سوره مبارکه فاتحه
آیات 1 الی 7 / شماره 6 الی 46

سوره مبارکه بقره
تفسیر آسان - سوره مبارکه بقره

سوره مبارکه آل عمران / صفحه 50
آیات 1 الی 9 / شماره 47 الی 73

سوره مبارکه آل عمران / صفحه 51
آیات 10 الی 15 / شماره 74 الی 104

سوره مبارکه آل عمران / صفحه 52
آیات 16 الی 22 / شماره 105 الی 151

سوره مبارکه آل عمران / صفحه 53
آیات 23 الی 29 / شماره 152 الی 194

سوره مبارکه آل عمران / صفحه 54
آیات 30 الی 37 / شماره 195 الی 237

سوره مبارکه آل عمران / صفحه 55
آیات 38 الی 45 / شماره 238 الی 270

سوره مبارکه آل عمران / صفحه 56
آیات 46 الی 52 / شماره 271 الی 307

سوره مبارکه آل عمران / صفحه 57
آیات 53 الی 61 / شماره 308 الی 337

سوره مبارکه آل عمران / صفحه 58
آیات 62 الی 69 / شماره 338 الی 367

سوره مبارکه آل عمران / صفحه 59
آیات 71 الی 77 / شماره 368 الی 393

سوره مبارکه آل عمران / صفحه 60
آیات 78 الی 83 / شماره 394 الی 425

سوره مبارکه آل عمران / صفحه 61
آیات 84 الی 91 / شماره 426 الی 449

سوره مبارکه آل عمران / صفحه 62
آیات 92 الی 100 / شماره 450 الی 481

آیه 7 / شماره 45 / سوره حمد متناسب با حالات ما

 دانلود فایل تصویری  دانلود فایل صوتی 

موضوع ۴۵: سوره حمد متناسب با حالات ما

ما در نماز سوره‌ی فاتحه را می‌خوانیم  و تصور می‌کنیم همیشه این سوره تکرار می‌شود، ولی این‌گونه نیست.

 سوره‌ی فاتحه تکرار نمی‌شود، بنا بر وضعیتی که ما در آن هستیم با ما حرف می‌زند!!!  سوره‌ی فاتحه دریای معنا را در خودش جا داده و همه‌ی انسان‌ها در آن، جا می‌شوند و متناسب با وضعیت روحی هرکس با او صحبت می‌کند. مثلاً خدا به شخصی پول خوبی را روزی داده است، یا یک وضعیت خوبی برایش ایجاد کرده، به یک سمتی رسیده و الان خوشحال است؛ سوره‌ی فاتحه با تناسب وضعیت همچین شخصی رنگ و بو عوض می‌کند.

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ. الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ. الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ در زیر سایه‌ی این نعمت‌ها الله را ستایش می‌گوید.

مَالِكِ يَوْمِ الدِّينِ یک تذکر هم به او می‌دهد که قیامت هست،  یک وقت به خودت مغرور نشوی! مثل خیلی از انسان‌های دیگر که یک ماشین، خانه‌ی خوب، سرویس طلا، موقعیت خوب را خدا به آن‌ها داد، ولی به خودشان مغرور شدند و مردم فقیردر چشم‌شان کوچک شدند. إِيَّاكَ نَعْبُدُ وَإِيَّاكَ نَسْتَعِينُ خدایا با وجود این موقعیت بالا و نعمت‌های ارزشمند که به من دادی، من نوکر و بنده‌ی تو هستم. من نمی‌خواهم آن‌ها را بندگی کنم، من تو را بندگی می‌کنم. خدایا تو کمکم کن که از خط بندگی خارج نشم. اهْدِنَا الصِّرَاطَ الْمُسْتَقِيمَ من را به راه راست هدایت فرما که بتوانم از این فرصتی که به من دادی در الصِّرَاطَ الْمُسْتَقِيمَ قدم بگذارم،  بهترین کارها را انجام بدهم. صِرَاطَ الَّذِينَ أَنْعَمْتَ عَلَيْهِمْ غَيْرِ الْمَغْضُوبِ عَلَيْهِمْ وَلَا الضَّالِّينَ راه آن کسانی که به آن‌ها نعمت دادی نه آن انسان‌هایی که بر آن‌ها  خشم گرفتی و نه گمراهان.

 یا مثلاً فردی نعمتی را از دست داده،  ضررکرده یا به یک بیماری مبتلا شده؛

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ. الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ. الله صاحب من و همه‌ی جهان است در خوشی و ناخوشی. 

الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ رحمتش وسیع است،  تا حالا چقدر زیر رحمت الله زندگی‌کردم و از حالا به بعد هم امیدوار به رحمت الله هستم. َالِكِ يَوْمِ الدِّينِ من اگر صبوری کنم، اجرم ‌را نزد الله در روز آخرت خواهم دید. إِيَّاكَ نَعْبُدُ وَإِيَّاكَ نَسْتَعِينُ خدایا من بندگیم را بخاطر هیچ مشکلی بر هم نمی‌زنم، خدایا تو کمکم کن، تو بار دلم را سبک کن، خودت درد می‌دهی خودت هم تحملش را می‌دهی! چه‌قدر انسان‌هایی که با آن مصیبت فوق‌العاده که بر سرشان در آمده فکر می‌کنند دیگر نمی‌توانند زندگی کنند، ولی خود الله برای‌شان آسان می‌کند و به د‌ل‌شان صبر می‌دهد. خدایا تو دل من را هم بزرگ کن که از هیچ چیزی نترسم. اهْدِنَا الصِّرَاطَ الْمُسْتَقِيمَ خدایا ما را به راه راست هدایت کن! تا موقع ناراحتی و غم هیچ عکس‌العمل بدی از من صادر نشود. عکس‌العملم به مثل أَنْعَمْتَ عَلَيْهِمْ باشد نه الْمَغْضُوبِ عَلَيْهِمْ و نه الضَّالِّينَ.  ما انسان هستیم و هزار کار انجام می‌دهیم.  هزار وضعیت خوش و ناخوش بر سر ما می‌آید. یکی قبل از نماز گناه کرده  و الآن پشیمان است و یا گناه کرده و پشیمان نیست. 

یکی حق کسی را ضایع کرده و به خودش هم حق می‌دهد. فردی یکی ازعزیزانش فوت شده، فردی دیگر هم به کسی کمک کرده و خوشحال است، فردی دیگر می‌خواهد ازدواج کند، یکی بچه‌دار شده و الآن خیلی خوشحال است و هزار وضعیت روحی وروانی که ما با آن‌ها حالمان خوب می‌شود یا حالمان بد می‌شود. سوره‌ی فاتحه با همان وضعیت‌مان با ما حرف می‌زند، با آن وضعیتی که هستیم با ما صحبت می‌کند و موجب تسکین قلب‌مان می‌شود.