سوره مبارکه فاتحه
آیات 1 الی 7 / شماره 6 الی 46

سوره مبارکه بقره
تفسیر آسان - سوره مبارکه بقره

سوره مبارکه آل عمران / صفحه 50
آیات 1 الی 9 / شماره 47 الی 73

سوره مبارکه آل عمران / صفحه 51
آیات 10 الی 15 / شماره 74 الی 104

سوره مبارکه آل عمران / صفحه 52
آیات 16 الی 22 / شماره 105 الی 151

سوره مبارکه آل عمران / صفحه 53
آیات 23 الی 29 / شماره 152 الی 194

سوره مبارکه آل عمران / صفحه 54
آیات 30 الی 37 / شماره 195 الی 237

سوره مبارکه آل عمران / صفحه 55
آیات 38 الی 45 / شماره 238 الی 270

سوره مبارکه آل عمران / صفحه 56
آیات 46 الی 52 / شماره 271 الی 307

سوره مبارکه آل عمران / صفحه 57
آیات 53 الی 61 / شماره 308 الی 337

سوره مبارکه آل عمران / صفحه 58
آیات 62 الی 69 / شماره 338 الی 367

سوره مبارکه آل عمران / صفحه 59
آیات 71 الی 77 / شماره 368 الی 393

سوره مبارکه آل عمران / صفحه 60
آیات 78 الی 83 / شماره 394 الی 425

سوره مبارکه آل عمران / صفحه 61
آیات 84 الی 91 / شماره 426 الی 449

سوره مبارکه آل عمران / صفحه 62
آیات 92 الی 100 / شماره 450 الی 481

آیه 37 / شماره 228 / جنسیت نزد الله ملاک نیست.

 دانلود فایل تصویری  دانلود فایل صوتی 

موضوع ۲۲۸: جنسیت نزد الله ملاک نیست.

تصور نکنیم که عنایت الله ویژه مریم است و مادرش، خیر. خیلی از خانم‌های دیگر الله نسبت به آنان عنایت دارد، عده زیادی دیگر از خانم‌ها هستند که جزو آل‌ابراهیم‌اند و خیلی از خانم‌های دیگر که جزو آل این دو پیغمبر نیستند آدم‌های معمولی هستند و در هر زمانه‌ای هم آن خانم‌ها وجود دارند و الله نسبت به آنان عنایت دارد.

ملاک خلوص نیت است، ملاک تلاش در راستای بدست آوردن رضایت الله است.

دیگر مهم نیست که زن باشد یا مرد و یا دختر یا زن پیغمبر باشد یا یک زن معمولی باشد و پیش الله جنسیت اصلا ملاک نیست این را بدانیم و بارها هم در قرآن این مطلب تکرار شده؛ آیه ۱۲۴ سوره مبارکه نساء، آیه ۹۷ سوره مبارکه نحل، آیه ۱۹۵ سوره آل‌عمران می‌فرماید: «فَاسْتَجَابَ لَهُمْ رَبُّهُمْ أَنِّي لَا أُضِيعُ عَمَلَ عَامِلٍ مِنْكُمْ مِنْ ذَكَرٍ أَوْ أُنْثَى بَعْضُكُمْ مِنْ بَعْضٍ» پس پروردگارشان دعای‌شان را اجابت کرد من عمل هیچ کسی از شما که کار خوبی را انجام داده باشد ضایع نخواهم کرد، مرد باشد یا زن «بعضکم من بعض» بعضی‌تان از بعضی دیگرید یعنی همگی شما از نوع و جنس بشر هستید یعنی؛ همه شما پیش خدا مثل هم هستید، فرقی ندارید، همه در انسان بودن در یک درجه‌اید «بعضکم من بعض» فرقی بین زن و مرد و عرب و غیر عرب نیست، فرق فقط و فقط در تقواست وقتی‌که نتیجه این شد می‌دانید چه می‌شود؟ نتیجه این می‌شود که خیلی از زن‌ها با تقوایی که دارند از خیلی مردها و زن‌های دیگر پیش الله عزیزتر و مقرب‌تر می‌شوند.

مثل زن عمران، مثل مریم، مثل زن فرعون، مثل زن‌های پیغمبر و خیلی خیلی زن‌های دیگر که البته در دوره زمانه خودمان هم ان‌شاءالله تعدادشان کم نیست خیلی از مردها هم اگر باتقوا باشند از خیلی زن‌ها و از خیلی مردهای دیگر پیش الله عزیزتر و مقرب‌تر می‌شوند؛

پس ملاک چی شد؟

ملاک فقط و فقط تقوا شد، نه جنسیت. در سوره مبارکه حجرات آیه ۱۳ دیگر این مطلب را به صراحت بیان می‌کند: «يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ» ای مردم ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و نژاد و قبیله قبیله قرار دادیم تا یک‌دیگر را بشناسید و گرامی‌ترین شما نزد الله باتقواترین شماست و الله دانا و آگاه است. عبارت آخری خیلی جالب است «ان الله علیم خبیر» یعنی دیگر هیچ کس حق ندارد با نماز و عباداتی که دارد یا با علم و مدرکی که دارد تصور کند از دیگران بهتر است و پیش الله عزیزتر است یا به خاطر زن یا مرد بودنش چون مرد است.

پس یک درجه از خانم‌ها پیش خدا مقدم‌تر است یا کسی مرد باشد چنین فکری کند..

هرگز اینجوری نیست کسی که دانا و آگاه است فقط الله است در این دنیا دیگر هیچ‌کس به غیر از الله نمی‌فهمد که کی از کی بهتر است و پیش الله مقرب‌تر است مگر این که اسمش در قرآن آمده یا رسول الله صلی الله علیه و سلم اسمش را ذکر کرده باشد و بس! پس اگر کسی می‌خواهد خودش را بهتر و بالاتر از دیگران تصور کند به ذات، علم و سواد و عمل یا به ذات زن یا مرد بودنش، خواهشا فعلا صبر کند تا روز قیامت قیامت معلوم می‌شود که واقعا آیا از دیگران بهتر است یا نیست.