سوره مبارکه فاتحه
آیات 1 الی 7 / شماره 6 الی 46

سوره مبارکه بقره
تفسیر آسان - سوره مبارکه بقره

سوره مبارکه آل عمران / صفحه 50
آیات 1 الی 9 / شماره 47 الی 73

سوره مبارکه آل عمران / صفحه 51
آیات 10 الی 15 / شماره 74 الی 104

سوره مبارکه آل عمران / صفحه 52
آیات 16 الی 22 / شماره 105 الی 151

سوره مبارکه آل عمران / صفحه 53
آیات 23 الی 29 / شماره 152 الی 194

سوره مبارکه آل عمران / صفحه 54
آیات 30 الی 37 / شماره 195 الی 237

سوره مبارکه آل عمران / صفحه 55
آیات 38 الی 45 / شماره 238 الی 270

سوره مبارکه آل عمران / صفحه 56
آیات 46 الی 52 / شماره 271 الی 307

سوره مبارکه آل عمران / صفحه 57
آیات 53 الی 61 / شماره 308 الی 337

سوره مبارکه آل عمران / صفحه 58
آیات 62 الی 69 / شماره 338 الی 367

سوره مبارکه آل عمران / صفحه 59
آیات 71 الی 77 / شماره 368 الی 393

سوره مبارکه آل عمران / صفحه 60
آیات 78 الی 83 / شماره 394 الی 425

سوره مبارکه آل عمران / صفحه 61
آیات 84 الی 91 / شماره 426 الی 449

سوره مبارکه آل عمران / صفحه 62
آیات 92 الی 100 / شماره 450 الی 481

آیه 81 / شماره 415 / مثال هایی از پیغمبران هم دوره

 دانلود فایل تصویری  دانلود فایل صوتی 
موضوع ۴۱۵: مثالی از پیغمبران همدوره.

همه پیغمبران هم به نسبت پیغمبران قبل از خودشان و هم پیغمبران بعد از خودشان تایید و تصدیق داشتند، ولی من می‌خواهم خدمت‌تان یک چند‌تا مثال بزنم از پیغمبران هم‌دوره که چه‌قدر هم‌دیگر را حمایت می‌کردند، بنا بر همین تعهدی که الله از ایشان در همین آیه گرفته مثلاً در سوره مبارکه یاسین آیه ۱۳ به بعد می ‌فرماید: «وَاضْرِبْ لَهُمْ مَثَلًا أَصْحَابَ الْقَرْيَةِ إِذْ جَاءَهَا الْمُرْسَلُونَ» برای آن‌ها اهل شهری را مثال بزن هنگامی که فرستادگان خدا به سوی‌شان آمدند. «إِذْ أَرْسَلْنَا إِلَيْهِمُ اثْنَيْنِ فَكَذَّبُوهُمَا» هنگامی که دو پیغمبر برایشان فرستادیم اما تکذیب‌شان کردند. «فَعَزَّزْنَا بِثَالِثٍ» و ما برای تقویت آن دو نفر پیغمبر سوم را هم فرستادیم. «فَقَالُوا إِنَّا إِلَيْكُمْ مُرْسَلُونَ» بعد آن سه نفر هم هدف و همکار با هم‌دیگر به دعوت مردم به سوی الله شروع کردند و می‌گفتند که ما از طرف الله فرستاده شدیم و همین‌جور صحبت‌شان را ادامه دادند و دعوت‌شان به سمت الله که واقعا کار پیغمبری کار سختی است، دیگر صحبت‌شان هست با قوم‌شان و جواب قوم‌شان تا  به آیه ۲۰ می‌رسیم، یکی از طرفداران‌شان که اتفاقاً به خاطر همکاری همین سه پیغمبر مسلمان شده بود از پیروان‌شان آمد به کمک‌شان این همان نیروی انسانی است که از دل جامعه ساخته می‌شود

می‌فرماید: «وَجَاءَ مِنْ أَقْصَى الْمَدِينَةِ رَجُلٌ يَسْعَى قَالَ يَا قَوْمِ اتَّبِعُوا الْمُرْسَلِينَ» مردی از دورترین نقطه شهر با شتاب آمد (این نشان می‌دهد که وقتی نیروها از هم حمایت کنند دعوت‌شان تا دورترین قسمت شهر هم اثر می‌کند) می‌گوید از اقصی المدینه دورترین نقطه شهر دارد می‌آید آن هم با عجله با شتاب و می‌گوید: «يَا قَوْمِ اتَّبِعُوا الْمُرْسَلِينَ» ای قوم من از فرستادگان خدا پیروی کنید. «اتَّبِعُوا مَنْ لَا يَسْأَلُكُمْ أَجْرًا وَهُمْ مُهْتَدُونَ» پیروی کنید از کسی که پاداشی از شما نمی‌خواهد و راه درست را پیدا کردند… و به همین شکل صحبت این شخص مؤمن ادامه پیدا می‌کند، تا که دیگر بحث ورود به بهشت خدا بیان می‌شود. خب این یک مثال هست در اجرای این تعهدی که الله از پیغمبران گرفته و سه پیغمبر در یک زمان با کمال هم‌دلی، دعوت به سوی الله می‌‌دادند.

 مثال دیگر مثال پیغمبر یحیی علیه السلام و پیغمبر عیسی علیه السلام است که در آیه ۲۹ همین سوره خواندیم: «فَنَادَتْهُ الْمَلَائِكَةُ وَهُوَ قَائِمٌ يُصَلِّي فِي الْمِحْرَابِ أَنَّ اللَّهَ يُبَشِّرُكَ بِيَحْيَى مُصَدِّقًا بِكَلِمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَسَيِّدًا وَحَصُورًا وَنَبِيًّا مِنَ الصَّالِحِينَ» دیگر ترجمه نمی‌کنم، توضیح هم نمی‌دهم خودتان بلدید.

مثال بعدی از پیغمبران هم‌دوره مثل پیامبر ابراهیم علیه السلام و پیغمبر لوط علیه السلام که سوره مبارکه عنکبوت آیه ۲۶ می‌فرماید: «فَآمَنَ لَهُ لُوطٌ» لوط به پیامبر ابراهیم علیه السلام ایمان آورد.

و به همین شکل کل پیغمبران آن‌هایی که با هم هم‌دوره بودند با آغوش باز هم‌دیگر را می‌پذیرفتند و اگر هم‌دوره نبودند، پیروان آن پیغمبر بعدی باید می‌‌پذیرفتند، که حالا موضوع اصلی و مشکل اصلی اینجا اتفاق میفتد؛ چون پذیرش پیغمبر بعدی کار آسانی نیست، اتفاقاً خیلی هم سخت است و الا که الله از ایشان پیمان محکم نمی‌گرفت…

خیلی کار سختی است حالا این را باید توضیح دهیم که چرا کار سختی است؟ ولی مثل انبیای خدا که هدف‌شان فقط وصل کردن مردم به درگاه الله بوده و چون برای خودشان چیزی نمی‌خواستند، هرچی می‌خواستند برای الله بوده، به راحتی توانستند انجام وظیفه کنند و این تعهد را به نحو احسن توانستند انجام بدهند، ولی پیروان‌شان که خیلی‌ها انگیزه‌‌های دیگری داشتند ببینیم که چقدرشان وجود داشتند و وجود دارند که نمی‌توانند به این عهدی که بستند، خدا ازشان گرفته متأسفانه نمی‌توانند عمل کنند.