سوره مبارکه فاتحه
آیات 1 الی 7 / شماره 6 الی 46

سوره مبارکه بقره
تفسیر آسان - سوره مبارکه بقره

سوره مبارکه آل عمران / صفحه 50
آیات 1 الی 9 / شماره 47 الی 73

سوره مبارکه آل عمران / صفحه 51
آیات 10 الی 15 / شماره 74 الی 104

سوره مبارکه آل عمران / صفحه 52
آیات 16 الی 22 / شماره 105 الی 151

سوره مبارکه آل عمران / صفحه 53
آیات 23 الی 29 / شماره 152 الی 194

سوره مبارکه آل عمران / صفحه 54
آیات 30 الی 37 / شماره 195 الی 237

سوره مبارکه آل عمران / صفحه 55
آیات 38 الی 45 / شماره 238 الی 270

سوره مبارکه آل عمران / صفحه 56
آیات 46 الی 52 / شماره 271 الی 307

سوره مبارکه آل عمران / صفحه 57
آیات 53 الی 61 / شماره 308 الی 337

سوره مبارکه آل عمران / صفحه 58
آیات 62 الی 69 / شماره 338 الی 367

سوره مبارکه آل عمران / صفحه 59
آیات 71 الی 77 / شماره 368 الی 393

سوره مبارکه آل عمران / صفحه 60
آیات 78 الی 83 / شماره 394 الی 425

سوره مبارکه آل عمران / صفحه 61
آیات 84 الی 91 / شماره 426 الی 449

سوره مبارکه آل عمران / صفحه 62
آیات 92 الی 100 / شماره 450 الی 481

آیه 58 / شماره 327 / سخت ترین رقابت ها

 دانلود فایل تصویری  دانلود فایل صوتی 
موضوع ۳۲۷: سخت‌ترین رقابت‌ها.

در این آیه بعد از اسم اشاره ذلک، پنج نکته قوت را برجسته کرد؛

  • اول: «نَتلُوهُ عَلَیکَ» ما بر تو تلاوت می‌کنیم، ما نه کسی دیگر، الله می‌گوید.
  • بعد، «مِنَ الآیات» از آیات قرآن بر تو تلاوت می‌کنیم، قرآنی که آن همه عظیم و بزرگ و والا مقام است.
  • و باز سوم «مِنَ الآیات» که از نشانه‌های الله و حقانیت رسول الله صلی الله علیه و سلم است، آن‌ها را داریم برای تو بیان می‌کنیم.
  • و چهارم، «الذِّکر» که سراسر عبرت و محل توجه و اعتناست. «حَکیم» که اعلاترین شیوه زندگی را بیان می‌کند و در عین حال به تمام حقوق دقت دارد.
حالا چرا این قدر دارد تاکید می‌کند؟

این است که ما می‌گوییم از این ویژگی‌ها برخوردار است؛ ببینیم یادگیری و آموزش برای آدم خیلی مهم است، فکر نکنم چیزی مهم‌تر از آموزش برای آدم وجود داشته باشد. چون اساس مزیت آدم بر ملائکه و سایر موجودات، همین آموزش است. با آموزش آدم پرورش پیدا می‌کند و مفید و موثر می‌شود. خب این یک مطلب، اهمیت آموزش!

اما آدم از چه طریقی آموزش می‌بیند؟

منابع زیادی وجود دارد، مطالعه یکی از آن‌‌هاست. چرا تاکید می‌شود آدم مطالعه داشته باشد؟ به این خاطر است. تجربه یکی از آن‌هاست‌آزمون و خطادقت به اطراف تحلیل، فکر کردن و همه این‌ها روش‌های یادگیری است. در مرحله بعد، این یادگیری‌‌ها یک‌ خروجی خیلی مهم در زندگی ما دارد، آن چیست؟ این است که احساس و تفکر و رفتار شخص را تغییر می‌دهد، آن هم یک‌ تغییر پایدار. به همین خاطر در دنیا سخت‌ترین رقابت‌ها بر سر یاددادن است. هر کس می‌خواهد خودش به دیگران را آموزش دهد، تا احساس و تفکر و رفتار طرف را به جهتی که خودش می‌خواهد، تغییر دهد. حالا قرآن هم می‌خواهد به انسان آموزش دهد، چه چیزهایی؟ چیزهایی که انسان آن‌ها را از جاهای دیگر نمی‌تواند به دست بیاورد و به آن شیوه‌‌هایی که بیان کردیم، قابل به دست آوردن نیست. نه با مطالعه، فکر کردن، تجربه و نه با هیچ روشی انسان نمی‌تواند آن‌ها را به دست بیاورد.

خدا آن‌ها را به انسان یاد می‌دهد، دین و کتاب‌های آسمانی برای این آمده‌اند، با این کار می‌خواهند به انسان شرف بدهند و به انسان احترام بگذارد. لابد همه‌تان به اولین آیات سوره إقرا به عنوان اولین آیاتی که نازل شده، دقت کردید؛ «بِسمِ اللهِ الرَّحمن الرَّحیم»«اقْرَأْ بِاسْمِ رَبِّكَ الَّذِي خَلَقَ» بخوان به نام پروردگارت که جهان را آفرید «خلَقَ الْإِنْسَانَ مِنْ عَلَقٍ» همان کسی که انسان را از خون بسته خلق  کرد «اقْرَأْ وَرَبُّكَ الْأَكْرَمُ» بخوان که پروردگارت از همه بزرگوارتر و والا مقام‌تر است «الَّذِي عَلَّمَ بِالْقَلَمِ» پروردگاری که به وسیله قلم به انسان آموزش داد «عَلَّمَ الْإِنْسَانَ مَا لَمْ يَعْلَمْ» به انسان چیزهایی یاد داد که نمی‌دانست و بلد نبود.

خب قرآن برای این آمده است. دیگر چه چیزهایی به انسان آموزش می‌دهد؟

چیزهایی که اگر به انسان آموزش ندهد، آن شخص از جاهای دیگر یاد می‌گیرد که اشتباه است و واقعیت ندارد. مثل معلوماتی که دانشمندان یهودی و مسیحی در مورد پیامبر عیسی علیه‌السلام به مردم می‌گفتند و خیلی هم اشتباه می‌گفتند و الان هم همان‌ها دارد بیان می‌شود. خب این هم احترام به انسان است که خدا می‌خواهد معلومات درست و‌ دست اول را در اختیار بندگانش قرار دهد تا فریب آن صحبت‌های اشتباه نخورند و هر کس بخواهد تحقیق کند و راه درست را بخواهد انتخاب کند.

این منابع، منابع قابل اعتماد را در اختیار داشته باشد و یک عمر بر اساس معلومات اشتباه زندگی نکند. قرآن برای این آمده است، خدا این‌ها را به بندگانش یاد می‌دهد. حالا این آیه می‌گوید که آن داستان‌ها و تاریخ آل‌عمران و زندگی پیامبر عیسی که بیان شد، این‌ها را ما به تو وحی کردیم؛ «ذَلِكَ نَتْلُوهُ عَلَيْكَ» ما به شما یاد دادیم «مِنَ الْآيَاتِ وَالذِّكْرِ الْحَكِيمِ» از آیات و ذکر حکیم تا در صحتش شک نکنی و به صحتش اطمینان داشته باشی و به آن چیزهایی که در مورد عیسی می‌گویند از دانشمندان یهودی و مسیحی و در موردش غلو می‌کنند، آن‌ها را باور نکنی.