سوره مبارکه فاتحه
آیات 1 الی 7 / شماره 6 الی 46

سوره مبارکه بقره
تفسیر آسان - سوره مبارکه بقره

سوره مبارکه آل عمران / صفحه 50
آیات 1 الی 9 / شماره 47 الی 73

سوره مبارکه آل عمران / صفحه 51
آیات 10 الی 15 / شماره 74 الی 104

سوره مبارکه آل عمران / صفحه 52
آیات 16 الی 22 / شماره 105 الی 151

سوره مبارکه آل عمران / صفحه 53
آیات 23 الی 29 / شماره 152 الی 194

سوره مبارکه آل عمران / صفحه 54
آیات 30 الی 37 / شماره 195 الی 237

سوره مبارکه آل عمران / صفحه 55
آیات 38 الی 45 / شماره 238 الی 270

سوره مبارکه آل عمران / صفحه 56
آیات 46 الی 52 / شماره 271 الی 307

سوره مبارکه آل عمران / صفحه 57
آیات 53 الی 61 / شماره 308 الی 337

سوره مبارکه آل عمران / صفحه 58
آیات 62 الی 69 / شماره 338 الی 367

سوره مبارکه آل عمران / صفحه 59
آیات 71 الی 77 / شماره 368 الی 393

سوره مبارکه آل عمران / صفحه 60
آیات 78 الی 83 / شماره 394 الی 425

سوره مبارکه آل عمران / صفحه 61
آیات 84 الی 91 / شماره 426 الی 449

سوره مبارکه آل عمران / صفحه 62
آیات 92 الی 100 / شماره 450 الی 481

آیه 19 / شماره 136 / اختلاف و فرهنگ اختلاف

 دانلود فایل تصویری  دانلود فایل صوتی 

موضوع ۱۳۶: اختلاف و فرهنگ‌ اختلاف.

درست است که نیروهای منفی زیادی در وجود انسان است،

اما نیروی دین واقعا قوی‌تر از نیروی درون است. اگر ما نیرویی که براساس معنویت و معیت الله در وجودمان قوی کردیم، نیروهای منفی‌مان ضعیف می‌شود.

زندگی صحابه را نگاه کنیم؛ گاهی نمی‌بینیم کسی همسرش را کشته باشد یا فلانی عصبانی شده یا غیرتی شده و یکی از اعضای خانواده‌اش را به قتل رسانده، همچین چیزی اصلا وجود ندارد. چرا؟ چون تسلیم بودند. بر اساس محوریت الله نیروی ایمان چنان قوی بود که نیروی منفی نفسانی عقب نشسته بود. اتفاقا البته حوادثی هم پیش آمده..

یکی از صحابه وقتی خانه آمد، متوجه خیانت همسرش شد..

هیچ اقدام خود سرانه‌ای انجام نداد، رفت پیش رسول الله صلی الله علیه و سلم و پرسید کسی فلان مسئله برایش پیش بیاید، باید چه کار کند؟ می‌خواست تسلیم الله شود. رسول الله صلی الله علیه و سلم مدتی منتظر وحی بود و آیات چهارم تا دهم سوره مبارکه نور نازل شد.

به عنوان نکته آخر در این مبحث یک اشاره‌ای هم بکنیم به اختلاف و فرهنگ اختلاف «وَمَا اخْتَلَفَ الَّذِينَ أُوتُوا الْكِتَابَ إِلَّا مِنْ بَعْدِ مَا جَاءَهُمُ الْعِلْمُ»

اختلاف نظر بین بشر همیشه وجود داشته و خواهد داشت. باز هم اختلاف نظر در هر زمینه‌ای وجود دارد، فقط در بحث دینی نیست در علوم مختلف انسانی و تجربی اختلاف نظر وجود دارد، در نزد متخصصین آن‌ها. این اختلافات آدم را رشد می‌دهد، ولی اختلافی که در این آیه بیان شده اختلاف مذموم است؛ اختلاف مذموم هر اختلافی که حس تسلیم الله در آن نباشد، یعنی آن‌جا الله در اولویت نباشد و دوم آن اختلاف برخواسته از دل و خواسته‌ی درون باشد. البته اگر اولی حاصل نشد، دومی هم صد درصد خود به خود پیش نمی‌آید. حالا اگر این دو وجود داشت، آن اختلاف می‌شود اختلاف مذموم.

حتی اگر با علم و استدلال باشد، چون طرف فکر می‌کند مستدل دارد صحبت می‌کند..

ولی جاهایی قیچی می‌کند، جاهایی توجیه می‌کند، نصفی می‌گوید، نصفی نمی‌گوید و هزار گونه خیانت علمی می‌کند. چون تحت اِشراف الله آن بحث را جلو نمی‌برد. آیه هم در مورد دانشمندان اهل کتاب صحبت کرده که هم عالم بودن، هم عالمانه صحبت می‌کردند. «مِنْ بَعْدِ مَا جَاءَهُمُ الْعِلْمُ»، ولی در نهایت رسیدند به کفر به آیات الله و قرآن را انکار کردند.