سوره مبارکه فاتحه
آیات 1 الی 7 / شماره 6 الی 46

سوره مبارکه بقره
تفسیر آسان - سوره مبارکه بقره

سوره مبارکه آل عمران / صفحه 50
آیات 1 الی 9 / شماره 47 الی 73

سوره مبارکه آل عمران / صفحه 51
آیات 10 الی 15 / شماره 74 الی 104

سوره مبارکه آل عمران / صفحه 52
آیات 16 الی 22 / شماره 105 الی 151

سوره مبارکه آل عمران / صفحه 53
آیات 23 الی 29 / شماره 152 الی 194

سوره مبارکه آل عمران / صفحه 54
آیات 30 الی 37 / شماره 195 الی 237

سوره مبارکه آل عمران / صفحه 55
آیات 38 الی 45 / شماره 238 الی 270

سوره مبارکه آل عمران / صفحه 56
آیات 46 الی 52 / شماره 271 الی 307

سوره مبارکه آل عمران / صفحه 57
آیات 53 الی 61 / شماره 308 الی 337

سوره مبارکه آل عمران / صفحه 58
آیات 62 الی 69 / شماره 338 الی 367

سوره مبارکه آل عمران / صفحه 59
آیات 71 الی 77 / شماره 368 الی 393

سوره مبارکه آل عمران / صفحه 60
آیات 78 الی 83 / شماره 394 الی 425

سوره مبارکه آل عمران / صفحه 61
آیات 84 الی 91 / شماره 426 الی 449

سوره مبارکه آل عمران / صفحه 62
آیات 92 الی 100 / شماره 450 الی 481

آیه 94 / شماره 458 / انگار نه انگار

 دانلود فایل تصویری  دانلود فایل صوتی 

﴿فَمَنِ افْتَرَى عَلَى اللَّهِ الْكَذِبَ مِنْ بَعْدِ ذَلِكَ فَأُولئِكَ هُمُ الظَّالِمُونَ﴾

پس هرکس که بعد از آن بر الله دروغ ببندند پس آنان همان ظالمانند. (۹۴)

موضوع ۴۵۸: انگار نه انگار.

آیه ۹۳ که در ذهن ما هست، درمورد خوراکی‌های حلال بنی اسرائیل صحبت می‌کرد، درکل دفاع از این مسئله خیلی مهم است که کسی تصور نکند میان دین اسلام و دین یهودیت یا مسیحیت جنگ و تعارض وجود دارد؛ چون این تصور مردم را از دین اسلام فراری می‌دهد، خصوصاً یهودیان و مسیحیان را و در نتیجه خود مردم ضرر می‌کنند، چون این مردم هستند که از خوشبختی بهشت محروم می‌شوند.

آیه قبل یک مثال مطرح کرد که تعارض‌نما بود در مسئله‌ی خوراکی‌های حلال و حرام و آمد تعارض را حل کرد فرمود: اگر در دین اسلام این خوراکی‌ها حلال هست برای بنی اسرائیل هم تا قبل از نزول تورات حلال بوده: «كُلُّ الطَّعَامِ كَانَ حِلًّا لِبَنِي إِسْرَائِيلَ» حالا که تعارض حل شد و پرونده مسئله بسته شد آن هم با دلیل، دیگر کسی حق ندارد حرف دربیاورد؛ چون مسئله را با دلیل اثبات کرده، فرمود: «قُلْ فَأْتُوا بِالتَّوْرَاةِ فَاتْلُوهَا» تورات را بیاورید و مطالعه کنید، ببینید همین‌طور هست یا نه؛ یعنی با پژوهش با تحقیق ببینید این مسئله حل می‌شود یا نه، نیامد فقط ادعا کند، نیامد از قوه قهریه و زور استفاده کند، از دلیل استفاده کرد و این روش قرآن است، در هر مسئله‌ای متناسب با مقتضای خود آن مسئله می‌آید استدلال می‌آورد، یک جاهایی تورات را معیار اثبات قرار می‌دهد، یک جاهایی انجیل را، یک جاهایی قوه‌ی تعقل و خرد و اندیشه، یک جاهایی به تاریخ استناد می‌کند و بالاخره هرجایی متناسب خودش می‌آید دلیل می‌آورد.

حالا آن‌ها بعد از مطالعه تورات به این نتیجه رسیدند که تناقضی در امر حلال و حرام بین این دو دین وجود ندارد، اگر کسی بعد از آن، دوباره حرف دربیاورد و چیزی به دروغ به الله نسبت بدهد، ظالم است: «فَمَنِ افْتَرَى عَلَى اللَّهِ الْكَذِبَ مِنْ بَعْدِ ذَلِكَ فَأُولَئِكَ هُمُ الظَّالِمُونَ» این «مِنْ بَعْدِ ذَلِكَ» خیلی مهم است تا قبل از آن اشکال ندارد، شما معذورید، شما نمی‌دانستید ولی حالا برای‌ شما توضیح داده شده و بعد از فهم‌ و درک کسی دوباره این‌ها را نادیده بگیرد، علمش را نادیده بگیرد و به همان حرف‌های قبل برگردد، این شخص دارد قشنگ حرف زور می‌زند و دارد کار ظالمانه و قضاوت ظالمانه انجام می‌دهد و متأسفانه هم آدم‌های ظالم زیادند با وجودی که الله پاسخ‌شان را داده، ولی دوباره می‌آیند حرف خودشان را می‌زنند، انگار نه انگار که یک بار پاسخ‌شان را از الله شنیدند، ولی قانع نمی‌شوند، ولی دوباره حرف خودشان را می‌زنند، چرا قانع نمی‌شوند؟ چرا حرف خودشان را می‌زنند؟ چون آن‌ها به صداقت الله شک دارند، مشکل اینجاست. که آیه بعد می‌فرماید…