سوره مبارکه فاتحه
آیات 1 الی 7 / شماره 6 الی 46

سوره مبارکه بقره
تفسیر آسان - سوره مبارکه بقره

سوره مبارکه آل عمران / صفحه 50
آیات 1 الی 9 / شماره 47 الی 73

سوره مبارکه آل عمران / صفحه 51
آیات 10 الی 15 / شماره 74 الی 104

سوره مبارکه آل عمران / صفحه 52
آیات 16 الی 22 / شماره 105 الی 151

سوره مبارکه آل عمران / صفحه 53
آیات 23 الی 29 / شماره 152 الی 194

سوره مبارکه آل عمران / صفحه 54
آیات 30 الی 37 / شماره 195 الی 237

سوره مبارکه آل عمران / صفحه 55
آیات 38 الی 45 / شماره 238 الی 270

سوره مبارکه آل عمران / صفحه 56
آیات 46 الی 52 / شماره 271 الی 307

سوره مبارکه آل عمران / صفحه 57
آیات 53 الی 61 / شماره 308 الی 337

سوره مبارکه آل عمران / صفحه 58
آیات 62 الی 69 / شماره 338 الی 367

سوره مبارکه آل عمران / صفحه 59
آیات 71 الی 77 / شماره 368 الی 393

سوره مبارکه آل عمران / صفحه 60
آیات 78 الی 83 / شماره 394 الی 425

سوره مبارکه آل عمران / صفحه 61
آیات 84 الی 91 / شماره 426 الی 449

سوره مبارکه آل عمران / صفحه 62
آیات 92 الی 100 / شماره 450 الی 481

آیه 28 / شماره 178 / برخی آیات قرآن با معیارهای بعضی افراد نمی‌خونه چون…

 دانلود فایل تصویری  دانلود فایل صوتی 

موضوع ۱۷۸: برخی آیات قرآن با معیارهای بعضی افراد نمی‌خونه؛ چون…
«لَا يَتَّخِذِ الْمُؤْمِنُونَ الْكَافِرِينَ أَوْلِيَاءَ مِنْ دُونِ الْمُؤْمِنِينَ» مؤمنان نباید کافران را به جای مؤمنان به دوستی بگیرند.

لَا يَتَّخِذِ فعل نهی است، مؤمنون فاعلش است کافرین مفعول اول و اولیاء مفعول دوم یا حال مِنْ دُونِ الْمُؤْمِنِينَ است. مِن ابتدای غایت است؛ یعنی به جای این‌که بنای دوستی‌شان (ابتدای دوستی‌شان) با مؤمنان باشد با کافران دوستی‌شان را بنا می‌کنند قرآن ما را نهی کرده کافران را به دوستی بگیریم، حتی اگر آن کافر پدر یا مادرمان باشد، عجیب است نه! در سوره توبه فرموده:

«يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لَا تَتَّخِذُوا آبَاءَكُمْ وَإِخْوَانَكُمْ أَوْلِيَاءَ» (توبه/۲۳)

ای کسانی که ایمان آورده‌اید پدران وبرادران‌تان را به دوستی مگیرید، «إِنِ اسْتَحَبُّوا الْكُفْرَ عَلَى الْإِيمَانِ» اگر آن‌ها کفر را بر ایمان ترجیح می‌دهند و هر که از شما ایشان را به دوستی بگیرد آن‌ها همان ستمکاران‌اند. مگر چه ستمی شکل گرفته در این‌جا؟ مگر چه‌کار کرده که فرموده این‌ها جزو ستمکاران هستند؟

در برخی آیات قرآن مسائلی مطرح می‌شود که برای خیلی‌ها عجیب است؛ مثلا یک معنا در ذهن شخص خیلی سنگین است قرآن می‌آید خیلی سبک آن را بیان می‌کند یا یک مسئله در قرآن خیلی سنگین مطرح شده در حالی که به آن شکل هم مسئله سنگین نیست یا مثلا به یک سری چیزها خیلی زیاد پرداخته شده؛ مثلا در مورد یهود و نصاری برخی تعجب می‌کنند چرا این همه آیات در مورد یهود و نصارا صحبت کرده این چیزهایی که تعجب می‌کند آدم یا برای بعضی گناه‌های عادی جریمه‌های سنگین و وحشتناک گذاشته شده و خیلی از مسائل دیگر است که با معیارهای ما سازگاری ندارد و از آن‌ها تعجب می‌کنیم.

ببینیم ما انسان هستیم خیلی از معیارهای‌مان احساسی است ما کم فکر می‌کنیم، کم تحلیل می‌کنیم، دانش‌مان کم است، بر کل اوضاع مسلط نیستیم و حداقل تحت‌تاثیر افکار مختلف که برای‌مان طراحی و تبلیغات می‌شود قرار می‌گیریم این‌ها واقعیت است در تبلیغات دنیای مجازی یک سری چیزهای سنگین را برای‌مان سبک جلوه می‌دهند و چیزهایی که خیلی سنگین نیست وحشتناک آن را سنگین معرفی می‌کنند.

فلان چیزها حق هر انسان است این‌ها حقوق بشر است، این‌ها حقوق حیوانات است و خیلی چیزهایی دیگر که درست و غلط خیلی چیزها که درست هم است، ولی درست و غلط را با هم‌دیگر قاطی می‌کنند و بعد به ما می‌خورانند ما هم آن‌ها را به عنوان دانش مسلم می‌پذیریم و می‌شود معیار درستی و نادرستی.

خیلی چیزها خبرمان هم نمی‌شود که چگونه با ذهن ما بازی می‌کنند بعد با همین فکر و علم می‌رویم سراغ قرآن ببینیم خیلی چیزها با معیارهای‌مان فاصله دارد و همین سبب تعجب ما می‌شود از خیلی‌ها هم شنیدید که می‌گویند: این‌ها به درد امروزه نمی‌خورد این مال ۱۴۰۰ سال قبل است، دقیقا ریشه‌اش همین است کم‌کم روحیه‌مان از روحیه‌ی قرآن دور می‌شود کم‌کم ما و قرآن نمی‌توانیم حرف هم‌دیگر را بفهمیم. دهه هفتادی می‌شود بدتر از دهه شصتی دورتر از قرآن، دهه هشتادی هم بدتر از دهه هفتادی از قرآن دورتر می‌شود‌.

دهه هم نه حتی دهه هم زیاد است، فاصله‌ی یک‌سال باز هم فرهنگ و فکرش با آن پارسالی فرق کرده و به این شکل چیزی که واقعیت دارد این است که دنیا دارد پیش می‌رود. دنیای مجازی آن همه برنامه‌هایی که تو گوشی‌مان هر دقیقه و ساعت به آن‌ها سر می‌زنیم، کانال ماهواره‌ای سایت و پیج و این‌ها، سازندگان ذهن ما هستند این‌ها را باید بدانیم البته بعضی برنامه‌های مفید هم است که ما را به فرهنگ قرآن نزدیک می‌کند، ولی اگر آن برنامه‌ها را مواظب نباشیم بدجور با فکر و روحیه ی ما بازی می‌شود.