سوره مبارکه فاتحه
آیات 1 الی 7 / شماره 6 الی 46

سوره مبارکه بقره
تفسیر آسان - سوره مبارکه بقره

سوره مبارکه آل عمران / صفحه 50
آیات 1 الی 9 / شماره 47 الی 73

سوره مبارکه آل عمران / صفحه 51
آیات 10 الی 15 / شماره 74 الی 104

سوره مبارکه آل عمران / صفحه 52
آیات 16 الی 22 / شماره 105 الی 151

سوره مبارکه آل عمران / صفحه 53
آیات 23 الی 29 / شماره 152 الی 194

سوره مبارکه آل عمران / صفحه 54
آیات 30 الی 37 / شماره 195 الی 237

سوره مبارکه آل عمران / صفحه 55
آیات 38 الی 45 / شماره 238 الی 270

سوره مبارکه آل عمران / صفحه 56
آیات 46 الی 52 / شماره 271 الی 307

سوره مبارکه آل عمران / صفحه 57
آیات 53 الی 61 / شماره 308 الی 337

سوره مبارکه آل عمران / صفحه 58
آیات 62 الی 69 / شماره 338 الی 367

سوره مبارکه آل عمران / صفحه 59
آیات 71 الی 77 / شماره 368 الی 393

سوره مبارکه آل عمران / صفحه 60
آیات 78 الی 83 / شماره 394 الی 425

سوره مبارکه آل عمران / صفحه 61
آیات 84 الی 91 / شماره 426 الی 449

سوره مبارکه آل عمران / صفحه 62
آیات 92 الی 100 / شماره 450 الی 481

آیه 33 / شماره 209 / امتیازات ابو البشر، آدم علیه السلام

 دانلود فایل تصویری  دانلود فایل صوتی 

موضوع ۲۰۹: امتیازات ابوالبشر، آدم علیه‌السلام

«إِنَّ اللَّهَ اصْطَفَى آدَمَ وَنُوحًا وَآلَ إِبْرَاهِيمَ وَآلَ عِمْرَانَ عَلَى الْعَالَمِينَ» (آل عمران/۳۳)

در این آیه می‌فرماید: الله، آدم و نوح و آل ابراهیم و آل عمران را بر عالمیان برگزیده و انتخاب کرده است.

حالا ببینیم ازچه نظر برگزیده هستند؟

إصطفی: از ریشه‌ی صَفَیَ، انتخاب کردن، اختیار کردن، به نقل از تهذیب اللغه ازهری.

علی العالمین: بر کل جهانیان، به خصوص عالم آدمیان؛ که دیگر هیچ انسانی امتیاز آنان را ندارند.

خدا عزوجل آدم را انتخاب کرد از آن جهت که ایشان را با دست‌های خود آفرید؛

«قالَ يا إِبليسُ ما مَنَعَكَ أَن تَسجُدَ لِما خَلَقتُ بِيَدَيَّ» (ص/۷۵)

ای ابلیس! چه مانع شد که تو سجده کنی بر آن چیزی که با دو دستم آفریدم؟ خدا از روح خود در آن دمید؛

«فَإِذا سَوَّيتُهُ وَنَفَختُ فيهِ مِن روحي» (ص/۷۲) زمانی که خلقتش را کامل کردم و از روح خودم در آن دمیدم.

منظور از عبارت «از روح خودم‌ در آن دمیدم» روحی که در ملکیت الله و مال الله بود؛

بعضی‌ها در ذهن‌شان گمان می‌کنند که نعوذ بالله تکه‌ای از روح الله جدا شده و وارد کالبد انسان شده است نه اصلا اینجوری نیست روحی که جزو خدا نبود مخلوق بود ساخته خدا بود خدا آن را در آدم دمید در ملکیت خدا بود به مثل که خدا می‌فرماید: «عبدی» بنده من خودمان می‌گوییم «قلمی کتابی» قلم من کتاب من حالا خدا می‌فرماید: «ونفخت فیه من روحی» از روح خودم در آن دمیدم و به این شکل بیان می‌کند از روح خودم و اسمش هم گذاشته. و اسم آن مخلوق از این جهت روح است که واقعاً شگفت‌انگیز است و خیلی تفاوت دارد با چیزهای دیگر مثل سنگ و چوب و…، به قدری که او را به خود نسبت داده است. به مثل شتر پیامبر صالح علیه‌السلام که به عنوان معجزه بود، خدا می‌فرماید: «ناقة الله» یعنی: شتر خدا . از این جهت که فوق‌العاده بود، و الّا تمام شترها، شتر خدا هستند و آن‌ها را ساخته است. پس آدم به عنوان اولین انسانی که روح در او دمیده شد و به زندگی پا گذاشت، انتخاب شد و ایشان را به عنوان ابوالبشر، پدر و اصل تمام انسان‌ها قرار داد. الله ملائکه را امر کرد به آدم سجده کنند؛ «فَسَجَدَ المَلائِكَةُ كُلُّهُم أَجمَعونَ» (ص/۷۳) پس ملائکه همه‌شان بر آدم سجده کردند.

‌اسم تمام اشیاء را به آدم آموخت؛ «وَعَلَّمَ آدَمَ الْأَسْمَاءَ كُلَّهَا» (بقره/۳۱) و به آدم تمام اسم‌ها را آموخت.

این‌ها جزو افتخارات بشر است که ‌از طرف الله این‌قدر مورد بنده‌نوازی قرار گرفته، الله این‌قدر به انسان‌ها عزت، احترام و شخصیت بخشید؛ ما نیز حس عزت و کرامت می‌کنیم؛ چرا؟ چون همگی ما فرزندان آدم هستیم ‌و نسل‌مان به آدم علیه السلام بر می‌گردد.