مقدمه
مقدمه / شماره 1 الی 5
سوره مبارکه فاتحه
آیات 1 الی 7 / شماره 6 الی 46
سوره مبارکه بقره
تفسیر آسان - سوره مبارکه بقره
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 50
آیات 1 الی 9 / شماره 47 الی 73
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 51
آیات 10 الی 15 / شماره 74 الی 104
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 52
آیات 16 الی 22 / شماره 105 الی 151
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 53
آیات 23 الی 29 / شماره 152 الی 194
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 54
آیات 30 الی 37 / شماره 195 الی 237
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 55
آیات 38 الی 45 / شماره 238 الی 270
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 56
آیات 46 الی 52 / شماره 271 الی 307
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 57
آیات 53 الی 61 / شماره 308 الی 337
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 58
آیات 62 الی 69 / شماره 338 الی 367
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 59
آیات 71 الی 77 / شماره 368 الی 393
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 60
آیات 78 الی 83 / شماره 394 الی 425
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 61
آیات 84 الی 91 / شماره 426 الی 449
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 62
آیات 92 الی 100 / شماره 450 الی 481
هنوز پرسشی پرسیده نشده
اولین کسی باشید که سؤال خود را مطرح می کنید! در مرحله بعدی می توانید جزئیات را اضافه کنید.
یک پرسش جدید بپرسید
افزودن پاسخ
دانلود فایل تصویری دانلود فایل صوتی
موضوع ۱۶۱: تدبر بر دو کلمه «لَنْ تَمَسَّنَا» و «أَيَّامًا مَعْدُودَاتٍ»
آیه ۲۴ آلعمران با آیه ۸۰ سوره بقره مشابه است: «وقالوا لن تمسنا النّار الّا ایاما معدودة»
با این تفاوت که در سوره بقره فرموده: «ایاما معدوده» و اینجا سوره آل عمران فرموده: «ایاما معدودات» فرقشان در این است که معدودات جمع برای اعداد اندک که غالباً بین ۳ تا ۱۰ شامل میشود؛ یعنی حدود ۳ تا۱۰ روز میرویم جهنم بعد در میآییم
در سوره آلعمران عدد اندک آمده «ایاما معدودات» چرا؟
چون در این سوره فقط یک جرم برایشان بیان شده و به همین خاطر روزها هم کمتر ذکر شده در سوره بقره فرموده: «ایاما معدوده» و معدوده جمع هست برای اعداد بزرگتر از ۱۰، چرا؟ چون در سوره بقره چند تا جرم سنگین پشت سر هم آمده مثل: تحریف کتاب آسمانی و انکار رسالت رسول الله صلی الله علیه و سلم و چیزهای دیگر به همین خاطر عدد بزرگتر آمده، چون دیگر میدانستند عقوبت این جرمها از ۱۰ روز کمتر نمیشود این عدد را ازکتاب شرح مکودی علی الفیه ابن مالک نقل میکنم نوشته ابوزید المکودی و همچنین از کتاب “لَمَساتُ بَیانیّه” نوشته فاضل سامرایی. یک نکته دیگر هم بگوییم «لن تمسّنا النّار» اینها میگویند آتش به ما نمیرسد..
تمسّنا از ریشه مسَّ به معنای یک لمس سطحی میآید..
به نقل از معجم مقاییس اللغه و لمس سطحی پوست در اثر حرارت آتش یعنی وارد آتش نمیشوند، آتش فقط لمس میکند، مسح میکند انگار فقط حرارتش به بدنشان می رسد اینها زیاد اذیت نمیشوند به نسبت آنهایی که مستقیم در آتش میسوزند حالا چه دارند میگویند؟ با گفتن «لَن تمسّنا النّار» و با گفتن «ایّاما معدودات» هم در کمیّت عذاب هر چه کمتر و هم در کیفیّت عذاب هر چه سبکتر، میگویند ما فقط در همین حد عذاب میکشیم.
یهودیها چنین باورهایی دارند که آن موقع علیه پیغمبرهایشان چه کارهایی کردند..
و امروزه حتی میبینیم در دنیا مثل آب خوردن چه جرمها و جنایتهایی انجام میدهند از قتل زن و بچه و مردم گرفته تا استعمار مدرنی که دارند و خیلی کارها که دارند در دنیا انجام میدهند چون قیامت یک چیز سبکی حساب میکنند.