآیا می توان گفت هر که الله او را بیشتر دوست دارد مصیبت های بیشتری به او می دهد ؟ حکمت مرگ و میرهای پی در پی در مورد یک شخص چه پیامی می تواند داشته باشد؟ مثلا همین چند وقت قبل شخصی هم پدر و هم مادرش و هم برادرش را در فاصله کمتر از 15 روز از دست داد. این فرد چطور با خدای خودش کنار بیاید؟ چه بگوید؟ چکار کند؟
یک پرسش جدید بپرسید
افزودن پاسخ
موضوع ۳۵۷: پیامبر ابراهیم علیهالسلام باید الگو باقی بماند
آیه با «هَا أَنْتُمْ هَؤُلَاءِ» شروع شده است؛ «ها» اخطار و تذکر است که به آن های تنبیه گفته میشود؛ یعنی حواستان را جمع کنید دقت کنید اشتباهی در کارتان است. «أَنْتُمْ» مبتدا و «هَؤُلَاءِ» خبر آن است و جملهی «حَاجَجْتُمْ» به بعد جملهی مستألف یا حالیه است و میخواهد همان اشتباهی که در کارشان است را بیان کند.
اشتباهشان چیست؟
اشتباهشان این است که آنها میخواهند پیامبر ابراهیم علیهالسلام را همراه خود بکشانند خودشان که دارند در منجلاب فساد غرق میشوند، ولی به خاطر اینکه اعتبارشان همچنان حفظ شود دارند از شخصیت پیامبر ابراهیم علیهالسلام سوء استفاده میکنند.
ولی مگر الله اجازه میدهد کسی با دوست صمیمی او خلیل الله چنین کاری انجام دهد مگر الله اجازه میدهد که پیامبر ابراهیم بیاعتبار و بدنام شود پیامبر ابراهیمی که در زمینهی توحید تلاشهای فراوانی کرد اتفاقاً در عبارت «تَعَالَوْا إِلَى كَلِمَةٍ سَوَاءٍبَيْنَنَا وَبَيْنَكُمْ أَلَّا نَعْبُدَ إِلَّا اللَّهَ» در همان کلمهی مشترک خود پیامبر ابراهیم علیه السلام سرآمد بوده است حالا آنها نیامدند سمت توحید و از رسول الله صلی الله علیه و سلم فاصله گرفتند خودشان را چسباندند به پیامبر ابراهیم در حالی که خط پیامبر ابراهیم و رسول الله صل الله علیه و سلم یکی است.
پس الله اینجا از شخصیت پیامبر ابراهیم دفاع میکند که یک وقت کسی دین مسیحیت و یهودیت را با پیامبر ابراهیم قاطی نکند و از طرفی پیامبر ابراهیم علیهالسلام در حیات خودش دعا کرده برای خودش که:
«وَاجْعَلْ لِي لِسَانَ صِدْقٍ فِي الْآخِرِينَ» (شعراء/۸۴) خدایا برای من ذکر خیر و نام نیک در میان آیندگان به جا بگذار.
یعنی من بعد از مرگ خوشنام باشم، الله دعای پیامبر ابراهیم را مستجاب کرده و نمیگذارد کسی به شخصیت پیامبر ابراهیم آسیب بزند و در این چند آیه یعنی از آیهی ۶۵ تا ۶۸ در چهار آیه دارد از شخصیت پیامبر ابراهیم علیه السلام که الگو هست دفاع میشود.