سوره مبارکه فاتحه
آیات 1 الی 7 / شماره 6 الی 46

سوره مبارکه بقره
تفسیر آسان - سوره مبارکه بقره

سوره مبارکه آل عمران / صفحه 50
آیات 1 الی 9 / شماره 47 الی 73

سوره مبارکه آل عمران / صفحه 51
آیات 10 الی 15 / شماره 74 الی 104

سوره مبارکه آل عمران / صفحه 52
آیات 16 الی 22 / شماره 105 الی 151

سوره مبارکه آل عمران / صفحه 53
آیات 23 الی 29 / شماره 152 الی 194

سوره مبارکه آل عمران / صفحه 54
آیات 30 الی 37 / شماره 195 الی 237

سوره مبارکه آل عمران / صفحه 55
آیات 38 الی 45 / شماره 238 الی 270

سوره مبارکه آل عمران / صفحه 56
آیات 46 الی 52 / شماره 271 الی 307

سوره مبارکه آل عمران / صفحه 57
آیات 53 الی 61 / شماره 308 الی 337

سوره مبارکه آل عمران / صفحه 58
آیات 62 الی 69 / شماره 338 الی 367

سوره مبارکه آل عمران / صفحه 59
آیات 71 الی 77 / شماره 368 الی 393

سوره مبارکه آل عمران / صفحه 60
آیات 78 الی 83 / شماره 394 الی 425

سوره مبارکه آل عمران / صفحه 61
آیات 84 الی 91 / شماره 426 الی 449

سوره مبارکه آل عمران / صفحه 62
آیات 92 الی 100 / شماره 450 الی 481

آیه 80 / شماره 411 / کسانی که خدمات می دهند چگونه رفتار کنند؟

 دانلود فایل تصویری  دانلود فایل صوتی 
موضوع ۴۱۱: کسانی که خدمات می‌دهند چگونه رفتار کنند؟

این‌جا یک سوال دیگری مطرح می‌شود کًسانی که در حوزه دینی به مردم خدمات می‌دهند چه رفتاری باید داشته باشند؟ آن‌ها نباید از مردم انتظار جبران داشته باشند، حتی انتظار تشکر هم نباید داشته باشند.

این را از سوره مبارکه انسان می‌فهمیم آیه ٨ و ٩ می‌فرماید: «وَيُطْعِمُونَ الطَّعَامَ عَلَى حُبِّهِ مِسْكِينًا وَيَتِيمًا وَأَسِيرًا» و به خاطر دوست داشتن الله به بینوا و یتیم و اسیر خوراک می‌دهند، اطعام می‌دهند. بعد می‌گوید: «إِنَّمَا نُطْعِمُكُمْ لِوَجْهِ اللَّهِ لَا نُرِيدُ مِنْكُمْ جَزَاءً وَلَا شُكُورًا» ما شما را برای الله اطعام می‌دهیم، هیچ پاداش و تشکری از شما انتظار نداریم. حالا این امکان دارد با گفتن زبانی باشد که به آن‌ها می‌گوید یا در رفتارشان طوری عمل می‌کنند که این را به طرف می‌فهمانند که نمی‌خواهد تشکر کنی، خودت را شرمنده نکن، اصلاً فرصت سر خم کردن به طرف نمی‌دهند، فرصت دست بوسیدن به طرف نمی‌دهند، نمی‌گذارند طرف خودش را ذلیل کند و کلاً خوبی‌اش را انجام می‌دهد و بعد می‌گوید برو از الله تشکر کن که من کاره‌ای نیستم و همه چیز را به الله واگذار می‌کنند.

 این افراد در ادامه آیه می‌آید: «إِنَّا نَخَافُ مِنْ رَبِّنَا يَوْمًا عَبُوسًا قَمْطَرِيرًا» می‌گویند: ما به خاطر آن روز ترش‌رو و سخت و پر وحشت که در پیش رو داریم ما از الله می‌ترسیم و این خوبی‌ها را داریم انجام می‌دهیم و نتیجه‌اش چی می‌شود: «فَوَقَاهُمُ اللَّهُ شَرَّ ذَلِكَ الْيَوْمِ وَلَقَّاهُمْ نَضْرَةً وَسُرُورًا» به همین خاطر که این‌جور رفتاری دارند. وقتی که خدمات انجام می‌دهند الله آن‌ها را از شر آن روز نجات می‌دهد چون این رفتار را دارند و از آن‌ها استقبال می‌کند..

درحالی‌که شادمان و مسرورند الله از آن‌ها استقبال می‌کند «وَجَزَاهُمْ بِمَا صَبَرُوا جَنَّةً وَحَرِيرًا» و در برابر صبری که کردند الله به آن‌ها بهشت و جامه‌های ابریشمی می‌دهد. در ادامه آیه خودتان بخوانید که به خاطر آن رفتارشان الله چه پاداش عظیمی به آن‌ها می‌دهد و در کل این اشخاص باید رفتارشان در طول رحمت خدا باشد و لطفی که می‌کنند در طول لطف خدا قرار بدهند، او را به امر خدا معرفی کنند نه که در عرض رحمت خدا قرار بدهند.

 در راستای بندگی الله معرفی کنند نه در رقابت با الله و خودشان محور بشوند، خب سعی کند به جای این‌که خودش پررنگ شود (این‌ها خیلی مهم‌اند که دارم توضیح می‌دهم) به جای این‌که خودش پررنگ شود و نور الله کم رنگ شود، برعکس خودش را کم رنگ کند و نور الله را در زندگی مردم پررنگ کند بعد از آن خدماتی که داده..

 چون اتفاقاً مردم به پررنگ بودن نور الله نیاز دارند نه به پررنگ بودن شخصیت طرف، برای زندگی مردم به امید نیاز دارند به نور الله نیاز دارند و الا آن شخص اگر رب مردم شد در ازای خدماتی که انجام می‌دهد تا کجا می‌تواند مردم را همراهی کند..

در همه مشکلات مردم می‌تواند باشد؟ در مسافرت‌ها؟ در خلوت مردم؟ موقع مردن‌شان؟ در قبر؟ در قیامت؟ در کجاها می‌تواند با مردم همراه باشد؟ پس مردم به نور الله نیاز دارند نه شخصیت پررنگ کسانی که خدمات می‌دهند و اگر شخصیت‌ها پررنگ شد، مردم بیچاره و نابود می‌شوند این هم نکته دیگر که خدا نمی‌گذارد این‌ها ارباب مردم شوند تا مردم بیچاره شوند تا مردم نابود شوند.

 «أَيَأْمُرُكُمْ بِالْكُفْرِ بَعْدَ إِذْ أَنْتُمْ مُسْلِمُونَ» (آل عمران/۸۰) آیا شما را به کفر امر می‌کنند بعد از این‌که مردم مسلمان شدند؟ مردم به شما اعتماد کردند در اثر خدمات دینی؟ آیا بعد از آن مردم را به کفر دعوت می‌دهند؟ این‌هایی که صاحب‌شان الله است، آیا صاحب اصلی را منکر می‌شوند؟ و این اشخاص در ذهن‌شان پررنگ می‌شود این کفر می‌شود، آیا می‌خواهند مردم را به همچین چیز‌هایی دستور بدهند؟ با این عبارات می‌خواهد خوبِ خوب تربیت کند. آن‌هایی که به اسم الله در جامعه به مردم خدمات انجام می‌دهند تا سبب نشود مردم توسط این‌ها به بیراهه و گمراهی کشیده شوند.