سوره مبارکه فاتحه
آیات 1 الی 7 / شماره 6 الی 46

سوره مبارکه بقره
تفسیر آسان - سوره مبارکه بقره

سوره مبارکه آل عمران / صفحه 50
آیات 1 الی 9 / شماره 47 الی 73

سوره مبارکه آل عمران / صفحه 51
آیات 10 الی 15 / شماره 74 الی 104

سوره مبارکه آل عمران / صفحه 52
آیات 16 الی 22 / شماره 105 الی 151

سوره مبارکه آل عمران / صفحه 53
آیات 23 الی 29 / شماره 152 الی 194

سوره مبارکه آل عمران / صفحه 54
آیات 30 الی 37 / شماره 195 الی 237

سوره مبارکه آل عمران / صفحه 55
آیات 38 الی 45 / شماره 238 الی 270

سوره مبارکه آل عمران / صفحه 56
آیات 46 الی 52 / شماره 271 الی 307

سوره مبارکه آل عمران / صفحه 57
آیات 53 الی 61 / شماره 308 الی 337

سوره مبارکه آل عمران / صفحه 58
آیات 62 الی 69 / شماره 338 الی 367

سوره مبارکه آل عمران / صفحه 59
آیات 71 الی 77 / شماره 368 الی 393

سوره مبارکه آل عمران / صفحه 60
آیات 78 الی 83 / شماره 394 الی 425

سوره مبارکه آل عمران / صفحه 61
آیات 84 الی 91 / شماره 426 الی 449

سوره مبارکه آل عمران / صفحه 62
آیات 92 الی 100 / شماره 450 الی 481

آیه 34 / شماره 215 / چرا اغلب پیامبران از نسل هم هستند؟

 دانلود فایل تصویری  دانلود فایل صوتی 

موضوع ۲۱۵: چرا اغلب پیامبران از نسل هم هستند؟

برگردیم به آیه «ذُرِّيَّةً بَعْضُهَا مِنْ بَعْضٍ» و به سؤال اصلی خودمان که چرا اغلب انبیاء از نسل و ذریه همدیگر هستند؟ ببینیم خدا عزوجل پیامبر می‌فرستد، آن پیامبر نیز مردم را تحت آموزه‌های دینی که خدا به او یاد داده قرار می‌دهد.

عده‌ای از مردم می‌پذیرند عده‌ای نمی‌پذیرند..

اما آن‌هایی که پذیرفتند آن آموزه‌ها را در زندگی خودشان پیاده می‌کنند و با آن آموزه‌ها رشد می‌کنند و یک سری اهلیت‌ها و شایستگی‌هایی را در خودشان ایجاد می‌کنند، البته یک توجهی هم کنیم با مجال آموزشی آن روز، مجال آموزشی محدودی که وجود داشته در آن روز بدون امکانات ارتباطی که امروزه در اختیار داریم در زمان قدیم چنین امکاناتی نبوده پس بهترین کسانی‌که تحت تربیت پیغمبر قرار می‌گرفتند از خانواده و خاندان  خودشان بودند و فرزندان‌شان و نوادگان‌شان بودند.

در آیه ۳۸ همین سوره إن شاءالله به آن می‌رسیم

و واضح‌تر آن‌جا بیان شده، آن‌ها بر اساس شایستگی‌هایی که داشتند، حالا امکان دارد در همان نسل باشند فرزندان‌شان به صورت مستقیم یا دو نسل و سه نسل و چند نسل بعد آن انبیاء، چون آن مفاهیمی که پیغمبر و جدشان آورده آن‌ها را با قوّت و با جدّیت بیشتر از سایر مردم دنبال می‌کنند و بهتر از سایر مردم به آن دسترسی دارند. پس قطعا آن‌ها هم بیشتر رشد می‌کنند خدا عزوجل همین‌ها را برای پرورش نسل بعدی ازشان استفاده می‌کند

و آن‌ها را انتخاب می‌کند و دیگر آن پیغمبر هم آیین پیغمبر قبلی پدرشان و اجدادشان آن آیین را برای مردم حفظ می‌کند به اضافه چیزهای جدیدتر و به روزتر که سبب شود مردم چند قدم به جلو بروند و به همین شکل هر رسولی که می‌آید با یک منهج جدید و با یک گام به طرف جلو تا اینکه می‌رسد به پیامبر موسی و پیامبر عیسی علیه‌السلام و بعد می‌رسد به رسول الله صلی الله علیه و سلم که هر چه بیشتر جلو می‌رود آن آیین و احکامی که در اختیار مردم قرار می‌دهند کامل‌تر و پیشرفته‌تر می‌شود.

خدا عزوجل فرمود:

«لِكُلٍّ جَعَلْنَا مِنْكُمْ شِرْعَةً وَمِنْهَاجًا» (مائده/۴۸) ما برای هر ملتی از شما طریقت و راه و روش و برنامه ای قرار دادیم و رسول الله صلی الله علیه و سلم هم در مورد خودش و نسبت خودش با انبیای قبل به این شکل فرمودند می‌گوید: مثال من و مثال باقی انبیای قبل از من به مثل یک مردی است که خانه‌ای زیبا و کامل ساخته فقط یک گوشه از خانه جای یک خشت خالی است مردم دور خانه می‌چرخند با تعجب سوال می‌کنند آیا این خشت گذاشته نمی‌شود که این خانه کامل کامل بشود؟ چرا جای خشت کامل نیست؟ ناقصه! حالا پیغمبر می‌گوید: «من همان یک خشت آخری هستم»  دارند حرکت می‌کنند و یک پروسه را دارند با همدیگر کامل می‌کنند و محمد صلی الله علیه و سلم آخرین شخص و آخرین گام را پیاده می‌کند وقتی نزول قرآن به اتمام رسید خب می‌بینیم که آیه نازل شد

«اَلْیَومَ أکْمَلْتُ لَکُمْ دینَکُم ْ» (مائده/۳) امروز دین را برای شما کامل کردم شروع دین کی بوده؟
  • از روز اول، از زمان آمدن آدم و تا وقتی‌که نزول قرآن روی به اتمام رسید خدا فرمود دین حالا بر شما کامل کردم «وَأتْمَمْتُ عَلَیْکُمْ نِعْمَتِی» (مائده/۳) و نعمتم را بر شما به اتمام رساندم «وَرَضیتُ لَکُمُ الإْسْلَامَ دِینَاً» (مائده/۳) و پسندیدم برای شما که دینتان اسلام باشد. تا اینجا معلوم می‌شود که ایمان به پیامبران گذشته و ایمان به کتاب‌های آسمانی گذشته چقدر مهم است.