سوره مبارکه فاتحه
آیات 1 الی 7 / شماره 6 الی 46

سوره مبارکه بقره
تفسیر آسان - سوره مبارکه بقره

سوره مبارکه آل عمران / صفحه 50
آیات 1 الی 9 / شماره 47 الی 73

سوره مبارکه آل عمران / صفحه 51
آیات 10 الی 15 / شماره 74 الی 104

سوره مبارکه آل عمران / صفحه 52
آیات 16 الی 22 / شماره 105 الی 151

سوره مبارکه آل عمران / صفحه 53
آیات 23 الی 29 / شماره 152 الی 194

سوره مبارکه آل عمران / صفحه 54
آیات 30 الی 37 / شماره 195 الی 237

سوره مبارکه آل عمران / صفحه 55
آیات 38 الی 45 / شماره 238 الی 270

سوره مبارکه آل عمران / صفحه 56
آیات 46 الی 52 / شماره 271 الی 307

سوره مبارکه آل عمران / صفحه 57
آیات 53 الی 61 / شماره 308 الی 337

سوره مبارکه آل عمران / صفحه 58
آیات 62 الی 69 / شماره 338 الی 367

سوره مبارکه آل عمران / صفحه 59
آیات 71 الی 77 / شماره 368 الی 393

سوره مبارکه آل عمران / صفحه 60
آیات 78 الی 83 / شماره 394 الی 425

سوره مبارکه آل عمران / صفحه 61
آیات 84 الی 91 / شماره 426 الی 449

سوره مبارکه آل عمران / صفحه 62
آیات 92 الی 100 / شماره 450 الی 481

آیه 97 / شماره 469 / آیا امکان ناامنی در مکه وجود دارد؟

 دانلود فایل تصویری  دانلود فایل صوتی 

موضوع ۴۶۹: آیا امکان ناامنی در مکه وجود دارد؟

ممکن است کسی بگوید بعضی وقت‌ها امکان دارد داخل حرم کسی احساس ترس داشته باشد، کسی از دزد بترسد یا مثلاً: جنگی آن‌جا باشد، در طول تاریخ اتفاق افتاده که حجاج جرأت نمی‌کردند کنار کعبه بروند، امنیت جانی نداشتند، پس این‌ها چه هستند که فرموده: «وَ مَن دَخَلَهُ کَانَ ءَامِنًا» خدمت‌تان عرض كنيم يک جمله وقتى دارد خبرى از چیزی برای ما بیان می‌کند امکان دارد هدفش خبر دادن باشد و جمله خبری باشد و یک جمله‌ی خبری واقعی و یا امکان دارد آن جمله، جمله‌ی انشایی باشد.

هدف اصلی، یک امری است که دارد برای ما بیان می‌کند و گزارش نیست؛ یعنی گزارش نمی‌دهند که مثلاً: فلان چیز فلان طور هست، بلکه دارند دستور می‌دهد که فلان چیز باید فلان طور باشد، وقتی می فرماید: «وَ مَن دَخَلَهُ کَانَ ءَامِنًا» دارد می‌گوید حکم خدا این است که هر کس وارد حرم شد باید در امان باشد؛ یعنی کسی حق ایجاد ناامنی و دست درازی به جان و مال مردم ندارد، رسول الله صلی الله علیه وسلم هم در صحیح مسلم فرمودند: 

“إنَّ هَذَا الْبَلَدْ حَرَّمَهُ الله يَوْمَ خَلَقَ السَّمَوَاتِ وَالْأَرْضْ فَهُوَ حَرَامٌ بِحُرْمَةِ الله إِلَى يَوْمِ الْقِيَامَة”

بدون شک این شهر، الله از روزی که آسمان‌ها و زمین را خلق کرده حرام قرار داده، پس آن حرام هست به حرمت خدا تا روز قیامت و همین حکم چه‌قدر امنیت مکه را به نسبت شهرهای دیگر بالاتر برده، اصلاً قابل مقایسه با شهرها و کشور‌های دیگر نیست، سوره‌ی مبارکه‌ی عنکبوت آیه‌ی ۶۷ می‌فرماید:

«أَوَلَمْ یَرَوْا أَنَّا جَعَلْنَا حَرَمًا ءَامِنًا» آيا توجه نكردند كه ما سرزمين حرم را با امنيت قرار داديم

«ويُتَخَطَّفُ النَّاسُ مِنْ حَوْلِهِمْ» در حالى كه مردم دور و بر اصلاً در امان نيستند،

هر لحظه ممكن است امكانات و زندگی‌شان را از دست بدهند، آن‌ها را، دیگران موقعیت‌شان را از بین ببرند، «أَفَبِالْبَاطِلِ يُؤْمِنُونَ وَ بِنِعْمَةِ اللهِ يَكْفُرُونَ» (نحل/ ۷۲) آيا به باطل ايمان مى‌آورند و نعمت الله را نمى‌بينند، ناسپاسی می‌کنند؟ سوره‌ی مبارکه‌ی قریش هم می‌فرماید:

«فَلْیَعْبُدُوْا رَبَّ هَذَاالْبَیْتِ، أَلَّذِی أَطْعَمَهُم مِن جُوعٍ وَ ءَامَنَهُم مِن خَوْفِ»  پس باید صاحب این خانه را بندگی کنند که آن‌ها را از گرسنگی غذا داده و در برابر ترس امنیت داده و الله قسم فرموده: «وَ هَذَا الْبَلَدِ الْأَمِينِ» (تین/ ۳)  وقسم به این شهری كه پر از امان و امنیت. این لطف خدا هست در مکه و بر کعبه و بر حرم که این زمین را ویژه قرار داده برای همه‌ی بندگانش که در آن با خاطری آسوده الله را بندگی کنند.