سوره مبارکه فاتحه
آیات 1 الی 7 / شماره 6 الی 46

سوره مبارکه بقره
تفسیر آسان - سوره مبارکه بقره

سوره مبارکه آل عمران / صفحه 50
آیات 1 الی 9 / شماره 47 الی 73

سوره مبارکه آل عمران / صفحه 51
آیات 10 الی 15 / شماره 74 الی 104

سوره مبارکه آل عمران / صفحه 52
آیات 16 الی 22 / شماره 105 الی 151

سوره مبارکه آل عمران / صفحه 53
آیات 23 الی 29 / شماره 152 الی 194

سوره مبارکه آل عمران / صفحه 54
آیات 30 الی 37 / شماره 195 الی 237

سوره مبارکه آل عمران / صفحه 55
آیات 38 الی 45 / شماره 238 الی 270

سوره مبارکه آل عمران / صفحه 56
آیات 46 الی 52 / شماره 271 الی 307

سوره مبارکه آل عمران / صفحه 57
آیات 53 الی 61 / شماره 308 الی 337

سوره مبارکه آل عمران / صفحه 58
آیات 62 الی 69 / شماره 338 الی 367

سوره مبارکه آل عمران / صفحه 59
آیات 71 الی 77 / شماره 368 الی 393

سوره مبارکه آل عمران / صفحه 60
آیات 78 الی 83 / شماره 394 الی 425

سوره مبارکه آل عمران / صفحه 61
آیات 84 الی 91 / شماره 426 الی 449

سوره مبارکه آل عمران / صفحه 62
آیات 92 الی 100 / شماره 450 الی 481

آیه 74 / شماره 377 / به خواست خداست نه به خواست حسود!

 دانلود فایل تصویری  دانلود فایل صوتی 

﴿يَخْتَصُّ بِرَحْمَتِهِ مَن يَشَاءُ وَاللَّهُ ذُو الْفَضْلِ الْعَظِيمِ﴾

رحمتش را به هر کس که بخواهد اختصاص می‌دهد و الله صاحب فضل عظیم است. (۷۴)

موضوع ۳۷۷: به خواست خداست نه به خواست حسود!

بحث بحث رقابت، حسادت و عداوت از طرف یهودیان به مسلمانان است نسبت به اسلام و قرآن و پیامبری که چرا به مسلمانان داده شده است؟ قرآن، پیامبر و دین مخصوص افراد خاصی نیست این‌ها را الله به بندگانش می‌دهد تا موحد و خوش‌اخلاق شوند، ظلم نکنند و با دیگران مهربان باشند این‌ که به منفعت همه‌ی مردم دنیا است و به منفعت خود یهود است چرا باید با این قضیه مشکل داشته باشند؟

آدم حسود و خودخواه خوبی و پیشرفت را نمی‌خواهد دوست دارد مردم بی‌دین، معتاد و بی‌نماز باشند از همین‌ها بیشتر خوشش می‌آید تا این‌که مردم خوب، باسواد، دکتر، حافظ و… باشند، حقیقت آدم حسود همین است از خوبی‌ها بدش می‌آید و از بدی‌ها خوشش می‌آید متاسفانه حسادت این کارها را با آدم انجام می‌دهد و بدتر از این باید بدانیم که حسادت در همه‌ی انسان‌ها از جمله ما هم وجود دارد ما هم امکان دارد تبدیل به آدم عجیب و غریبی بشویم اگر آدم نتواند حسادتش را کنترل کند مثل یهودیان می‌شود. آیات قبل که الله بیان فرمود: داشت با آن‌ها صحبت می‌کرد رفتارهایشان را به آن‌ها متذکر می‌شد که شما دارید این کارها را انجام می‌دهید برای این‌که مردم را از دین و قرآن منصرف کنید این نقشه‌ها را دارید می‌کشید حواس‌تان است؟

 به خود بیایید این چه کارهایی است که انجام می‌دهید؟

 چنین آدمی که نمی‌خواهد خیر، خوبی و پیشرفت به مردم برسد این آیه در جوابش می‌گوید: «قُلْ إِنَّ الْفَضْلَ بِيَدِ اللَّهِ» بگو فضل به دست الله است به هر کس بخواهد می‌دهد و شما هیچ کاری نمی‌توانید بکنید و اگر فکر می‌کنید هرچه خیر و خوبی و موفقیت است مال شما است این را هم بدانید که نه! «يَخْتَصُّ بِرَحْمَتِهِ مَن يَشَاءُ» رحمتش را به هر کس که بخواهد می‌دهد هر کس الله بخواهد می‌دهد نه شما پس موفقیت‌ها و پیشرفت‌هایی که مردم به دست می‌آورند به خواست الله است نه به خواست حسود!

کسانی که می‌خواهند موفقیت و پیشرفت به دست بیاورند

حالا که به دست خدا است یک اتفاق جالب هم می‌افتد؛ این اتفاق که الله هم موفقیت، پیش‌رفت، رحمت و فضل خود را به کسانی می‌دهد که به او علاقه دارند و خواهان این‌ها هستند. برخی از مردم فکر می‌کنند خدا به هرکس که خودش بخواهد به ما می‌دهد، معلوم نیست بدهد و گناهان کسی را که بخواهد می‌بخشد

و کسانی را که خودش می‌خواهد به بهشت می‌برد پس فایده ندارد

که ما در اینجا تلاش بکنیم این سوال در اثر یک ذهنیت منفی است در مورد الله این آدم‌ها الله را با یک رئیس مقایسه می‌کنند که سمَت‌ها و کارهای مهم را بین کسانی که دوست دارد تقسیم می‌کند و فقط به آن‌ها مسئولیت می‌دهد به آن‌هایی که دورترند هیچ توجهی ندارد، در ذهن این افراد خدا چنین کسی است و وقتی که می‌گوید:

رحمتش را به هرکس که بخواهد اختصاص می‌دهد فکر می‌کنند که به شخص خاصی اختصاص می‌دهد که خدا به آن‌ها یک عنایت ویژه دارد. این سوال از یک نگاه منفی به الله است

ولی اگر الله در ذهنش واقعا الله و آفریدگار جهان باشد

 و بفهمد که الله از روز اول هیچ بنده‌ای را بر بندگان دیگر ترجیح نمی‌دهد به عنوان این‌که آن‌ها ارتباط قوم و خویشی یا انتسابی با الله داشته باشند چنین چیزی وجود ندارد و همه‌ی انسان‌ها و خلایق آفریده‌شدگان الله و بندگان او هستند زمانی که این ذهنیت باشد این ذهنیت که الله عدالت دارد رحمتش را می‌خواهد به همه بندگانش برساند

تبعیضی بین کسی قائل نیست آن زمان این آیات انسان را امیدوار می‌کند

حالا که به دست الله است پس الله به من هم می‌دهد اگر بخواهم و تلاش کنم حالا دیگر انسان هیچ وقت ترس از این ندارد که شاید خدا من را نبخشد، به بهشت نبرد، دیگر تماما از عمق ذهن نگاه‌های پاک می‌شود و امیدوار به رحمتش می‌شود که اگر الله است صد درصد در حق هیچ کسی ظلم نمی‌کند.