سوره مبارکه فاتحه
آیات 1 الی 7 / شماره 6 الی 46

سوره مبارکه بقره
تفسیر آسان - سوره مبارکه بقره

سوره مبارکه آل عمران / صفحه 50
آیات 1 الی 9 / شماره 47 الی 73

سوره مبارکه آل عمران / صفحه 51
آیات 10 الی 15 / شماره 74 الی 104

سوره مبارکه آل عمران / صفحه 52
آیات 16 الی 22 / شماره 105 الی 151

سوره مبارکه آل عمران / صفحه 53
آیات 23 الی 29 / شماره 152 الی 194

سوره مبارکه آل عمران / صفحه 54
آیات 30 الی 37 / شماره 195 الی 237

سوره مبارکه آل عمران / صفحه 55
آیات 38 الی 45 / شماره 238 الی 270

سوره مبارکه آل عمران / صفحه 56
آیات 46 الی 52 / شماره 271 الی 307

سوره مبارکه آل عمران / صفحه 57
آیات 53 الی 61 / شماره 308 الی 337

سوره مبارکه آل عمران / صفحه 58
آیات 62 الی 69 / شماره 338 الی 367

سوره مبارکه آل عمران / صفحه 59
آیات 71 الی 77 / شماره 368 الی 393

سوره مبارکه آل عمران / صفحه 60
آیات 78 الی 83 / شماره 394 الی 425

سوره مبارکه آل عمران / صفحه 61
آیات 84 الی 91 / شماره 426 الی 449

سوره مبارکه آل عمران / صفحه 62
آیات 92 الی 100 / شماره 450 الی 481

آیه 48 / شماره 281 / چه جالب عیسی علیه السلام قرآن وسنت یاد می گیره!.

 دانلود فایل تصویری  دانلود فایل صوتی 

موضوع ۲۸۱: چه جالب! عیسی علیه‌السلام قرآن و سنت یاد می‌گیرد.
«وَيُعَلِّمُهُ الْكِتَابَ» الْكِتَابَ و نگفته کِتابٌ.

کِتابٌ: نکره است و وقتی نکره باشد، بدون الف و لام شامل هر کتابی می‌شود، ولی وقتی یک کلمه معرفه می‌شود «الْكِتَابَ» حتماً کتاب خاصی منظور است.

این‌جا چه کتابی است که الله به عیسی یاد می‌دهد؟

اگر منظور انجیل است که جداگانه اسمش را آورده: «وَيُعَلِّمُهُ الْكِتَابَ وَالْحِكْمَةَ وَالتَّوْرَاةَ وَالْإِنْجِيلَ» پس تورات و انجیل منظور نیست، این کتاب دیگری است، چه کتابی؟ تازه اسمش را اول ذکر کرده، قبل از تورات و انجیل آن را ذکر کرده، پس باید خیلی کتاب مهمی باشد و بعد «الْكِتَابَ» هم آمده «الْحِكْمَةَ» که آن هم قبل از تورات و انجیل آمده.

ببینیم مطلقاً در قرآن کریم هر جا کتاب و حکمت با هم آمده، آن هم با الف و لام تعریف منظور از الکتاب قرآن کریم است و منظور از الحکمة سنت‌های رسول الله صلی الله علیه و سلم.

در سوره مبارکه‌ نساء آیه ۱۱۳ الله به رسول الله صلی الله علیه و سلم می‌فرماید: «وَأَنْزَلَ اللَّهُ عَلَيْكَ الْكِتَابَ وَالْحِكْمَةَ» و الله بر تو کتاب و حکمت را نازل کرد که همان قرآن و سنت باشد.

و در سوره بقره آیه ۱۵۱ الله به مسلمانان می‌فرماید: «كَمَا أَرْسَلْنَا فِيكُمْ رَسُولًا مِنْكُمْ» همانگونه که میان شما پیغمبری فرستادیم از جنس خودتان «يَتْلُوا عَلَيْكُمْ آيَاتِنَا» آیات ما را بر شما می‌خواند «وَيُزَكِّيكُمْ» و شما را تزکیه می‌کند «وَيُعَلِّمُكُمُ الْكِتَابَ وَالْحِكْمَةَ» و کتاب و حکمت را به شما یاد می‌دهد.

منطور  قرآن و صحبت‌ها و سخنان و سنت‌های پیغمبر صلی الله علیه و سلم. «وَيُعَلِّمُكُمْ مَا لَمْ تَكُونُوا تَعْلَمُونَ» و چیزهایی که نمی‌دانستید به شما یاد می‌دهد. البته این توضیح را بدهم یک‌ جا در قرآن در سوره مبارکه‌ نساء آیه ۵۴ فرموده کتاب و حکمت، ولی منظور قرآن و سنت نیست یا لاأقل منظور فقط قرآن و سنت نیست و منظور تمام کتاب‌های انبیاست که بعد از پیغمبر ابراهیم (علیه‌السلام) آمدند چرا؟ چون آن جا الف و لام معرفه نیست، الف و لام جنس است، پس باز هم هر جا با الف و لام معرفه می‌آید در قرآن، منظور قرآن و سنت‌های رسول الله صلی الله عیله و سلم است.

حالا چه شد؟ ملائکه دارند به مریم می‌گویند قبل از بارداری‌اش به عیسی که بچه‌ات عیسی قرآن را یاد می‌گیرد.

خیلی عجیب است! قرآن که آن زمان اصلا نازل نشده، ولی واقعیت این است که عیسی به آسمان رفته و تا یک مدت طولانی که هنوز ما هم در همان مدت طولانی هستیم، عیسی روی کره زمین نیست، در آسمان‌هاست و بعداً نزدیک قیامت بار دیگر از آسمان به دنیا می‌آید و آن موقع است که قرآن و سنت را یاد می‌گیرد.