مقدمه
مقدمه / شماره 1 الی 5
سوره مبارکه فاتحه
آیات 1 الی 7 / شماره 6 الی 46
سوره مبارکه بقره
تفسیر آسان - سوره مبارکه بقره
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 50
آیات 1 الی 9 / شماره 47 الی 73
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 51
آیات 10 الی 15 / شماره 74 الی 104
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 52
آیات 16 الی 22 / شماره 105 الی 151
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 53
آیات 23 الی 29 / شماره 152 الی 194
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 54
آیات 30 الی 37 / شماره 195 الی 237
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 55
آیات 38 الی 45 / شماره 238 الی 270
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 56
آیات 46 الی 52 / شماره 271 الی 307
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 57
آیات 53 الی 61 / شماره 308 الی 337
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 58
آیات 62 الی 69 / شماره 338 الی 367
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 59
آیات 71 الی 77 / شماره 368 الی 393
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 60
آیات 78 الی 83 / شماره 394 الی 425
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 61
آیات 84 الی 91 / شماره 426 الی 449
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 62
آیات 92 الی 100 / شماره 450 الی 481
parsa
3 ماه قبلنیاز به تصحیح
در بخش آیه 7 فاتحه شماره 43 قسمت قبلی تکرار شده است ( در قسمت متن )
زکریا عطری
2 هفته قبلالسلام علیکم، مشکل برطرف شد
parsa
3 ماه قبلیهدی به الله من اتبع رضوانه چطور اتباع را به معنای خواستن ذکر کردین در حالی که ظاهرا تبعیت به این معنا نیست و معنی خواهان و خواستن نمی دهد. اگه ممکنه این را بیشتر توضیح بدین . (مربوط به آیه 7 فاتحه شماره 42)
parsa
3 ماه قبلبا نیت بندگی انجام دادن کارها یعنی چطور؟ کاش بیشتر توضیح می دادین. مثلا مغازه دار الله را لحاظ کند در معامله اش این گ.نه می شود بندگی خدا درسته؟ یا وجوه دیگر داریم که به نیت بندگی مرتبط می شود؟ ممنون میشوم این نیت بندگی را در امور و کارهای شخصی و رفتارهای روزمره بیشتر بازش کنین
parsa
3 ماه قبلمردم شاید گاهی این واقعه از دست دادن سه عزیز در فاصله کمتر از 15 روز را نوعی عذاب و حتی نفرین خدا برای بازماندگانش می دانند. تعامل ما باید چگونه باشد ؟ مرز بین عذاب و ابتلا کجاست؟ چه موقع می توان گفت این مورد پیش آمدهای ناگوار عذاب است؟ اصلا امکان تمییز و تشخیص برای همه مردم وجود دارد یا فقط خود فرد مبتلا شده به مصیبت می تواند بفهمد که عذاب است و یا آزمایش ؟
parsa
3 ماه قبلآیا می توان گفت هر که الله او را بیشتر دوست دارد مصیبت های بیشتری به او می دهد ؟ حکمت مرگ و میرهای پی در پی در مورد یک شخص چه پیامی می تواند داشته باشد؟ مثلا همین چند وقت قبل شخصی هم پدر و هم مادرش و هم برادرش را در فاصله کمتر از 15 روز از دست داد. این فرد چطور با خدای خودش کنار بیاید؟ چه بگوید؟ چکار کند؟
یک پرسش جدید بپرسید
افزودن پاسخ
دانلود فایل تصویری دانلود فایل صوتی
موضوع ۲۷۳: عیسای صالح.
«وَيُكَلِّمُ النَّاسَ فِي الْمَهْدِ وَكَهْلًا وَمِنَ الصَّالِحِينَ» آیه از سه تا عبارت تشکیل شده:
«وَيُكَلِّمُ النَّاسَ فِي الْمَهْدِ»، «وَكَهْلًا»، «وَمِنَ الصَّالِحِينَ»
عبارت سوم از دو عبارت اول شکلش فرق میکند، در سن نوزادی سخن گفتن لطف خداست و دست خود آدم نیست. به آسمان رفتن و بعد از چند هزار سال به دنیا برگشتن هم لطف خداست دست خود آدم نیست. ولی صالح شدن قسمت سوم آیه، هم لطف خداست هم دست خودِ آدم.
در مهد و کهل صحبت کردن هنرمندی الله است، ولی از صالحین شدن، جزو صالحین قرار گرفتن هنر خود آدم است. ما و بچههایمان نمیتوانیم در مهد صحبت کنیم، ولی ما و بچههایمان میتوانیم از صالحین باشیم این نکته خیلی مهم است. پس هنر عیسی این بود که «وَمِنَ الصَّالِحِينَ» بود.
چطور عیسی از صالحین شد؟
عیسی الله را به یگانگی بندگی میکرد، بنده خدا بود، فرزند خدا نبود، مقدس نبود، بنده خدا بود، خدمت خلق خدا میکرد، به مادرش خوبی میکرد. اینها را انجام میداد که از صالحین شد. زورگو و قلدری در نمیآورد، زور گویی نمیکرد که در بچگی و در اولین صحبتش بیوگرافیاش گفت.
اینها را انجام داد که از صالحین شد، ما هم اگر میخواهیم جزو صالحین باشیم چارهای نداریم جز این که همین کارها را انجام دهیم، الله را بندگی کنیم، نماز بخونیم، خدمت خلق خدا کنیم، هر شغل و کاری که داریم، معلمیم، خیاطیم، استاد بنایم، شاگردیم، پیش کسی نقاشیم، دست به هر کاری که میزنیم آن کار را درست و زیبا و بیعیب انجام دهیم با حوصله و فکر و خلاقیت انجام بدهیم.
و در کنارش نماز هم بخوانیم، بندگی الله را داشته باشیم. آن موقع میتوانیم معلم صالح باشیم، نقاش صالح، استاد بنای صالح، شاگرد صالح، فرزند صالح، پدر و مادر صالح و هر کارهای که هستیم.
یعنی یک شخص فقط با عبادت و نماز و روزه اگر انجام بدهد، از آن طرف در کار مردم دغل بازی دربیاورد، آن شخص به هیچ عنوان جزو صالحین نمیشود.
و کسی اگر کل عمرش خدمت خلق خدا کند، ولی خدا را به یگانگی بندگی نکند، نماز نخواند، روزه نگیرد او هم هرگز جزو صالحین قرار نمیگیرد. جزو صالحین قرار گرفتن همین مسیری است که خود عیسی بیان کرده آن هم در اولین مکالمهاش بعد از به دنیا آمدنش.