سوره مبارکه فاتحه
آیات 1 الی 7 / شماره 6 الی 46

سوره مبارکه بقره
تفسیر آسان - سوره مبارکه بقره

سوره مبارکه آل عمران / صفحه 50
آیات 1 الی 9 / شماره 47 الی 73

سوره مبارکه آل عمران / صفحه 51
آیات 10 الی 15 / شماره 74 الی 104

سوره مبارکه آل عمران / صفحه 52
آیات 16 الی 22 / شماره 105 الی 151

سوره مبارکه آل عمران / صفحه 53
آیات 23 الی 29 / شماره 152 الی 194

سوره مبارکه آل عمران / صفحه 54
آیات 30 الی 37 / شماره 195 الی 237

سوره مبارکه آل عمران / صفحه 55
آیات 38 الی 45 / شماره 238 الی 270

سوره مبارکه آل عمران / صفحه 56
آیات 46 الی 52 / شماره 271 الی 307

سوره مبارکه آل عمران / صفحه 57
آیات 53 الی 61 / شماره 308 الی 337

سوره مبارکه آل عمران / صفحه 58
آیات 62 الی 69 / شماره 338 الی 367

سوره مبارکه آل عمران / صفحه 59
آیات 71 الی 77 / شماره 368 الی 393

سوره مبارکه آل عمران / صفحه 60
آیات 78 الی 83 / شماره 394 الی 425

سوره مبارکه آل عمران / صفحه 61
آیات 84 الی 91 / شماره 426 الی 449

سوره مبارکه آل عمران / صفحه 62
آیات 92 الی 100 / شماره 450 الی 481

آیه 45 / شماره 269 / شخصیت عیسی علیه ‌السلام در دنیا و آخرت

 دانلود فایل تصویری  دانلود فایل صوتی 

موضوع ۲۶۹: شخصیت عیسی علیه‌السلام در دنیا و آخرت.

بعد از این که ملائکه به مریم خبر دادند به کلمه‌ای از جانب الله و خبر دادند به بچه دار شدنش اسم فرزندش را هم به او گفتند؛ «اسْمُهُ الْمَسِيحُ عِيسَى ابْنُ مَرْيَمَ» اسمش مسیح عیسی بن مریم است یا صفتش و خصوصیتش این است که مسیح است.

مسیح از ریشه‌ی مَسح به معنای کشیدن یک چیز روی چیز دیگر است (به نقل از معجم المقاییس اللغه). مسح کردن با دست داریم؛ وقتی که دست روی چیزی کشیده می‌شود و مسیح در مورد عیسی این‌گونه می‌شود که «مَسَحَهُ الله»؛ یعنی خدا او را آفریده.

تعبیر می‌شود به خلقت و آفریدن و یک کار از جانب الله که او را بسیار زیبا و مبارک آفریده این‌جا دیگر منظور دست کشیدن نیست، منظور خلقت کردن است، کار خدا هنر خدا است که او را بسیار زیبا و مبارک آفرید (این مسئله در تهذیب‌الغه ازهری بیان شده است).

البته گفته شده: به خاطر این‌که روی بیماران دست می‌کشید کسی را که کور بود یا کسی که مریضی پوستی داشت، طرف شفا پیدا می‌کرد به این خاطر به او مسیح گفته شده است؛ مسیح کسی است که دست می‌کشد روی بیماران و آن‌ها شفا پیدا می‌کنند. این جزو معجزه‌های عیسی علیه‌السلام بود و به همین خاطر به او گفته شده مسیح.

این نظریه هم وجود دارد؛ گفته شده است: به این دلیل که در زمین سیر و سیاحت می‌کرد (گشت و گذار می کرد) و به دیگران کمک می‌کرد به او مسیح گفته شده است.این نظریات مختلف وجود دارد در تورات هم همین کلمه ذکر شده و با تلفظ مَشیح با شین به جای مَسیح، همان‌طوری که موسی در تورات موشی آمده این بده و بستان بین دو زبان عربی و عبری وجود دارد.

خیلی از کلمات این دو‌تا زبان به هم دیگر نزدیک هستند.  «اسْمُهُ الْمَسِيحُ عِيسَى ابْنُ مَرْيَمَ» اسمش مسیح عیسی بن مریم است؛‌ عیسی پسر مریم بچه‌ای که افتخارش به این است که نسبتش به مادرش است نه به پدرش! همه‌ی مردم نسبت‌شان به پدرشان است و عیسی علیه‌السلام به این دلیل که به کلمه‌ی الله به وجود آمده نه از طریق پدر افتخارش به این است، وجه تمایزش به این است.

«وَجِيهًا فِي الدُّنْيَا» وجیه؛ یعنی، ذو‌الوجاهة دارای وجاهت و شخصیت عیسی علیه‌السلام در طول زندگی‌اش خیلی به مردم به فقرا و ضعفا کمک می‌کرد (خدمت می‌کرد) اتفاقا کرامات و معجزات او هم در راستای خدمت به خلق بود؛ مبتلایان به بیماری‌های سخت و لاعلاج را به امر الله شفا می‌داد به همین خاطر پیش مردم خیلی محترم، عزیز و با‌شخصیت بود.

راه بزرگ شدن همین است، خدمت کردن شخصیت عیسی نزد پیروان ادیان بزرگ آسمانی هم شخصیت بسیار محبوب و والایی است؛ همه‌ی ادیان آسمانی عیسی را دوست دارند. فراموش نکنیم آخرالزمان وقتی که عیسی علیه‌السلام از آسمان به زمین برمی‌گردد آن‌جا هم چه قدر به بشریت خدمت می‌کند خصوصا آن زمانی که دجال زورگو را شکست می‌دهد و مردم را از شرش راحت می‌کند این اخبار از رسول خدا صلی الله علیه و سلّم به تواتر به ما رسیده و آیات بعدی هم به این مسئله اشاره می‌کند و توضیح خواهیم داد ان‌شاء‌الله.

در آخرالزمان این اتفاق می‌افتد و این حوادث هم جزو «وَجِيهًا فِي الدُّنْيَا» است و پیش مردم عزیز و محترم می‌شود هم در دوره‌ی اول زندگی‌اش (در زمان مادرش) و هم در دوران آخر زندگی‌اش که با دجال مواجه می‌شود.

«وَجِيهًا فِي الدُّنْيَا وَالْآخِرَةِ» و الاخرة عطف شده؛ یعنی در آخرت هم دارای وجاهت و شخصیت است وقتی روز قیامت حاضر می‌شود خیلی محترم مکرم و بزرگوار حاضر می‌شود. «وَمِنَ الْمُقَرَّبِينَ» مقرب درگاه الله هم است.

این چند تا خصوصیت که ملایکه دارند از لحظه‌ی اول قبل از شروع بارداری به مریم گزارش می‌دهند؛ خبر می‌دهند که تو بچه‌دار می‌شوی و بچه‌ات هم چه خصوصیت‌هایی دارد همانند پیامبر زکریا علیه‌السلام که به او گفتند: بچه‌ات چه خصوصیت‌هایی دارد و البته هنوز ویژگی‌های پیامبر عیسی ادامه دارد که در آیه ی بعد می‌آید.