سوره مبارکه فاتحه
آیات 1 الی 7 / شماره 6 الی 46

سوره مبارکه بقره
تفسیر آسان - سوره مبارکه بقره

سوره مبارکه آل عمران / صفحه 50
آیات 1 الی 9 / شماره 47 الی 73

سوره مبارکه آل عمران / صفحه 51
آیات 10 الی 15 / شماره 74 الی 104

سوره مبارکه آل عمران / صفحه 52
آیات 16 الی 22 / شماره 105 الی 151

سوره مبارکه آل عمران / صفحه 53
آیات 23 الی 29 / شماره 152 الی 194

سوره مبارکه آل عمران / صفحه 54
آیات 30 الی 37 / شماره 195 الی 237

سوره مبارکه آل عمران / صفحه 55
آیات 38 الی 45 / شماره 238 الی 270

سوره مبارکه آل عمران / صفحه 56
آیات 46 الی 52 / شماره 271 الی 307

سوره مبارکه آل عمران / صفحه 57
آیات 53 الی 61 / شماره 308 الی 337

سوره مبارکه آل عمران / صفحه 58
آیات 62 الی 69 / شماره 338 الی 367

سوره مبارکه آل عمران / صفحه 59
آیات 71 الی 77 / شماره 368 الی 393

سوره مبارکه آل عمران / صفحه 60
آیات 78 الی 83 / شماره 394 الی 425

سوره مبارکه آل عمران / صفحه 61
آیات 84 الی 91 / شماره 426 الی 449

سوره مبارکه آل عمران / صفحه 62
آیات 92 الی 100 / شماره 450 الی 481

آیه 26 / شماره 168 / موقعیت‌ها موقتی هستند.

 دانلود فایل تصویری  دانلود فایل صوتی 

موضوع ۱۶۸: موقعیت‌ها موقتی هستند.

اگر دقت کرده باشید در همین عصر و زمانه‌ی خودمان خیلی‌ها به حکومت و فرمانروایی رسیده‌اند و خیلی‌ها هم از حکومت و فرمانروایی برکنار شده‌اند، این همیشه در طول تاریخ دارد تکرار می‌شود و خدا به این شکل این آیه را در کره‌ی زمین اجرا می‌کند؛ «وَتُعِزُّ مَنْ تَشَاءُ وَتُذِلُّ مَنْ تَشَاءُ» هر کسی را بخواهی عزت می‌دهی و هر کسی را بخواهی ذلیل می‌کنی.

رسیدن به عزت، شرف و ارجمندی فقط و فقط از کانال الله است و سقوط به چاه ذلت، بدبختی و نکبت را هم الله برای شخص پیش می‌آورد.

آدم‌ها یا اولی‌اند (در اوج عزت هستند) یا دومی‌اند (در اوج خواری و گرفتاری‌اند)، ولی اکثریت مردم بین این دوتا هستند که البته هر کسی در هر درجه‌ای که است به خواست الله بوده و الله آن موقعیت را در اختیارش قرار داده است. «بِيَدِكَ الْخَيْرُ»؛ عمومیت خیر را می‌رساند؛ یعنی، تمام خیرها به دست تو است، یک ذره خیر و خوبی در آن باشد یا بی‌نهایت خیر و خوبی به دست الله است و امکان دارد یک شر به آدم برسد کم یا زیاد بعد آن شر از سر آدم دفع بشود، آن هم نتیجه‌اش خیر است و شامل «بِيَدِكَ الْخَيْرُ» می‌شود.

«إِنَّكَ عَلَى كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ»

تو بر هر چیز بسیار توانا هستی؛ این، ذیل آیه است و می‌خواهد معنای آیه را به عمق آن برساند؛ زیرا اول فرمود: «قُلِ اللَّهُمَّ مَالِكَ الْمُلْكِ»  این عبارت اول به عنوان اصل مطلب آیه آمد بعد پنج تا عبارت را بیان فرمود و توضیح داد: مالک الملک بودن الله که خودش مُلک می‌دهد خودش پس می‌گیرد و عزت می‌دهد و می‌گیرد، خیر و خوبی‌ها هم به دست خودش است و در پایان فرمود: «إِنَّكَ عَلَى كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ». این‌هایی که بیان فرمود: خدایا تو قادر هستی که آن‌ها را انجام بدهی.

واقعا این‌ها از قدرت و توان الله خارج نیست بلکه الله بر تمام این‌ها قادر است..

این را فرمود تا خوب در ذهن و قلب شخص جا بیفتد و شک به دلش راه ندهد و یک وقت فکر نکند نه این‌گونه نیست ‌انسان‌ها خودشان می‌توانند بدون مشیت الله به خواسته‌های‌شان برسند یا مثلا فکر بکند که دیگران بدون خواست الله می‌توانند موقعیت آدم را به خطر بیندازند، دیگر چنین فکرهایی نکند. البته معنایش این نیست که ما دست روی دست بگذاریم و برای کسب موفقیت یا برای حفظ موقعیت خوبی که الله به ما داده تلاش نکنیم..

دقیقا برعکس باید تمام تلاش‌مان را انجام بدهیم..

ولی بعد هر چه که اتفاق افتاد آن را خواسته‌ی الله بدانیم و به آن راضی باشیم دیگر حسرت و تاسف از دست دادن چیزی را نخوریم راضی باشیم حتی راضی‌تر از آنی که خودمان می‌خواستیم به آن برسیم؛ مثلا می‌خواستیم به یک چیز برسیم، نرسیدیم و یک چیز دیگر نصیب‌مان شد به آن چیزی که نصیب‌مان شده در نهایت آن خواست خدا بوده و ما به آن راضی‌تر باشیم از آن چیزی که خودمان دنبالش بودیم دیگر نه حسادت بورزیم و نه با کسی عداوت داشته باشیم. البته اگر به دست آوردیم هم آن را از لطف الله بدانیم و به خودمان مغرور نشویم.