سوره مبارکه فاتحه
آیات 1 الی 7 / شماره 6 الی 46

سوره مبارکه بقره
تفسیر آسان - سوره مبارکه بقره

سوره مبارکه آل عمران / صفحه 50
آیات 1 الی 9 / شماره 47 الی 73

سوره مبارکه آل عمران / صفحه 51
آیات 10 الی 15 / شماره 74 الی 104

سوره مبارکه آل عمران / صفحه 52
آیات 16 الی 22 / شماره 105 الی 151

سوره مبارکه آل عمران / صفحه 53
آیات 23 الی 29 / شماره 152 الی 194

سوره مبارکه آل عمران / صفحه 54
آیات 30 الی 37 / شماره 195 الی 237

سوره مبارکه آل عمران / صفحه 55
آیات 38 الی 45 / شماره 238 الی 270

سوره مبارکه آل عمران / صفحه 56
آیات 46 الی 52 / شماره 271 الی 307

سوره مبارکه آل عمران / صفحه 57
آیات 53 الی 61 / شماره 308 الی 337

سوره مبارکه آل عمران / صفحه 58
آیات 62 الی 69 / شماره 338 الی 367

سوره مبارکه آل عمران / صفحه 59
آیات 71 الی 77 / شماره 368 الی 393

سوره مبارکه آل عمران / صفحه 60
آیات 78 الی 83 / شماره 394 الی 425

سوره مبارکه آل عمران / صفحه 61
آیات 84 الی 91 / شماره 426 الی 449

سوره مبارکه آل عمران / صفحه 62
آیات 92 الی 100 / شماره 450 الی 481

آیه 19 / شماره 129 / معنای « إن الدین عندالله الاسلام»

 دانلود فایل تصویری  دانلود فایل صوتی 

﴿إِنَّ الدِّينَ عِنْدَ اللَّهِ الْإِسْلَامُ وَمَا اخْتَلَفَ الَّذِينَ أُوتُوا الْكِتَابَ إِلَّا مِنْ بَعْدِ مَا جَاءَهُمُ الْعِلْمُ بَغْيًا بَيْنَهُمْ وَمَنْ يَكْفُرْ بِآَيَاتِ اللَّهِ فَإِنَّ اللَّهَ سَرِيعُ الْحِسَابِ﴾ براستی دین نزد الله اسلام است و کسانی که کتاب به آنان داده شده اختلاف نکردند مگر بعد از اینکه علم نزدشان آمد، از روی سرکشی و حسدی که میان آنان بود. و کسی که به آیات خدا کفر ورزد، بی‌گمان خداوند سریع‌الحساب است. (۱٩)

موضوع ۱۲۹: معنای انَّ الدین عند الله الاسلام.

«إِنَّ الدِّينَ عِنْدَ اللَّهِ الْإِسْلَامُ»: کلمه‌ی اسلام مصدر از ریشه سَلَمَ و باب افعال است، به معنای مطیع‌بودن و فرمانبری. معنای دیگر در همین باب اسلام و سَلَمَ به معنای صحت و عافیت و دوری از آفت و بلا و اذیت شدن است به نقل از معجم مقاییس‌اللغه ابن فارس.

ما وقتی سلام می‌گوییم، از همین ریشه است. ریشه‌ی دیگر سَلَمَ، السلام علیکم است، معنایش یعنی چه؟ از جانب الله صحتی و عافیتی نصیبت شود و از بلا و مصیبت دور شوی. وقتی جواب سلام شخص می‌گوییم، یعنی تو هم همینطور تندرست و سالم باشی. و رحمه الله و برکاته؛ رحمت‌ها و برکت‌های خدا نصیبت شود. این‌ها معنای لغوی بود.

در معنای اصطلاحی اسلام؛ به مجموعه قوانینی که الله فرموده، امرها نهی‌ها و با دین اسلام دیگر نیازی نیست ما از جایی دیگر حکمی را وام بگیریم. حالا این سه با هم معنای، «إِنَّ الدِّينَ عِنْدَ اللَّهِ الْإِسْلَامُ» می‌شود. یعنی دینی که نزد الله اعتبار دارد، اسلام است و غیر از دین اسلام، آن دین‌هایی که در مجاورت بت‌ها و موجودات مقدس دیگر ساخته می‌شود؛ نزد الله اعتبار ندارد.

«إِنَّ الدِّينَ عِنْدَ اللَّهِ الْإِسْلَامُ»؛ یعنی آن‌هایی که دین خدا که کامل هست را دریافت کردند، حالا معنای دوم؛ نوبت به این می‌رسد که مطیعش باشند و فقط به اسم مسلمان نباشند. وقتی این دو انجام شد؛ پس دین را تحویل گرفت و مطیع دین شد؛ حالا نتیجه سوم می‌آید؛ معنای سوم و آن هم صحت و عافیتی از آفت و مصیبت  است. کجا این نتیجه نصیبش می‌شود؟ صد درصد در همین دنیا؛ چون فرمود: «قائما بالقسط» و قسط هم سلامتی، راحتی روح و روان را به همراه دارد. و بعد از دنیا؛ موقع مرگ، قبر و قیامت در هیچکدام از آن‌ها اذیت نمی‌شود.

پس دینی که خدا فرستاده، تسلیمی که ما می‌شویم، ما را به خانه‌ی امن و سلام و سلامتی می‌رساند «لَهُمْ دَارُ السَّلَامِ عِنْدَ رَبِّهِمْ وَهُوَ وَلِيُّهُمْ بِمَا كَانُوا يَعْمَلُونَ» (انعام/۱۲۷) برای آن‌ها نزد پروردگارشان خانه امن و امان است، و الله ولی و یار و یاور آن‌هاست، به خاطر اعمالی که انجام می‌دادند.

پس الله این را برای ما می‌خواهد و به همین‌خاطر هم برای ما دین فرستاده، پس بدانیم که ما چه الله علیم و حکیمی داریم و چقدر به فکر بندگانش است.