سوره مبارکه فاتحه
آیات 1 الی 7 / شماره 6 الی 46

سوره مبارکه بقره
تفسیر آسان - سوره مبارکه بقره

سوره مبارکه آل عمران / صفحه 50
آیات 1 الی 9 / شماره 47 الی 73

سوره مبارکه آل عمران / صفحه 51
آیات 10 الی 15 / شماره 74 الی 104

سوره مبارکه آل عمران / صفحه 52
آیات 16 الی 22 / شماره 105 الی 151

سوره مبارکه آل عمران / صفحه 53
آیات 23 الی 29 / شماره 152 الی 194

سوره مبارکه آل عمران / صفحه 54
آیات 30 الی 37 / شماره 195 الی 237

سوره مبارکه آل عمران / صفحه 55
آیات 38 الی 45 / شماره 238 الی 270

سوره مبارکه آل عمران / صفحه 56
آیات 46 الی 52 / شماره 271 الی 307

سوره مبارکه آل عمران / صفحه 57
آیات 53 الی 61 / شماره 308 الی 337

سوره مبارکه آل عمران / صفحه 58
آیات 62 الی 69 / شماره 338 الی 367

سوره مبارکه آل عمران / صفحه 59
آیات 71 الی 77 / شماره 368 الی 393

سوره مبارکه آل عمران / صفحه 60
آیات 78 الی 83 / شماره 394 الی 425

سوره مبارکه آل عمران / صفحه 61
آیات 84 الی 91 / شماره 426 الی 449

سوره مبارکه آل عمران / صفحه 62
آیات 92 الی 100 / شماره 450 الی 481

آیه 2 / شماره 13 / درسی برای مربیان و والدین از الحمدلله رب العالمین

 دانلود فایل تصویری   دانلود فایل صوتی 

موضوع ۱۳: درسی برای مربیان و والدین از «الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ».

درسی که منطقِ قانع سازی به ما می‌دهد این است که: اگر کاری از کسی خواستیم، برای او توضیح بدهیم و دلیل آن را بگوییم. خیلی وقت‌ها ما از زیردست‌هایمان، دانش آموزان‌مان و فرزندان‌مان کاری را می‌خواهیم، ولی آن‌ها نمی‌دانند چرا باید این کار را انجام دهند؟ و با زور و اکراه آن کار را انجام می‌دهد، ولی وقتی ما به آنان توضیح می‌دهیم چرا باید این کار را انجام دهند؟ درنهایت به نفع خودش است، آن کار را با جان و دل انجام می‌دهد؛ این احترام به عقل و خرد و دل آن شخص است که دیگر تحت فشار و اکراه قرار نمی‌گیرد.

مثلا: ما اگر معلم قرآن هستیم..

و از دانش‌آموزمان می‌خواهیم روخوانی قران را یاد بگیرند و یا قرآن را حفظ کنند، باید برایشان توضیح بدهیم که چرا باید روخوانی قرآن را یاد بگیرند؟ چرا باید قرآن را حفظ کنند؟ کسی که روخوانی قرآن بلد است می‌تواند مستقیما به فرمایشات الله دسترسی پیدا کند، کسی که حافظ هست در تصمیم‌گیری‌ها و زندگی‌اش چقدر می‌تواند به او کمک کند؛ البته به شرطی که همراه با فهم و معنا باشد.

اگر ما معلم ریاضی هستیم..

و از دانش‌آموز می‌خواهیم ریاضی را یاد بگیرد، به آن‌ها توضیح بدهیم که در کدام قسمت از زندگی این درس به کارشان می‌آید و چه تاثیری در رشد و فکرشان دارد و وقتی فکرشان رشد پیدا کرد چقدر می‌تواند در زندگی به آن‌ها کمک کند. یا اگر تاریخ درس می‌دهیم توضیح دهیم چرا باید تاریخ را یاد بگیرد؟ تاریخ چگونه می‌تواند در عمر ما صرفه‌جویی کند و به نحوی عمر ما را در کیفیت دراز کند؟ و یا ما می‌توانیم با تاریخ به تجربه‌ی آدم‌های مهم که الان از دنیا رفتند دسترسی پیدا کنیم. اگر برنامه‌های کامپیوتری و دنیای مجازی را یاد بگیریم چرا باید یاد بگیریم؟ و یا چقدر می‌تواند در حوزه کار و فعالیت و حتی درآمدزایی و خلاقیت به ما کمک کند؟ سطح روابط اجتماعی‌مان را بالا ببرد.

پس اگر توانستیم دانش‌آموزمان را قانع کنیم..

قطعا و طبعا هم به نفع ما (معلم، والدین) و هم به نفع طرف مقابل(دانش آموز، فرزندان) خواهد بود. هم معلم سود می‌برد و هم دانش‌آموز احساس نمی‌کند عمرش تلف می‌شود. اگر ما درس صرف و نحو و لغت عرب و بلاغت آموزش می‌دهیم، فایده‌اش باید در زندگی محرض باشد. طرف بفهمد چرا باید این‌ها را یاد بگیرد زندگی خودش را تحت تاثیر فواید یاد گرفتن قرآن و احادیث پیغمبر صلی الله علیه و سلم قرار دهد. به همین شکل پدر و مادرها و بسیاری از والدین در این که فرزندان ما تربیت را نمی‌پذیرند گله می‌کنیم، دلیلش این است که از کودکی با زبان آمرانه با آنان صحبت کردیم.

ولی اگر ما: قرآن را بخوانیم، ترجمه و تدبرِ آن را یاد بگیریم..

از منهج قرآن استفاده کنیم، از متخصصین مختلف بهره ببریم؛ درصد بهتر می‌توانیم تربیت را به فرزندان و دانش‌آموزان‌مان منتقل کنیم، همانطور که در قرون اولیه (صحابه و تابعین) پدر و مادرها با همین منهج فرزندان‌شان را تربیت می‌کردند. اگر ما رئیسی هستیم برای کارمندان و کارگران، باز به شکل اقناع‌سازی و مورد خطاب قرار دادن فکر و اندیشه آن‌ها می‌توانیم شرکت‌مان را برند کنیم، می‌توانیم از سطح خیانت‌های کارگران و کارمندان کاهش بدهیم و می‌توانیم اداره‌ای که داریم با موفقیت و با اسم و آوازه خوب پیش ببریم. با این روش (قانع‌سازی) تفکر و استدلال و ایمان و معنویت شخص بالا رفته و انسانیت در انسان زنده می‌شود.​