سوره مبارکه فاتحه
آیات 1 الی 7 / شماره 6 الی 46

سوره مبارکه بقره
تفسیر آسان - سوره مبارکه بقره

سوره مبارکه آل عمران / صفحه 50
آیات 1 الی 9 / شماره 47 الی 73

سوره مبارکه آل عمران / صفحه 51
آیات 10 الی 15 / شماره 74 الی 104

سوره مبارکه آل عمران / صفحه 52
آیات 16 الی 22 / شماره 105 الی 151

سوره مبارکه آل عمران / صفحه 53
آیات 23 الی 29 / شماره 152 الی 194

سوره مبارکه آل عمران / صفحه 54
آیات 30 الی 37 / شماره 195 الی 237

سوره مبارکه آل عمران / صفحه 55
آیات 38 الی 45 / شماره 238 الی 270

سوره مبارکه آل عمران / صفحه 56
آیات 46 الی 52 / شماره 271 الی 307

سوره مبارکه آل عمران / صفحه 57
آیات 53 الی 61 / شماره 308 الی 337

سوره مبارکه آل عمران / صفحه 58
آیات 62 الی 69 / شماره 338 الی 367

سوره مبارکه آل عمران / صفحه 59
آیات 71 الی 77 / شماره 368 الی 393

سوره مبارکه آل عمران / صفحه 60
آیات 78 الی 83 / شماره 394 الی 425

سوره مبارکه آل عمران / صفحه 61
آیات 84 الی 91 / شماره 426 الی 449

سوره مبارکه آل عمران / صفحه 62
آیات 92 الی 100 / شماره 450 الی 481

آیه 52 / شماره 303 / تیم پیامبر عیسی علیه ‌السلام

 دانلود فایل تصویری  دانلود فایل صوتی 

موضوع ۳٠۳:  تیم پیامبر عیسی علیه‌السلام.

«فَلَمَّا أَحَسَّ عِيسَى مِنْهُمُ الْكُفْرَ» هنگامی که پیامبر عیسی علیه‌السلام از آن‌ها احساس کفر کرد، «أَحَسَّ» و «احساس» از یک خانواده‌اند. «احساس» به قول درّالمصون به ادراکی گفته می‌شود که از طریق یکی از حواس پنجگانه به آدم منتقل می‌شود؛ چشایی، بویایی، لامسه، بینایی و شنوایی. پیامبر عیسی علیه‌السلام احساس کرد که کافر شده‌اند، نه این که چندسال وقت بگذرد. در بدایت امر احساس کرد که آن‌ها نمی‌خواهند هدایتی که برایشان آمده بپذیرند و می‌خواهند به گمراهی‌شان ادامه دهند.

پیامبر عیسی علیه‌السلام از چه طریقی این‌ها را احساس کرد؟

تقریبا واضح است، از طریق مشاهده کارهایشان، از صحبت‌هایشان، از اظهارنظرهایشان. عیسی علیه‌السلام زیرکانه کفرشان را احساس کرد و نگذاشت که کار از کار بگذرد و مسئله سخت و پیچیده شود؛ همین که کفر را از بنی‌اسرائیل احساس کرد، گفت: «قَالَ مَنْ أَنصَارِي إِلَى اللَّـهِ»

چه کسی یاری‌رسان من به سوی خداست؟

«أنصار»: جمع نصیر است؛ یاری‌رسان، یاور، مددکار، حامی، پشتیبانان معانی انصار هستند. همین که احساس کفر کرد، سر وقت یارانش آمد..

جمع آن‌ها را با این سوال جمع کرد:
  • کدام‌تان من را یاری می‌کنید در مسیری که به سوی خدا دارم می‌روم و مردم را هدایت می‌دهم؟
  • با این سوال آن‌ها را دعوت می‌دهد به یک اقدام واضح که موضع خودشان را مشخص کنند؛ آیا در سختی‌ها و خوشی‌ها با عیسی هستند؟
  • آیا وفادار به عیسی در مسیر به سوی خدا باقی می‌مانند؟

آن‌هایی که اعلام می‌کنند با عیسی هستند، یاران پیامبر عیسی می‌شوند، تیم پیامبر عیسی علیه‌السلام می‌شوند که به قول ابن عاشور دوازده نفر بودند. داشتن یک تیم همدل، هم‌راز و هم‌هدف که همدیگر را درک کنند، فوق‌العاده در موفقیت آدم موثر است، خصوصاً در فعالیت‌های دعوی و فرهنگی جامعه. در سوره مبارکه صف، آخرین آیه همین مسئله بیان شده که پیامبر عیسی علیه‌السلام این سوال را بین شاگردان خودش مطرح کرده. در ادامه می‌فرماید: «قَالَ الْحَوَارِيُّونَ نَحْنُ أَنصَارُ اللَّـهِ» حواریان گفتند ما یاری‌دهندگان خداییم، حاضریم که با تو همکاری کنیم«آمَنَّا بِاللَّـهِ وَاشْهَدْ بِأَنَّا مُسْلِمُونَ» ایمان آوردیم به الله، تو گواه باش که ما تسلیم الله‌ایم. ما عصیان و نافرمانی تو نمی‌کنیم، ما با تو مخالفت نمی‌کنیم و بعد تو را یاری می‌دهیم.

«حواریون»: جمع حواری است، از ریشه حَوَرَ و حور به معنای رنگ سفید

ابن عباس (رضی الله عنه) می‌گوید: در صحیح بخاری نقل شده به پیروان پیامبر عیسی علیه‌السلام حواری گفته شده به خاطر لباس سفید که می‌پوشیدند. در کل حواری به یار خصوصی شخص گفته می‌شود، کسی که در برابر ناملایمات مسیرش را عوض نکند. حدیثی است از رسول‌ الله (صلی الله علیه و آله و سلم) در صحیح مسلم که معنای حواری را واضح‌تر مشخص می‌کند؛ می‌فرماید: «مَا مِنَ نَبِيٍّ بعَثَهُ اللَّه في أُمَّةٍ قَبْلِي إِلاَّ كان لَه مِن أُمَّتِهِ حواريُّون وأَصْحَابٌ يَأْخذون بِسُنَّتِهِ ويقْتدُون بأَمْرِه» هیچ پیغمبری قبل از من خداوند به سوی قومی نفرستاده مگر این که از امتش کسانی بودند که او را یاری می‌دادند و راه و روش او را می‌رفتند و به امر آن پیغمبر اقتدا می‌کردند. ولی بعد کسانی جانشینان شدند که می‌گفتند چیزهایی که خودشان انجام نمی‌دادند و کارهایی انجام می‌دادند که اصلا لازم نبود انجام دهند‌.

پس حواری باید یک الگو باشد یک مثال زدنی باشد برای ایمان و اخلاص و فداکاری. و در کارهایی که در زندگی انجام می‌دهد، اولویت‌بندی داشته باشند.