مقدمه
مقدمه / شماره 1 الی 5
سوره مبارکه فاتحه
آیات 1 الی 7 / شماره 6 الی 46
سوره مبارکه بقره
تفسیر آسان - سوره مبارکه بقره
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 50
آیات 1 الی 9 / شماره 47 الی 73
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 51
آیات 10 الی 15 / شماره 74 الی 104
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 52
آیات 16 الی 22 / شماره 105 الی 151
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 53
آیات 23 الی 29 / شماره 152 الی 194
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 54
آیات 30 الی 37 / شماره 195 الی 237
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 55
آیات 38 الی 45 / شماره 238 الی 270
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 56
آیات 46 الی 52 / شماره 271 الی 307
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 57
آیات 53 الی 61 / شماره 308 الی 337
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 58
آیات 62 الی 69 / شماره 338 الی 367
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 59
آیات 71 الی 77 / شماره 368 الی 393
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 60
آیات 78 الی 83 / شماره 394 الی 425
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 61
آیات 84 الی 91 / شماره 426 الی 449
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 62
آیات 92 الی 100 / شماره 450 الی 481
parsa
3 ماه قبلنیاز به تصحیح
در بخش آیه 7 فاتحه شماره 43 قسمت قبلی تکرار شده است ( در قسمت متن )
زکریا عطری
2 هفته قبلالسلام علیکم، مشکل برطرف شد
parsa
3 ماه قبلیهدی به الله من اتبع رضوانه چطور اتباع را به معنای خواستن ذکر کردین در حالی که ظاهرا تبعیت به این معنا نیست و معنی خواهان و خواستن نمی دهد. اگه ممکنه این را بیشتر توضیح بدین . (مربوط به آیه 7 فاتحه شماره 42)
parsa
3 ماه قبلبا نیت بندگی انجام دادن کارها یعنی چطور؟ کاش بیشتر توضیح می دادین. مثلا مغازه دار الله را لحاظ کند در معامله اش این گ.نه می شود بندگی خدا درسته؟ یا وجوه دیگر داریم که به نیت بندگی مرتبط می شود؟ ممنون میشوم این نیت بندگی را در امور و کارهای شخصی و رفتارهای روزمره بیشتر بازش کنین
parsa
3 ماه قبلمردم شاید گاهی این واقعه از دست دادن سه عزیز در فاصله کمتر از 15 روز را نوعی عذاب و حتی نفرین خدا برای بازماندگانش می دانند. تعامل ما باید چگونه باشد ؟ مرز بین عذاب و ابتلا کجاست؟ چه موقع می توان گفت این مورد پیش آمدهای ناگوار عذاب است؟ اصلا امکان تمییز و تشخیص برای همه مردم وجود دارد یا فقط خود فرد مبتلا شده به مصیبت می تواند بفهمد که عذاب است و یا آزمایش ؟
parsa
3 ماه قبلآیا می توان گفت هر که الله او را بیشتر دوست دارد مصیبت های بیشتری به او می دهد ؟ حکمت مرگ و میرهای پی در پی در مورد یک شخص چه پیامی می تواند داشته باشد؟ مثلا همین چند وقت قبل شخصی هم پدر و هم مادرش و هم برادرش را در فاصله کمتر از 15 روز از دست داد. این فرد چطور با خدای خودش کنار بیاید؟ چه بگوید؟ چکار کند؟
یک پرسش جدید بپرسید
افزودن پاسخ
دانلود فایل تصویری دانلود فایل صوتی
﴿مَالِكِ يَوْمِ الدِّينِ﴾مالک ( فرمانروای ) روز جزا. (۴)
موضوع۱۸: مَالِكِ يَوْمِ الدِّينِ
مالِک از مِلک گرفته شده و به کسی میگویند که چیزی در مِلکش و تحت تصرفش است. حالا الله مالک چه چیزی است؟ مالک خود روز جزا، که کی برگزارش کند؟ کجا برگزارش کند؟ چگونه برگزارش کند؟ کی تمامش کند؟…همه کاره است.
مَالِكِ يَوْمِ الدِّينِ، مالک چیزهایی است که در روز جزا وجود دارد. در روز جزا چه چیزی وجود دارد؟ انسان، جن، ملائکه، ترازوی اعمال و…خیلی چیزهای دیگر. الله مالک همهی آنها است، خودشان کارهای نیستند.
«وَمَا أَدْرَاكَ مَا يَوْمُ الدِّينِ، ثُمَّ مَا أَدْرَاكَ مَا يَوْمُ الدِّينِ، يَوْمَ لَا تَمْلِكُ نَفْسٌ لِنَفْسٍ شَيْئًا وَالْأَمْرُ يَوْمَئِذٍ لِلَّهِ» (الانفطار/ ۱۷،۱۸،۱۹) و تو چه میدانی که روز جزا چیست؟ باز تو چه میدانی که روز جزا چیست؟ روزی است که هیچکس نمیتواند برای کسی کاری کند و در آن روز فرمان از آن الله است.
دو نوع قرائت داریم:
- ١- مَالِکِ (برمیگردد به مِلک ): به کسی گفته میشود که دارنده و صاحب چیزی است.
- ۲- رسول الله صلی الله علیه وسلم خوانده: مَلِکِ (برمیگردد به مُلک ): فرمانروایی، فرمانده. در روز قیامت فرمانروا الله است. «يَوْمَ هُمْ بَارِزُونَ لَا يَخْفَى عَلَى اللَّهِ مِنْهُمْ شَيْءٌ لِمَنِ الْمُلْكُ الْيَوْمَ لِلَّهِ الْوَاحِدِ الْقَهَّارِ» روزی که همه مردم ناظر و بارز میایستند، هیچ چیز از ایشان بر خدا پنهان نمیماند، امروز مُلک از آن کیست؟ از آن خدای یکتای قهار است. (غافر/ ۱۶) پس مَلِكِ يَوْمِ الدِّينِ؛ یعنی کسی که در روز آخرت (روز جزا) فرمانروا و همه کاره است.
مَالِک با مَلِک فرق میکند؛ مثلا ما مالک موبایل هستیم، مالک خانه هستیم، ولی فرمانروایشان نیستیم، یک حاکم فرمانروای مردم است، ولی مالک مردم نیست، الله در روز قیامت هم مالک مردم است و هم فرمانروای مردم است، مالک آن روز است و فرمانروای آن روزاست.