مقدمه
مقدمه / شماره 1 الی 5
سوره مبارکه فاتحه
آیات 1 الی 7 / شماره 6 الی 46
سوره مبارکه بقره
تفسیر آسان - سوره مبارکه بقره
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 50
آیات 1 الی 9 / شماره 47 الی 73
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 51
آیات 10 الی 15 / شماره 74 الی 104
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 52
آیات 16 الی 22 / شماره 105 الی 151
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 53
آیات 23 الی 29 / شماره 152 الی 194
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 54
آیات 30 الی 37 / شماره 195 الی 237
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 55
آیات 38 الی 45 / شماره 238 الی 270
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 56
آیات 46 الی 52 / شماره 271 الی 307
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 57
آیات 53 الی 61 / شماره 308 الی 337
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 58
آیات 62 الی 69 / شماره 338 الی 367
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 59
آیات 71 الی 77 / شماره 368 الی 393
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 60
آیات 78 الی 83 / شماره 394 الی 425
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 61
آیات 84 الی 91 / شماره 426 الی 449
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 62
آیات 92 الی 100 / شماره 450 الی 481
هنوز پرسشی پرسیده نشده
اولین کسی باشید که سؤال خود را مطرح می کنید! در مرحله بعدی می توانید جزئیات را اضافه کنید.
یک پرسش جدید بپرسید
افزودن پاسخ
دانلود فایل تصویری دانلود فایل صوتی
﴿فَنَادَتْهُ الْمَلَائِكَةُ وَهُوَ قَائِمٌ يُصَلِّي فِي الْمِحْرَابِ أَنَّ اللَّهَ يُبَشِّرُكَ بِيَحْيَى مُصَدِّقًا بِكَلِمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَسَيِّدًا وَحَصُورًا وَنَبِيًّا مِنَ الصَّالِحِينَ﴾
پس ملائکه او را صدا زد در حالی که ایستاده بود و در محراب نماز میخواند: خدا تو را به یحیی بشارت میدهد که تصدیق کننده به کلمهای از جانب خداوند و بزرگمرد و از هوسهای سرکش محافظت شده و پیامبری از صالحان است. (۳٩)
موضوع ۲۴۱: دعای پیامبر زکریا علیه السلام مستجاب میشود.
فَنادَتهُ: ف برای تعقیب است، یعنی عاقبت و نتیجهی دعا این شد که ملائکه با بشارت سراغ پیامبر زکریا آمد؛ بشارت این که میخواهد صاحب بچه شود. چه موقع و در چه حالتی آمد؟ در حالتی که پیامبر زکریا در محراب بود و به عبادت ایستاده بود، نماز میخواند.
پس نماز هم در کل ادیان آسمانی بوده است.
مَلَائِکَةُ: آیا یکی از ملائکه آمده؟ یا جمعی از ملائکه؟ در اصل ملائکه، هم به یکی گفته میشود و هم به جمع ملائکه، ملائکه گفته میشود. و فَنَادَتهُ المَلائِکةُ معلوم نیست که آیا یکی بود یا جمع بودند؟! ولی در قرائت دیگری که حمزه و کسایی و خلف آن را نقل کردند، آمده: فَنَاداهُ المَلائِکه که معلوم میشود یکی از ملائکه آمده و این بشارت را رسانده که در غالب جبرئیل است. چه بشارتی؟ «أَنَّ اللَّـهَ يُبَشِّرُكَ بِيَحْيَى» الله تو را به یحیی بشارت میدهد؛ یعنی بچهدار میشوی، پسر هم است، اسمش هم یحیی است، حتی اسمش را هم الله برایش نامگذاری کرده بود.
در سوره مریم میفرماید: «يا زَكَرِيّا إِنّا نُبَشِّرُكَ بِغُلامٍ اسمُهُ يَحيى لَم نَجعَل لَهُ مِن قَبلُ سَمِيًّا» (مریم/۷)
ای زکریا! ما تو را به فرزندی بشارت میدهیم که نامش یحیی است. چنین اسمی تا حالا بر روی کسی قرار ندادیم. یحیی تا آن موقع اسمش تک بود. در سوره مبارکه انبیاء آیه ۸۹ و ۹۰ میفرماید: «وَزَكَرِيّا إِذ نادى رَبَّهُ رَبِّ لا تَذَرني فَردًا وَأَنتَ خَيرُ الوارِثین» «فَاستَجَبنا لَهُ وَوَهَبنا لَهُ يَحيى» و زکریا آن هنگام که پروردگارش را فراخواند: پروردگارا! مرا تک و تنها رها مکن و تو بهترین وارثانی بچهای به من بده، خدایا تنها نباشم که از دنیا بروم. پس ما دعایش را مستجاب کردیم و یحیی را به او بخشیدیم.
یادمان باشد آن جا که پیامبر زکریا دعا کرد از الله فرزند خواست، فرزند شایسته خواست؛ نه هر فرزندی و در همین آیه در ادامه پنجتا خصلت ذکر میکند که شایستگی و خوب بودن آن فرزند را میرساند؛
اولاً «مُصَدِّقًا بِكَلِمَةٍ مِّنَ اللَّـهِ»، دوماً «وَسَيِّدًا» آقاست، سوماً «وَحَصُورًا»، چهارماً «وَنَبِيًّا»، پنجماً «مِّنَ الصَّالِحِينَ»