سوره مبارکه فاتحه
آیات 1 الی 7 / شماره 6 الی 46

سوره مبارکه بقره
تفسیر آسان - سوره مبارکه بقره

سوره مبارکه آل عمران / صفحه 50
آیات 1 الی 9 / شماره 47 الی 73

سوره مبارکه آل عمران / صفحه 51
آیات 10 الی 15 / شماره 74 الی 104

سوره مبارکه آل عمران / صفحه 52
آیات 16 الی 22 / شماره 105 الی 151

سوره مبارکه آل عمران / صفحه 53
آیات 23 الی 29 / شماره 152 الی 194

سوره مبارکه آل عمران / صفحه 54
آیات 30 الی 37 / شماره 195 الی 237

سوره مبارکه آل عمران / صفحه 55
آیات 38 الی 45 / شماره 238 الی 270

سوره مبارکه آل عمران / صفحه 56
آیات 46 الی 52 / شماره 271 الی 307

سوره مبارکه آل عمران / صفحه 57
آیات 53 الی 61 / شماره 308 الی 337

سوره مبارکه آل عمران / صفحه 58
آیات 62 الی 69 / شماره 338 الی 367

سوره مبارکه آل عمران / صفحه 59
آیات 71 الی 77 / شماره 368 الی 393

سوره مبارکه آل عمران / صفحه 60
آیات 78 الی 83 / شماره 394 الی 425

سوره مبارکه آل عمران / صفحه 61
آیات 84 الی 91 / شماره 426 الی 449

سوره مبارکه آل عمران / صفحه 62
آیات 92 الی 100 / شماره 450 الی 481

آیه 18 / شماره 119 / آیه‌ی ۱۸ سوره مبارکه آل عمران.

 دانلود فایل تصویری  دانلود فایل صوتی 

﴿شَهِدَ اللَّهُ أَنَّهُ لَا إِلَهَ إِلَّا هُوَ وَالْمَلَائِكَةُ وَأُولُو الْعِلْمِ قَائِمًا بِالْقِسْطِ لَا إِلَهَ إِلَّا هُوَ الْعَزِيزُ الْحَكِيمُ﴾

الله گواهی داد که هیچ معبودی جز او که قائم به قسط است وجود ندارد، هم‌چنین ملائکه و صاحبان دانش گواهی می‌دهند، هیچ معبودی جز او نیست، توانمند حکیم است. (۱۸)

موضوع ۱۱۹: آیه ۱۸ سوره مبارکه آل‌عمران.

«شهد الله» الله شهادت داد (اعلام کرد) شهد به معنای خبر قطعی است و زمانی از کلمه شهد و شاهد استفاده می‌شود که آن مسئله قطعیت و حتمیت داشته باشد (به نقل از کتاب الصحاح تاج‌اللغه جوهری).

«شهد الله انه لا اله الا هو» به چه چیزی شهادت داد؟ چه چیزی را اعلام کرد؟

اعلام کرد که هیچ معبودی جز او نیست و ملائکه هم شهادت دادند و اعلام کردند که هیچ معبودی جز الله وجود ندارد و دانشمندان و اهل علم هم اعلام کردند و شهادت دادند که هیچ معبودی جز الله وجود ندارد.

این یک شرف است برای یک دانشمند که در ردیف سوم بعد از الله و ملائکه قرار گرفته است. دانشمندی که با دانشش پی به این‌ برده که جز الله هیچ معبودی بر حق نیست با کدام علم و دانش به این موضوع پی برده است؟

هر دانشی که با استدلال نتیجه‌اش معبودیت الله باشد چه آن دانش، دانش دینی باشد یا رشته‌های مختلف دانشگاهی که امروزه علوم از هم‌دیگر تفکیک و تخصصی شده است.

«قائما بالقسط» حال است از ضمیر هو در عبارت «لا اله اله هو»؛ یعنی الله گواهی می‌دهد که هیچ معبودی جز او که قائم به قسط است وجود ندارد. این‌جا بحث الوهیت است؛ «لا اله الا هو» ربوبیت نیست بحث الوهیت است که شامل اوامر الله می‌شود؛ یعنی اوامر الله همیشه حق و عدل و انصاف است و هیچ‌گونه ظلمی در آن نیست.

اوامر الله هم برای انسان‌ها پیاده شده در ادیان آسمانی و در کتاب‌های آسمانی و در ارسال پیغمبران دوباره تکرار می‌شود «لا اله الا هو» برای تاکید است که محوریت با الله باشد. علاوه بر آن، دو صفت «العزیز» و «الحکیم» هم بعد از آن آمده و «العزیز» و «الحکیم» بدل است از «هو» که به الله برمی‌گردد؛ یعنی ذاتی که دائما قائم به قسط است و جهان را بر اساس قسط و عدالت مدیریت می‌کند هم باید توانمند باشد، هم عزیز و هم با حکمت.