مقدمه
مقدمه / شماره 1 الی 5
سوره مبارکه فاتحه
آیات 1 الی 7 / شماره 6 الی 46
سوره مبارکه بقره
تفسیر آسان - سوره مبارکه بقره
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 50
آیات 1 الی 9 / شماره 47 الی 73
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 51
آیات 10 الی 15 / شماره 74 الی 104
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 52
آیات 16 الی 22 / شماره 105 الی 151
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 53
آیات 23 الی 29 / شماره 152 الی 194
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 54
آیات 30 الی 37 / شماره 195 الی 237
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 55
آیات 38 الی 45 / شماره 238 الی 270
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 56
آیات 46 الی 52 / شماره 271 الی 307
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 57
آیات 53 الی 61 / شماره 308 الی 337
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 58
آیات 62 الی 69 / شماره 338 الی 367
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 59
آیات 71 الی 77 / شماره 368 الی 393
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 60
آیات 78 الی 83 / شماره 394 الی 425
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 61
آیات 84 الی 91 / شماره 426 الی 449
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 62
آیات 92 الی 100 / شماره 450 الی 481
parsa
4 ماه قبلنیاز به تصحیح
در بخش آیه 7 فاتحه شماره 43 قسمت قبلی تکرار شده است ( در قسمت متن )
زکریا عطری
3 هفته قبلالسلام علیکم، مشکل برطرف شد
parsa
4 ماه قبلیهدی به الله من اتبع رضوانه چطور اتباع را به معنای خواستن ذکر کردین در حالی که ظاهرا تبعیت به این معنا نیست و معنی خواهان و خواستن نمی دهد. اگه ممکنه این را بیشتر توضیح بدین . (مربوط به آیه 7 فاتحه شماره 42)
parsa
4 ماه قبلبا نیت بندگی انجام دادن کارها یعنی چطور؟ کاش بیشتر توضیح می دادین. مثلا مغازه دار الله را لحاظ کند در معامله اش این گ.نه می شود بندگی خدا درسته؟ یا وجوه دیگر داریم که به نیت بندگی مرتبط می شود؟ ممنون میشوم این نیت بندگی را در امور و کارهای شخصی و رفتارهای روزمره بیشتر بازش کنین
parsa
4 ماه قبلمردم شاید گاهی این واقعه از دست دادن سه عزیز در فاصله کمتر از 15 روز را نوعی عذاب و حتی نفرین خدا برای بازماندگانش می دانند. تعامل ما باید چگونه باشد ؟ مرز بین عذاب و ابتلا کجاست؟ چه موقع می توان گفت این مورد پیش آمدهای ناگوار عذاب است؟ اصلا امکان تمییز و تشخیص برای همه مردم وجود دارد یا فقط خود فرد مبتلا شده به مصیبت می تواند بفهمد که عذاب است و یا آزمایش ؟
parsa
4 ماه قبلآیا می توان گفت هر که الله او را بیشتر دوست دارد مصیبت های بیشتری به او می دهد ؟ حکمت مرگ و میرهای پی در پی در مورد یک شخص چه پیامی می تواند داشته باشد؟ مثلا همین چند وقت قبل شخصی هم پدر و هم مادرش و هم برادرش را در فاصله کمتر از 15 روز از دست داد. این فرد چطور با خدای خودش کنار بیاید؟ چه بگوید؟ چکار کند؟
یک پرسش جدید بپرسید
افزودن پاسخ
موضوع ۲۵۶: چرا سه شبانهروز سکوت؟
نشانهای که الله برای پیامبر زکریا علیهالسلام قرار داد صحبت نکردن بود یا به نحوی میشود گفت: سکوت.
الله خودش حکمتش را بهتر میداند که چرا این نشانه را برایش قرار داد، ولی میشود گفت: به یک سری حکمتها دقت کرده؛ مثلا اینکه پیامبر زکریا علیهالسلام با این ناتوانی از تکلم و قطع ارتباط کلامی با مردم، فرصت بیشتری در اختیارش قرار میگیرد؛ زیرا دیگر نمیتواند با کسی هم کلام شود و در این فرصتی که در اختیارش قرار میگیرد بیشتر میتواند با الله راز و نیاز کند. در ادامه آیه هم فرمود:
«وَاذْكُرْ رَبَّكَ كَثِيرًا وَسَبِّحْ بِالْعَشِيِّ وَالْإِبْكَارِ» و پروردگارت را بسیار ذکر کن و عصر و صبح خدا را تسبیح گوی.
همچنین پیامبر زکریا علیهالسلام در این زمان میتواند تمام آن حوادثی که سریع اتفاق افتاد از آن بشارت و سوال و جوابها و اوصافی که خدا در مورد پیامبر یحیی گفت؛
«مُصَدِّقًا بِكَلِمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَسَيِّدًا وَحَصُورًا وَنَبِيًّا مِنَ الصَّالِحِينَ»
و نامگذاری یحیی (اسم به این قشنگی که توسط خودِ خدا انجام شد) و همه اینها را یک بار دیگر با آرامش و بدون هیچ دغدغهای میتواند مرور و تحلیل کند و در موردشان فکر بکند.
اصلا برای همهی ماها این روش خیلی مفید است؛ کسی که دچار هیجان شدیدی میشود حالا مثبت باشد (خوشحالکننده) یا منفی باشد (نگرانکننده) اگر چند ساعت یا چند روز آدم به خودش فرصت بدهد فکر بکند تحلیل بکند آن زمان خیلی راحتتر میتواند به آسایش برسد و آن هیجانها را کنترل کند تا یک وقت از روی خوشحالی یا عصبانیت به خودش یا کسی دیگر آسیب نزند.
این واقعیت است که خیلیها موقعی که شاد و شنگولاند مست و مغرور میشوند و به وضعیت دیگران توجه نمیکنند؛ سرکوفت میزنند، تحقیر میکنند، آسیب میزنند و این کارها. خیلیها هم زمانی که عصبانی یا ناراحت میشوند دیگران را در نظر نمیگیرند باز هم آسیب و اذیت، به همین خاطر در اوج این هیجانها آدم نباید خدا را فراموش کند؛ «وَاذْکُر رَبَّکَ کَثِیرَا».
جالب است که در دین اسلام عزا هم سه شبانه روز است؛ زیرا آدم در این سه شبانهروز میتواند خودش را جمع و جور کند، خودش را بازیابی کند که مبادا یک وقت ناراحتیاش سبب شود دیگران را هم اذیت کند و در این مدت میتواند ناراحتیاش را تحت کنترل بگیرد.
به یک زاویه دیگر دقت بکنیم همین ناتوانی از صحبت کردن پیامبر زکریا علیهالسلام که شد این نشانش نشانه بچه دار شدنش همین نشانه سبب میشد اطرافیانش و مردم شهر متوجه شوند یا برایشان جای سوال باشد که چرا پیامبر زکریا نمیتواند با مردم صحبت کند؟ چرا باید برای یک پیامبر چنین اتفاقی بیفتد؟ و کمکم از نظر فکری و روحی آمادگی پیدا بکنند برای اتفاقات عجیب و غریب بعدی که آن اتفاق بعدا میشود بچهدار شدن پیامبر زکریا با آن همه سن و سال و تولد پیامبر یحیی علیهالسلام و خیلی حکمتهای دیگر که خدا بهتر آنها را میداند.