سوره مبارکه فاتحه
آیات 1 الی 7 / شماره 6 الی 46

سوره مبارکه بقره
تفسیر آسان - سوره مبارکه بقره

سوره مبارکه آل عمران / صفحه 50
آیات 1 الی 9 / شماره 47 الی 73

سوره مبارکه آل عمران / صفحه 51
آیات 10 الی 15 / شماره 74 الی 104

سوره مبارکه آل عمران / صفحه 52
آیات 16 الی 22 / شماره 105 الی 151

سوره مبارکه آل عمران / صفحه 53
آیات 23 الی 29 / شماره 152 الی 194

سوره مبارکه آل عمران / صفحه 54
آیات 30 الی 37 / شماره 195 الی 237

سوره مبارکه آل عمران / صفحه 55
آیات 38 الی 45 / شماره 238 الی 270

سوره مبارکه آل عمران / صفحه 56
آیات 46 الی 52 / شماره 271 الی 307

سوره مبارکه آل عمران / صفحه 57
آیات 53 الی 61 / شماره 308 الی 337

سوره مبارکه آل عمران / صفحه 58
آیات 62 الی 69 / شماره 338 الی 367

سوره مبارکه آل عمران / صفحه 59
آیات 71 الی 77 / شماره 368 الی 393

سوره مبارکه آل عمران / صفحه 60
آیات 78 الی 83 / شماره 394 الی 425

سوره مبارکه آل عمران / صفحه 61
آیات 84 الی 91 / شماره 426 الی 449

سوره مبارکه آل عمران / صفحه 62
آیات 92 الی 100 / شماره 450 الی 481

آیه 61 / شماره 335 / مباهله چرا و چه وقت؟

 دانلود فایل تصویری  دانلود فایل صوتی 
موضوع ۳۳۵: مباهله چرا و چه وقت؟

«مِن بَعْدِ مَا جَاءَكَ مِنَ الْعِلْمِ» بعد از این که علم و آگاهی به تو رسید، نه این که هنوز خودت چندان آگاهی نداری، به طرف مقابل آگاهی ندادی، حجت کامل نشده، بیایی مسئله را ارزشی کنی و بحث مباهله پیش بکشی؛ نه! بعد از علم و آگاهی کامل بعد از تبیین و استدلال، حالا می‌آیی پای مباهله و مباهله را پیشنهاد می‌دهی.

آن موقع چه به آنان می‌گویی؟

«فَقُلْ تَعَالَوْا» بیایید! «تَعالوا»: اسم فعل است و «تَعال» به یک نفر گفته می‌شود و «تَعالوا» به جمع! «تعالَوا» از ریشه «عَلَوَ» و «عُلُوّ» است؛ به معنای رفعت و بلندی، کلا «تَعَالَوْا» تقاضای آمدن دارد ولی با احترام یعنی؛ بفرمایید بیایید.

«نَدْعُ أَبْنَاءَنَا وَأَبْنَاءَكُمْ وَنِسَاءَنَا وَنِسَاءَكُمْ وَأَنفُسَنَا وَأَنفُسَكُمْ» ما بچه‌ها و زن هایمان را می‌آوریم و شما بچه‌ها و زن‌هایتان را بیاورید، ما خودمان هم می‌آییم، شما خودتان هم بیایید.

بعد چه کار کنیم؟ «ثُمَّ نَبْتَهِلْ» بعدا مباهله می‌کنیم. «نَبتَهِل»: از ریشه «بَهَلَ»، به معنای تضرع در دعا است، یعنی شخص خیلی بیشتر از حالت عادی در دعایش تضرع و زاری می‌کند.

حالا موضوع دعا چیست؟

موضوع این است: «فَنَجْعَل لَّعْنَتَ اللَّـهِ عَلَى الْكَاذِبِينَ» دعا می‌کنیم که لعنت خدا باشد بر دروغگویان و دروغ‌پردازان، حالا یا ما دروغگوییم یا شما! بالاخره هر که دروغگو است، او را لعنت و نفرین می‌کنیم. در نتیجه مباهله هم شک نکنید که خدا بی‌نتیجه نمی‌گذارد؛ صد در صد نتیجه مباهله، نتیجه نفرین، همان جا در صحنه مشخص می‌شود، چون در یک موقعیت رسمی و به دستور خود خدا دارند نابودی دروغگو را از خدا می‌خواهند و اگر خودشان دروغگو هستند، نفرین خودشان به خودشان می‌گیرد و سالم از آن جا بیرون نمی‌روند.

حالا چرا مباهله؟

چرا مسئله به این سنگینی مطرح شده؟ این راه حل؟ تا معلوم شود که خودشان به علم خودشان اعتماد دارند یا نه؟ انسان سودجو دلش به حال دیگران نمی‌سوزد، فقط خودش و زن و بچه‌اش در امان باشند، دیگر مابقی بمیرند و نابود شوند هم برایش مهم نیست.

بدون مسئولیت برای منافع خودش حرف‌هایی می‌زند که سبب گمراهی مردم می‌شود و به خاطر این که مردم شک نکنند.

یک وقت‌هایی خودش هم در ملأ عام خودش همان کفریات و شرکیاتی که گفته انجام می‌دهد؛ ولی در حقیقت هدف، منافع شخصی است.

این آدم‌ها دارند چه کار می‌کنند؟

دارند به خاطر منافع‌شان با سرنوشت مردم و زن و بچه مردم بازی می‌کنند. با علم گمراه کننده‌شان می‌خواهند مردم را در جهنم بیاندازند، پس اگر واقعا راست می‌گویند، اول بیایند خودشان و زن بچه‌شان وسط میدان و به خودشان نفرین کنند اگر دروغگو هستند..

تا معلوم شود به این آموزه‌هایی که به مردم می‌گویند، ایمان دارند و معلوم شود این کفر و شرک‌هایی که به مردم می‌گویند، واقعا از روی استدلال به آن رسیدند، آن جا همه چیز مشخص می‌شود.