سوره مبارکه فاتحه
آیات 1 الی 7 / شماره 6 الی 46

سوره مبارکه بقره
تفسیر آسان - سوره مبارکه بقره

سوره مبارکه آل عمران / صفحه 50
آیات 1 الی 9 / شماره 47 الی 73

سوره مبارکه آل عمران / صفحه 51
آیات 10 الی 15 / شماره 74 الی 104

سوره مبارکه آل عمران / صفحه 52
آیات 16 الی 22 / شماره 105 الی 151

سوره مبارکه آل عمران / صفحه 53
آیات 23 الی 29 / شماره 152 الی 194

سوره مبارکه آل عمران / صفحه 54
آیات 30 الی 37 / شماره 195 الی 237

سوره مبارکه آل عمران / صفحه 55
آیات 38 الی 45 / شماره 238 الی 270

سوره مبارکه آل عمران / صفحه 56
آیات 46 الی 52 / شماره 271 الی 307

سوره مبارکه آل عمران / صفحه 57
آیات 53 الی 61 / شماره 308 الی 337

سوره مبارکه آل عمران / صفحه 58
آیات 62 الی 69 / شماره 338 الی 367

سوره مبارکه آل عمران / صفحه 59
آیات 71 الی 77 / شماره 368 الی 393

سوره مبارکه آل عمران / صفحه 60
آیات 78 الی 83 / شماره 394 الی 425

سوره مبارکه آل عمران / صفحه 61
آیات 84 الی 91 / شماره 426 الی 449

سوره مبارکه آل عمران / صفحه 62
آیات 92 الی 100 / شماره 450 الی 481

آیه 60 / شماره 332 / علمشو نداره ولی بحث می کنه!

 دانلود فایل تصویری  دانلود فایل صوتی 

﴿الْحَقُّ مِنْ رَبِّكَ فَلَا تَكُنْ مِنَ الْمُمْتَرِينَ﴾ حق از جانب ربّ توست، پس از تردیدکنندگان مباش. (۶۰)

موضوع ۳۳۲: علمشو نداره ولی بحث می‌کنه!

قرآن کریم مفصلاً راجع به پیامبر عیسی علیه‌السلام صحبت کرد تا مساله برای همگان روشن شود، برای مسلمان‌ها و غیر مسلمان‌ها، برای یهودیان مسیحیان و ادیان دیگر تا همه حقیقت را بدانند و اگر دوست داشتند به خردشان احترام‌ بگذارند و در خرافات و اشتباه عقل و عمرشان را صرف نکنند، پس این مسائل حقیقت‌هایی است که از جانب الله دارد بیان می‌شود «الْحَقُّ مِنْ رَبِّكَ» و شک مکن که این‌ها واقعیت‌هایی است واقعی و صحیح و به صدق این‌ گزارشات شک مکن «فَلَا تَكُنْ مِنَ الْمُمْتَرِينَ»

«الْمُمْتَرِينَ»: اسم فاعل هست از ریشه «مَرَیَ» و «مِرَاء» یعنی شک‌کنندگان، ولی با شک یک مقدار فرق می‌کند. شک در دل آدم هست و نمی‌تواتد تشخیص بدهد که کدام یکی درست است ولی «مراء» علاوه بر این که شک دارد، ولی حاضر نیست دست از آن فکر بردارد و حاضر است بخاطرش بحث و جدل کند، مراء کند و چون شک دارد هیچ وقت هم به نتیجه نمی‌رسد.

و انگار آدم‌هایی که اینجور هستند شک دارند به حقیقت‌ها

ولو که شک دارند جرّ و بحث و مجادله نیز می‌کنند. انگار همچین آدم‌هایی زیاد‌ند پس تو از آن‌ها مباش «فَلَا تَكُنْ مِنَ الْمُمْتَرِينَ» قرآن هم فرموده: «وَكَانَ ٱلإِنسَنُ أَكثَرَ شَيء جَدَلا» (الکهف/۵۴) انسان به نسبت اکثریت چیزها جدل می‌کند، علم‌اش را ندارد، ولی بحث می‌کند.

در سوره مبارکه‌ی مریم آیه‌ی ۳۴ الی ۳۷ هم فرمود: «ذَلِكَ عِيسَى ٱبنُ مَريَمَ قَولَ ٱلحَقِّ ٱلَّذِي فِيهِ يَمتَرُونَ» این است عیسی بن مریم گفتار حقی که در آن تردید دارند این جا هم فرموده.

«يَمتَرُونَ» که هم خانواده «الْمُمْتَرِينَ» هست. «مَا كَانَ لِلَّهِ أَن يَتَّخِذَ مِن وَلَد سُبحاَنهُۥٓۚ إِذَا قَضَى أَمرا فَإِنَّمَا يَقُولُ لَهُۥ كُن فَيَكُونُ» هرگز برای الله شایسته نیست فرزندی را انتخاب کند، پاک و منزه هست الله، هر زمان به چیزی امر کند کافیست به او بگوید: به وجود بیا! در نتیجه به وجود خواهد آمد. پس عیسی به این شکل آفریده شده، اما آیا سهمی در خدایی دارد؟؟ «إِنَّ ٱللَّهَ رَبِّي وَرَبُّكُم»: تنها الله پرودگار من و پروردگار شماست «فَٱعبُدُوهُ»: فقط او را پرستش کنید «هَذَا صِرَطُ مُّستَقِيم»: این است راه راست، اما آیا مردم‌ پذیرفتند؟؟

«فٱختَلَفَ ٱلأَحزَابُ مِن بَينِهِم»: ولی گروه‌ها و احزاب بین خودشان اختلاف کردند می‌دانیم که تا حالا چه قدر اختلاف دیدگاه در مورد پیامبر عیسی علیه‌السلام وجود دارد بین خود گروه‌های مسیحی، گروه‌های یهودی، آن‌ها بین خودشان اختلاف کردند.

«فَوَيلُ لِّلَّذِينَ كَفَرُواْ مِن مَّشهَدِ يَومٍ عَظِيمٍ»: پس وای به حال کافران از مشاهده‌ی روز عظیم (روز قیامت) که آن‌ها چه حال و روزی خواهند داشت آن‌هایی که حاضر نشدند واقعیت را از خدا بشنوند و از خدا بپذیرند.