سوره مبارکه فاتحه
آیات 1 الی 7 / شماره 6 الی 46

سوره مبارکه بقره
تفسیر آسان - سوره مبارکه بقره

سوره مبارکه آل عمران / صفحه 50
آیات 1 الی 9 / شماره 47 الی 73

سوره مبارکه آل عمران / صفحه 51
آیات 10 الی 15 / شماره 74 الی 104

سوره مبارکه آل عمران / صفحه 52
آیات 16 الی 22 / شماره 105 الی 151

سوره مبارکه آل عمران / صفحه 53
آیات 23 الی 29 / شماره 152 الی 194

سوره مبارکه آل عمران / صفحه 54
آیات 30 الی 37 / شماره 195 الی 237

سوره مبارکه آل عمران / صفحه 55
آیات 38 الی 45 / شماره 238 الی 270

سوره مبارکه آل عمران / صفحه 56
آیات 46 الی 52 / شماره 271 الی 307

سوره مبارکه آل عمران / صفحه 57
آیات 53 الی 61 / شماره 308 الی 337

سوره مبارکه آل عمران / صفحه 58
آیات 62 الی 69 / شماره 338 الی 367

سوره مبارکه آل عمران / صفحه 59
آیات 71 الی 77 / شماره 368 الی 393

سوره مبارکه آل عمران / صفحه 60
آیات 78 الی 83 / شماره 394 الی 425

سوره مبارکه آل عمران / صفحه 61
آیات 84 الی 91 / شماره 426 الی 449

سوره مبارکه آل عمران / صفحه 62
آیات 92 الی 100 / شماره 450 الی 481

آیه 55 / شماره 316 / وقتی سلایق با هدایت آمیخته میشه

 دانلود فایل تصویری  دانلود فایل صوتی 

موضوع ۳۱۶: وقتی سلایق با هدایت آمیخته میشه.

از آیه ۴۹ داریم می‌خوانیم که پیامبر عیسی علیه‌السلام به سوی بنی‌اسرائیل مبعوث شد، ولی اکثر بنی‌اسرائیل نپذیرفتند و بلکه اذیتش کردند، ناراحتش کردند، رنجش دادند، برایش پاپوش درست کردند و دست آخر نقشه قتل او را کشیدند. واقعا جای سوال است!

چرا باید همچین اتفاقی بیفتد؟
چرا از طرف علمای یک ملت پاپوش درست شود برای پیامبر عیسی علیه‌السلام؟

درست است که طبیعی است بعضی از آن‌ها گول دنیا را خوردند و شیفته جاه و مقام بودند، ولی آیا همه‌ آنها این طور بودند؟ خیر! آن‌ها علم خواندند و علم چیز باارزشی است، آدم را باارزش می‌کند. خیلی از آن‌ها آدم‌های دانشمند بودند، آدم‌های صادق و پاکی بودند، پس چرا آن‌ها پیامبر عیسی را اذیت کردند؟ جواب این سوال یک مقدار تلخ است؛

به مثل خود سوال! جواب این است که البته یک زاویه، و زوایای دیگری هم دارد؛ مدت زیادی از بعثت پیامبر موسی علیه‌السلام تا آن‌ها گذشته بود. «فَطالَ عَلَيهِمُ الأَمَدُ» (حدید/۱۶) زمان طولانی بر آن‌ها گذشته بود. زمان که طولانی شد، هر اتفاقی ممکن است پیش آید؛ مثلا ممکن است تعداد علما بیشتر شود، خیلی هم خوب است؛ وقتی تعداد علما زیاد شد، نظریات و سلایق هم بیشتر می‌شود و فرصتی ایجاد می‌شود که آن نظریات و سلایق تبلیغ شود، درباره‌شان سخنرانی شود، کتاب نوشته شود، تدریس می‌شود و کم‌کم در نسل‌های بعدی ممکن است این اتفاق بیفتد که آن سلایق و تفکرات با هدایت قاطی شود و وارد بدنه هدایت شود. نسل‌های بعدی شیوه تفکرشان را بر اساس همان داده‌ها تنظیم کنند. و به همین شکل هر چه زمان بیشتر بگذرد، آن تفکرات و سلایق محکم‌تر می‌شود و با هدایت اصلی گره می‌خورد و کم‌کم تبدیل می‌شود به خط قرمز!

دیگر کسی شک نمی‌کند که آن‌ها راه هدایت نیستند، همه فکر می‌کنند هدایت واقعی همین است و این تفکرات! و‌ کم‌کم تعصب به وجود می‌آید ‌و وقتی به این مرحله رسید، حالا اگر کسی بخواهد در جامعه خلاف آن صحبت کند، با مشکل دچار می‌شود. پس باید ‌خط قرمزها را رعایت کند و اگر رعایت نکرد باید خودش را برای مبارزه تمام عیار آماده کند.مبارزه از طرف کی؟ از طرف علما و دانشمندان آن دین که البته علما و دانشمندان پشتوانه مردمی هم دارند.

کم‌کم شروع می‌کنند به تخریب و نابودی شخصی که خلاف آن‌ها صحبت می‌کند.

چرا تخریب؟ چرا مبارزه؟
چون مگر می‌شود به سادگی بپذیرند که این همه وقت و عمری که صرف کردند، در مسیر اشتباهی بودند؟

هرگز! این که در سوره مبارکه بقره آیه ۸۷ خدا عزوجل فرموده: «وَلَقَدْ آتَيْنَا مُوسَى الْكِتَابَ» و ما به موسی کتاب دادیم «وَقَفَّيْنَا مِنْ بَعْدِهِ بِالرُّسُلِ» و پیغمبرانی هم پشت سر هم  برایشان فرستادیم «وَآتَيْنَا عِيسَى ابْنَ مَرْيَمَ الْبَيِّنَاتِ» و به عیسی بن مریم دلایل روشن بخشیدیم «وَأَيَّدْنَاهُ بِرُوحِ الْقُدُسِ» و ایشان را به وسیله روح‌القدس تایید کردیم «أَفَكُلَّمَا جَاءَكُمْ رَسُولٌ» آیا هر زمان پیامبری آمد برای شما «بِمَا لَا تَهْوَى أَنْفُسُكُمُ» چیزی برای شما آورد که باب دل شما نبود، «اسْتَكْبَرْتُمْ» در مقابلش می‌ایستاید؟ (آیا این جور نبود که شما این کار را می‌کردید؟) «فَفَرِيقًا كَذَّبْتُمْ وَفَرِيقًا تَقْتُلُونَ» گروهی را تکذیب می‌کردید و گروهی را می‌کشتید. و الان هم می‌کشید.

و الان هم پیامبر عیسی علیه‌السلام آمده و مبارزه می‌کند با چیزهایی که بین علمای بنی‌اسرائیل به عنوان هدایت، البته هدایت کاذب، جا افتاده است، پیامبر عیسی دارد با آن‌ها مبارزه می‌کند‌. به همین خاطر شروع می‌کنند به تخریب و توطئه‌ علیه پیامبر عیسی علیه‌السلام.