سوره مبارکه فاتحه
آیات 1 الی 7 / شماره 6 الی 46

سوره مبارکه بقره
تفسیر آسان - سوره مبارکه بقره

سوره مبارکه آل عمران / صفحه 50
آیات 1 الی 9 / شماره 47 الی 73

سوره مبارکه آل عمران / صفحه 51
آیات 10 الی 15 / شماره 74 الی 104

سوره مبارکه آل عمران / صفحه 52
آیات 16 الی 22 / شماره 105 الی 151

سوره مبارکه آل عمران / صفحه 53
آیات 23 الی 29 / شماره 152 الی 194

سوره مبارکه آل عمران / صفحه 54
آیات 30 الی 37 / شماره 195 الی 237

سوره مبارکه آل عمران / صفحه 55
آیات 38 الی 45 / شماره 238 الی 270

سوره مبارکه آل عمران / صفحه 56
آیات 46 الی 52 / شماره 271 الی 307

سوره مبارکه آل عمران / صفحه 57
آیات 53 الی 61 / شماره 308 الی 337

سوره مبارکه آل عمران / صفحه 58
آیات 62 الی 69 / شماره 338 الی 367

سوره مبارکه آل عمران / صفحه 59
آیات 71 الی 77 / شماره 368 الی 393

سوره مبارکه آل عمران / صفحه 60
آیات 78 الی 83 / شماره 394 الی 425

سوره مبارکه آل عمران / صفحه 61
آیات 84 الی 91 / شماره 426 الی 449

سوره مبارکه آل عمران / صفحه 62
آیات 92 الی 100 / شماره 450 الی 481

آیه 34 / شماره 218 / انتخاب اشخاص بر اساس شایستگی

 دانلود فایل تصویری  دانلود فایل صوتی 

موضوع ۲۱۸: انتخاب اشخاص براساس شایستگی‌.

تا این‌جا با توضیحاتی که عرض کردیم ممکن است کسی برداشت کند پس حکومت‌رانی و پادشاهی هم اگر موروثی باشد و از پدر به فرزند برسد بهتر است، چون فرزند تحت تربیت پدر قرار گرفته، تجربه کسب کرده و ایشان بهتر است که جانشین پدرش بشود، ولی نه اینجور نیست!

یه نکته خیلی مهمی که عرض کردیم شایستگی است درست است که الله خودش هر کس که دوست داشته باشد می‌تواند به عنوان پیغمبر انتخاب کند و هیچکس هم حق دخالت ندارد ولی صالح و شایسته بودن قبل از پیغمبری هم خیلی مهم است وگرنه خیلی از فرزندان پیغمبران، نوادگان پیغمبران به عنوان پیغمبری انتخاب نشدند

چرا؟ چون شایسته نبودند.

سوره مبارکه مریم در آیه ۵۸ و ۵۹ می‌فرماید: بعد از این که اسم چند نفر از انبیای خدا را نام می‌برد می‌فرماید: «أولَئِكَ الَّذِينَ أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَيْهِمْ مِنَ النَّبِيِّينَ مِنْ ذُرِّيَّةِ آَدَمَ» آن‌ها پیغمبرانی بودند که خداوند در حقشان انعام فرمود از فرزندان آدم «وَمِمَّنْ حَمَلْنَا مَعَ نُوحٍ» و از کسانی‌که با نوح بر کشتی سوار شدند.

(بر کشتی آن‌ها را سوار کردیم) «وَمِنْ ذُرِّيَّةِ إِبْرَاهِيمَ وَإِسْرَائِيلَ» و از نسل و ذریه ابراهیم و اسرائیل یعنی یعقوب «وَمِمَّنْ هَدَيْنَا وَاجْتَبَيْنَا إِذَا تُتْلَى عَلَيْهِمْ آَيَاتُ الرَّحْمَنِ خَرُّوا سُجَّدًا وَبُكِيًّا» و از کسانی که هدایتشان کردیم و آن‌ها را گزینش کردیم آن‌ها را انتخاب کردیم چه کسانی؟ کسانی که وقتی آیات خدای رحمان بر آن‌ها خوانده می‌شد به خاک می‌افتادند و سجده می‌کردند در حالی که گریان بودند این‌ها انبیایی که شایستگی در خودشان به وجود آوردند و الله آن‌ها را انتخاب کرد.

اما دسته دیگر

«فَخَلَفَ مِنْ بَعْدِهِمْ خَلْفٌ أَضَاعُوا الصَّلَاةَ وَاتَّبَعُوا الشَّهَوَاتِ فَسَوْفَ يَلْقَوْنَ غَيًّا» اما بعد از آن‌ها فرزندانی ناشایست روی کار آمدند که آن‌ها هم فرزندان انبیاء بودند از نسل‌های بعدی‌شان که نمازها را ضایع کردند و از شهوات پیروی نمودند آن‌ها به زودی مجازات گمراهی‌شان را خواهند دید پس الله از نوادگان انبیاء کسانی را انتخاب می‌کند که می‌داند صلاحیتش را دارند، شایستگی‌اش را دارند و ردخور هم ندارد،

چرا؟

چون الله علم غیب دارد و می‌بینیم که هیچ پیغمبری بد از آب در نیامده ولی جانشینان پادشاهان چی؟ هیچکس نمی‌داند شایستگی‌اش را دارد یا ندارد، حرف خودش که اعتبار ندارد جزء علم غیب است، هیچکس نمی‌تواند تشخیص بدهد به همین خاطر می‌بینیم خیلی از آن جانشین‌ها بد از آب در آمدند و به مردم ظلم کردند..

پس شایستگی پادشاهان را چه کسی تشخیص می‌دهد؟
  • جمع و اهل تخصص به آن‌ها واگذار می‌شود تا اهلیتش را تشخیص بدهند و به همین خاطر رای‌گیری می‌شود در اسلام هم فقط یک طریق برای انتخاب حاکم بیان شده آن هم شوری و اهل تخصص که حاکم را انتخاب کنند.