سوره مبارکه فاتحه
آیات 1 الی 7 / شماره 6 الی 46

سوره مبارکه بقره
تفسیر آسان - سوره مبارکه بقره

سوره مبارکه آل عمران / صفحه 50
آیات 1 الی 9 / شماره 47 الی 73

سوره مبارکه آل عمران / صفحه 51
آیات 10 الی 15 / شماره 74 الی 104

سوره مبارکه آل عمران / صفحه 52
آیات 16 الی 22 / شماره 105 الی 151

سوره مبارکه آل عمران / صفحه 53
آیات 23 الی 29 / شماره 152 الی 194

سوره مبارکه آل عمران / صفحه 54
آیات 30 الی 37 / شماره 195 الی 237

سوره مبارکه آل عمران / صفحه 55
آیات 38 الی 45 / شماره 238 الی 270

سوره مبارکه آل عمران / صفحه 56
آیات 46 الی 52 / شماره 271 الی 307

سوره مبارکه آل عمران / صفحه 57
آیات 53 الی 61 / شماره 308 الی 337

سوره مبارکه آل عمران / صفحه 58
آیات 62 الی 69 / شماره 338 الی 367

سوره مبارکه آل عمران / صفحه 59
آیات 71 الی 77 / شماره 368 الی 393

سوره مبارکه آل عمران / صفحه 60
آیات 78 الی 83 / شماره 394 الی 425

سوره مبارکه آل عمران / صفحه 61
آیات 84 الی 91 / شماره 426 الی 449

سوره مبارکه آل عمران / صفحه 62
آیات 92 الی 100 / شماره 450 الی 481

آیه 34 / شماره 214 / پروسه ی انسان سازی به دست انبیاء

 دانلود فایل تصویری  دانلود فایل صوتی 

﴿ذُرِّيَّةً بَعْضُهَا مِنْ بَعْضٍ وَاللَّهُ سَمِيعٌ عَلِيمٌ﴾

ذُرّیه‌ای که بعضی‌ از بعضی دیگر هستند و الله شنوای داناست. (۳۴)

موضوع ۲۱۴: پروسه‌ی انسان‌سازی به دست انبیاء.

این آیه می‌فرماید: آدم، نوح، آل ابراهیم و آل عمران از نسل و ذریه‌ی هم هستند.

آل عمران از نسل آل ابراهیم، آل ابراهیم از نسل نوح و نوح از نسل آدم علیه السلام.

چرا پیامبرانی که در طول تاریخ بسیار تأثیرگذار بودند از نوادگان، نسل و ذریه‌ی هم‌دیگر هستند؟؟

خب یکی از سخت‌ترین کارها پرورش انسانیت است؛ وقتی مجموع نسل انسان‌ها را در نظر بگیریم متوجه می‌شویم که چقدر کار سختی است که نسل انسان را پرورش بدهیم و به شکلی این نسل‌ها پرورش پیدا کند که نسل بعدی از نسل قبلی از نظر فکری، اخلاقی و فرهنگی بهتر باشد و به همین شکل نسل سوم از دوم، چهارم از سوم و به همین شکل از نظر فکری، اخلاقی و فرهنگی ارتقاء پیدا کند.

می‌دانیم همچین کاری با ده سال و حتی صد سال انجام نمی‌شود، پرورش انسان یک فرآیند است که سال‌ها باید به صورت تدریجی میان بشر کار شود تا بشر بتواند راه کمال را پیدا کند. نیروهایی که می‌خواهند برای یک پروسه در دراز مدت کار کنند باید در امتداد هم کار کنند؛ نیروی نسل دوم باید در ادامه‌ی نسل اول کار کند و از زیربنایی که نسل اول ساخته باید برای ساختن نسل دوم استفاده کند، نسل سوم هم به همین شکل، باید در ادامه‌ی نسل اول و دوم کار کند و از دستاوردهایی که نسل اول و دوم به دست آورده‌اند باید استفاده کند و آن‌ها را به جلو ببرد و رشد بدهد، نسل چهارم هم باید از سه نسل قبلی استفاده کند و… تا اینکه بالاخره بشر به طرف کمال و رشد پیش برود. و اگر این‌طور نباشد؛

یعنی هر نسلی دوباره خودش از صفر شروع کند و از زیر بناهایی که نسل‌های قبلی برایش ساخته‌اند استفاده نکند هیچ رشدی حاصل نمی‌شود و آن مجموعه سر جای خودش فقط در جا می‌زند. این قضیه در همه چیز صادق است، حتی کلاس‌های مدرسه، از مهد و پیش دبستانی و دبستان گرفته تا دانشگاه، همه‌ی آن‌ها بر این اساس تنظیم شده‌اند؛ یعنی هر سال بر اساس مبانی سال قبل تنظیم می‌شود به اضافه سرفصل‌های جدید؛

اگر کلاس دوم کاری به معلومات کلاس اول نداشته باشد

و کلاس سوم کاری به معلومات کلاس اول و دوم نداشته باشد درجا می‌زند و رشدی اتفاق نمی‌افتد، این سلسله تنظیم شده تا معلومات پشت سر هم طبقه‌بندی شود و شخص در سال‌های متوالی آن‌ها را دریافت کند. شرط توسعه‌ی عمرانی، علمی، اقتصادی، پزشکی و همه چیز به همین شکل است.

مثلا:

یک پزشک نمی‌آید خودش علم پزشکی را از صفر شروع کند؛ بلکه باید از تجربیات پزشک‌های قبل استفاده کند. یک فعال اجتماعی، امام مسجد، امام جمعه هم به همین شکل؛ برای موفقیتش باید بداند افراد قبل از او چه بناهایی درست کرده‌اند و به کجاها رسیده‌اند، بعد بیاید آن بناهای درست ناتمام را تمام کند و بفهمد مردم در کدام نقطه قرار دارند؟ آن‌ها را از آن نقطه به سمت جلو و به طرف تعالی حرکت دهد.