سوره مبارکه فاتحه
آیات 1 الی 7 / شماره 6 الی 46

سوره مبارکه بقره
تفسیر آسان - سوره مبارکه بقره

سوره مبارکه آل عمران / صفحه 50
آیات 1 الی 9 / شماره 47 الی 73

سوره مبارکه آل عمران / صفحه 51
آیات 10 الی 15 / شماره 74 الی 104

سوره مبارکه آل عمران / صفحه 52
آیات 16 الی 22 / شماره 105 الی 151

سوره مبارکه آل عمران / صفحه 53
آیات 23 الی 29 / شماره 152 الی 194

سوره مبارکه آل عمران / صفحه 54
آیات 30 الی 37 / شماره 195 الی 237

سوره مبارکه آل عمران / صفحه 55
آیات 38 الی 45 / شماره 238 الی 270

سوره مبارکه آل عمران / صفحه 56
آیات 46 الی 52 / شماره 271 الی 307

سوره مبارکه آل عمران / صفحه 57
آیات 53 الی 61 / شماره 308 الی 337

سوره مبارکه آل عمران / صفحه 58
آیات 62 الی 69 / شماره 338 الی 367

سوره مبارکه آل عمران / صفحه 59
آیات 71 الی 77 / شماره 368 الی 393

سوره مبارکه آل عمران / صفحه 60
آیات 78 الی 83 / شماره 394 الی 425

سوره مبارکه آل عمران / صفحه 61
آیات 84 الی 91 / شماره 426 الی 449

سوره مبارکه آل عمران / صفحه 62
آیات 92 الی 100 / شماره 450 الی 481

آیه 67 / شماره 359 / پس ابراهیم که بود؟

﴿مَا كَانَ إِبْرَاهِيمُ يَهُودِيًّا وَلَا نَصْرَانِيًّا وَلَكِنْ كَانَ حَنِيفًا مُسْلِمًا وَمَا كَانَ مِنَ الْمُشْرِكِينَ﴾

ابراهیم نه یهودی بود و نه نصرانی! بلکه حق گرا، از باطل بیزار و مسلمان بود و هرگز از مشرکان نبود. (۶۷)

موضوع ۳۵۹: پس ابراهیم علیه‌السلام که بود؟

ابراهیم نه یهودی بود و نه نصرانی با این جمله رشته‌ی ارتباط افراد سودجو را با ابراهیم علیه‌السلام قطع می‌کند دیگر آن‌ها نمی‌توانند از شخصیت پیامبر ابراهیم علیه‌السلام سوء استفاده کنند و به این معلم و الگوی والامقام نمی‌توانند آسیبی برسانند،

اما جمله دوم «وَلَكِنْ كَانَ حَنِيفًا مُسْلِمًا وَمَا كَانَ مِنَ الْمُشْرِكِينَ» جواب این سوال را می‌دهد که پس ابراهیم چه کسی بود؟ ابراهیم که نه یهودی بود و نه نصرانی چه کسی بود؟ «وَلَكِنْ كَانَ حَنِيفًا مُسْلِمًا وَمَا كَانَ مِنَ الْمُشْرِكِينَ» سه ویژگی پیامبر ابراهیم را بیان می‌کند تا اگر کسی بخواهد در مسیر پیامبر ابراهیم حرکت کند بفهمد که باید چه کار کند ما اگر بخواهیم کسی را معرفی کنیم متاسفانه از چشم، صورت و رنگ پوست و … او می‌گوییم ما می‌گوییم جدش چه کسی بوده است و این حرف‌ها،

ولی الله وقتی بخواهد کسی را معرفی کند ویژگی‌ها و رفتارش را می‌گوید؛ زیرا این‌ها اصل است و در این آیه سه خصوصیت پیامبر ابراهیم علیه‌السلام بیان می‌شود.