سوره مبارکه فاتحه
آیات 1 الی 7 / شماره 6 الی 46

سوره مبارکه بقره
تفسیر آسان - سوره مبارکه بقره

سوره مبارکه آل عمران / صفحه 50
آیات 1 الی 9 / شماره 47 الی 73

سوره مبارکه آل عمران / صفحه 51
آیات 10 الی 15 / شماره 74 الی 104

سوره مبارکه آل عمران / صفحه 52
آیات 16 الی 22 / شماره 105 الی 151

سوره مبارکه آل عمران / صفحه 53
آیات 23 الی 29 / شماره 152 الی 194

سوره مبارکه آل عمران / صفحه 54
آیات 30 الی 37 / شماره 195 الی 237

سوره مبارکه آل عمران / صفحه 55
آیات 38 الی 45 / شماره 238 الی 270

سوره مبارکه آل عمران / صفحه 56
آیات 46 الی 52 / شماره 271 الی 307

سوره مبارکه آل عمران / صفحه 57
آیات 53 الی 61 / شماره 308 الی 337

سوره مبارکه آل عمران / صفحه 58
آیات 62 الی 69 / شماره 338 الی 367

سوره مبارکه آل عمران / صفحه 59
آیات 71 الی 77 / شماره 368 الی 393

سوره مبارکه آل عمران / صفحه 60
آیات 78 الی 83 / شماره 394 الی 425

سوره مبارکه آل عمران / صفحه 61
آیات 84 الی 91 / شماره 426 الی 449

سوره مبارکه آل عمران / صفحه 62
آیات 92 الی 100 / شماره 450 الی 481

آیه 83 / شماره 423 / مطالب اعجاب انگیز سوره مبارکه فصلت

 دانلود فایل تصویری  دانلود فایل صوتی 
موضوع ۴۲۳: مطالب اعجاب انگیز سوره مبارکه فصلت

در خصوص ارتباط عالم هستی با الله مطالب بسیار اعجاب‌‌انگیزی در سوره مبارکه فصلت آیه ۹ به بعد بیان‌ شده آن‌ها را با هم می‌خوانیم می‌فرماید: «قُلْ أَئِنَّكُمْ لَتَكْفُرُونَ بِالَّذِي خَلَقَ الْأَرْضَ فِي يَوْمَيْنِ وَتَجْعَلُونَ لَهُ أَنْدَادًا ذَلِكَ رَبُّ الْعَالَمِينَ» بگو آیا شما به کسی که زمین را در دو روز آفرید آیا شما به چنین آفریدگاری کافر می‌‌شوید و کسانی دیگر را همتای او قرار می‌‌دهید؟ آن است صاحب جهانیان. «وَجَعَلَ فِیهَا رَوَسِیَ مِن فَوۡقِهَا» در روی زمین بر فراز آن کوه‌هایی قرار داد. «وَبَارَكَ فِیهَا» در آن برکت‌های فراوانی قرار داد. «وَقَدَّرَ فِیهَاۤ أَقۡوَاتَهَا» و مواد غذایی مختلف به‌ اندازه‌ی کافی در روی زمین مشخص کرد. «فِیۤ أَرۡبَعَةِ أَیَّام سَوَاۤء لِّلسَّاۤىِٕلِینَ» همه این‌ها را در چهار روز کامل انجام داد و همه‌ چیز را برای نیازمندان مهیا کرد. «لِّلسَّاۤىِٕلِینَ»؛ نیاز نیازمندان را برآورده کرد در چهار روز همه‌ چیز را در روی کره زمین چید که نیاز همه را برآورده بکند

 نیاز انسان و غیر انسان را همه‌ چیز. پس دو روز زمین را آفرید، خود آفریدن زمین و چهار روز برنامه زمین؛ یعنی در آن، آن‌چه که مورد نیاز مخلوقات در آینده است، ظرف چهار روز همه آن نیازها برنامه‌‌ریزی و چیده شد و در آن قرار داده شد. «ثُمَّ ٱسۡتَوَىٰۤ إِلَى ٱلسَّمَاۤء» سپس قصد آسمان کرد. «وَهِیَ دُخَان» درحالی‌که آسمان دود بود. «فَقَالَ لَهَا وَلِلۡأَرۡضِ ٱئۡتِیَا طَوۡعًا أَوۡ كَرۡها» بعد خطاب به آن کرد؛ یعنی خطاب به آسمان و خطاب به زمین به هر دوتای‌شان گفت: از روی دل‌خواه یا غیر دل‌خواه به وجود بیایید تابع شوید.

گفتند: با کمال میل می‌آییم. الله گفت: باید تسلیم شوید، باید بیایید فرمان ببرید چه می‌خواهید چه نمی‌‌خواهید و هر دو گفتند: ما با کمال میل با جان و دل فرمان تو را اطاعت می‌کنیم. «أَتَیۡنَا طَاۤىِٕعِینَ فَقَضَىٰهُنَّ سَبۡعَ سَمَـٰوَات» بعد آن را تبدیل به هفت آسمان کرد. «فَقَضَىٰهُنَّ سَبۡعَ سَمَـٰوَات فِی یَوۡمَیۡنِ» طی دو روز و در جای دیگر می‌‌فرماید: که آسمان را در چهار روز آفرید؛ یعنی مجموعه آفرینش زمین و آسمان شش روز می‌شود، دو روز که آیه قبل بیان کرد مال آفرینش زمین بوده، پس چهار روز باقی مانده  آفرینش آسمان می‌شود، این خود آفرینش منتهی مسائل بعد از آفرینش و طبقه طبقه شدن آسمان؛ «فَقَضَىٰهُنَّ سَبۡعَ سَمَـٰوَات فِی یَوۡمَیۡنِ» در دو روز امور آسمان چیده‌ شده و آسمان تبدیل‌ به هفت طبقه آسمان شد؛ «وَأَوۡحَىٰ فِی كُلِّ سَمَاۤءٍ أَمۡرَهَاۚ» و در هر آسمانی دستوراتش را صادر فرمود، تمام امورات و دستورات لازم را بیان کرد، بین هفت طبقه آسمان در دو روز.

«وَزَیَّنَّا ٱلسَّمَاۤءَ ٱلدُّنۡیَا بِمَصَـٰبِیحَ» و ما آسمان دنیا را به وسیله چراغانی زینت دادیم و مزینش کردیم. «وَحِفۡظاۚ» و از آن محافظت کردیم. مسائلی که از آن محافظت بکند؛ «ذَلِكَ تَقۡدِیرُ ٱلۡعَزِیزِ ٱلۡعَلِیمِ» این است تقدیر و مهندسی الله عزیز و دانا. و همین‌‌ها فرمان بردند و دارند فرمان می‌برند، «فَإِنۡ أَعۡرَضُوا۟» اما این انسان‌‌ها اگر تسلیم نشوند، اگر اعراض یا پشت کنند «فَقُلۡ أَنذَرۡتُكُمۡ صَـٰعِقَة مِّثۡلَ صَـٰعِقَةِ عَاد وَثَمُودَ» پس تو ای پیغمبر به آن‌ها بگو: به شما هشدار می‌دهم از صاعقه‌ای همانند صاعقه‌ی عاد و ثمود.  همه تسلیم هستند شما نمی‌‌خواهید تسلیم شوید؟ شما می‌‌خواهید تمرد بکنید؟ اگر تمرد کردید منتظر صاعقه آسمانی همانند صاعقه عاد و ثمود باشید که چه بر سرشان آمد. مواظب باشید که اگر تمرد کردید همان بلا سر شما می‌آید.