سوره مبارکه فاتحه
آیات 1 الی 7 / شماره 6 الی 46

سوره مبارکه بقره
تفسیر آسان - سوره مبارکه بقره

سوره مبارکه آل عمران / صفحه 50
آیات 1 الی 9 / شماره 47 الی 73

سوره مبارکه آل عمران / صفحه 51
آیات 10 الی 15 / شماره 74 الی 104

سوره مبارکه آل عمران / صفحه 52
آیات 16 الی 22 / شماره 105 الی 151

سوره مبارکه آل عمران / صفحه 53
آیات 23 الی 29 / شماره 152 الی 194

سوره مبارکه آل عمران / صفحه 54
آیات 30 الی 37 / شماره 195 الی 237

سوره مبارکه آل عمران / صفحه 55
آیات 38 الی 45 / شماره 238 الی 270

سوره مبارکه آل عمران / صفحه 56
آیات 46 الی 52 / شماره 271 الی 307

سوره مبارکه آل عمران / صفحه 57
آیات 53 الی 61 / شماره 308 الی 337

سوره مبارکه آل عمران / صفحه 58
آیات 62 الی 69 / شماره 338 الی 367

سوره مبارکه آل عمران / صفحه 59
آیات 71 الی 77 / شماره 368 الی 393

سوره مبارکه آل عمران / صفحه 60
آیات 78 الی 83 / شماره 394 الی 425

سوره مبارکه آل عمران / صفحه 61
آیات 84 الی 91 / شماره 426 الی 449

سوره مبارکه آل عمران / صفحه 62
آیات 92 الی 100 / شماره 450 الی 481

آیه 40 / شماره 248 / غیر ممکن با الله ممکن می‌شه

 دانلود فایل تصویری  دانلود فایل صوتی 

﴿قَالَ رَبِّ أَنَّى يَكُونُ لِي غُلَامٌ وَقَدْ بَلَغَنِيَ الْكِبَرُ وَامْرَأَتِي عَاقِرٌ قَالَ كَذَلِكَ اللَّهُ يَفْعَلُ مَا يَشَاءُ﴾

زکریا گفت: پروردگارا! چگونه ممکن است بچه‌دار شوم، در حالی‌که پیری به من رسیده و همسرم نیز نازا است؟! فرمود: بدین‌گونه خداوند هر کاری را بخواهد انجام می‌دهد. (۴۰)

موضوع ۲۴۸: غیر ممکن با الله ممکن میشه.

دعای پیامبر زکریا علیه‌‌السلام مستجاب می‌شود و تعجب می‌کند که همچین چیزی چطور ممکن است؟

أَنَّى: یعنی چگونه؟، از کجا؟؟ این سوال را از عمق تعجب می‌پرسد که چطوری ممکن است؟؟ آیا پیامبر زکریا به قدرت خدا شک دارد؟ آیا دارد انکار می‌کند که ممکن نیست بچه‌دار شود؟؟  نه هیچکدام از این‌ها نیست، پس چرا این جملات را بیان می‌کند؟؟

غُلَامٌ: یعنی پسر بچه، چون می‌دانست که پسر هست خدا به او گفته بود.

تا وقتی‌ که فرزند در شکم مادرش هست و به دنیا نیامده به آن “جنین” می‌گویند، وقتی به دنیا آمد تا وقتی که از شیر گرفته شود به آن “صبی” در زبان عربی گویند، وقتی از شیر گرفته شد به او “غلام” گویند تا سن ۷ سالگی و همین‌گونه دوره‌های بعدی هم اسم‌هایی دارد که سمین الحلبی در دُرُّ المصون نقل کرده است.

«أَنَّى يَكُونُ لِي غُلَامٌ وَقَدْ بَلَغَنِيَ الْكِبَرُ» در حالی‌که پیری به من رسیده، کِبَر فاعل هست. در سوره مریم فرموده: «وَقَدْ بَلَغْتُ مِنَ الْكِبَرِ عِتِيًّا» (مریم/۸) من به پیری رسیدم. فرقی نمی‌کند پیری به آدم برسد یا آدم به پیری، معنایشان یکی است و فقط تنوع در عبارت هست، وقتی می‌شود تنوع داد چرا تنوع داده نشود؟ کلاً آدمی تنوع دوست است و در قرآن این تنوع‌ها خیلی وجود دارد. البته ممکن است حکمت‌های دیگری هم داشته باشد.

در ادامه پیامبر زکریا فرمود: «وَامْرَأَتِي عَاقِرٌ» پس یکی این‌که خودش پیر هست و در مورد همسرش فرمود: همسرم نازا هست.

عَاقِرٌ: مرد و زن در آن شریک‌اند یعنی به هر کس که نازا و عقیم باشد عاقر گفته می‌شود چه مرد باشد و چه زن.

برای زن ة گرد نمی‌آید “عاقره” نمی‌شود، همان عاقر استعمال می‌شود و مشکلی هم نیست.

بعد از اینکه پیامبر زکریا حیرتش را بیان کرد چطور ممکن است همچین چیزی، من پیرم همسرم نازاست؟ جبرئیل به ایشان گفت: «كَذَلِكَ اللَّهُ يَفْعَلُ مَا يَشَاءُ» یعنی درست است همین‌طور است که می‌گویی الله هر کاری که بخواهد انجام می‌دهد؛ یعنی کارهای خارق‌العاده و حیرت‌انگیز انجام‌ می‌دهد درست است همینگونه است خب الله هر کاری‌ بخواهد آن را انجام می‌دهد، درست است پیر هستی همسرت نازاست، ولی خدا انجامش می‌دهد تو را بچه‌دار می‌کند.

در سوره مریم آیه ۹ فرموده:« قَالَ كَذَلِكَ قَالَ رَبُّكَ هُوَ عَلَيَّ هَيِّنُ‌وَ قَدْ خَلَقْتُكَ مِنْ قَبْلُ وَلَمْ تَكُ شَيْئًا» آن‌جا فرمود درست است، همین‌طور است پروردگارت گفته انجام آن کار برایم آسان است که با وجود این عذر‌هایی که وجود دارد و ممانعت‌هایی که در بچه‌دار‌شدن شما وجود دارد، ولی خداوند می‌فرماید برای من آسان است تو را هم قبلاً آفریدم در حالی‌که هیچی نبودی، برای الله تفاوتی ندارد. اصلاً چیز غیر ممکن برای الله وجود ندارد غیر ممکن با الله ممکن می‌شود.