مقدمه
مقدمه / شماره 1 الی 5
سوره مبارکه فاتحه
آیات 1 الی 7 / شماره 6 الی 46
سوره مبارکه بقره
تفسیر آسان - سوره مبارکه بقره
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 50
آیات 1 الی 9 / شماره 47 الی 73
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 51
آیات 10 الی 15 / شماره 74 الی 104
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 52
آیات 16 الی 22 / شماره 105 الی 151
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 53
آیات 23 الی 29 / شماره 152 الی 194
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 54
آیات 30 الی 37 / شماره 195 الی 237
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 55
آیات 38 الی 45 / شماره 238 الی 270
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 56
آیات 46 الی 52 / شماره 271 الی 307
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 57
آیات 53 الی 61 / شماره 308 الی 337
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 58
آیات 62 الی 69 / شماره 338 الی 367
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 59
آیات 71 الی 77 / شماره 368 الی 393
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 60
آیات 78 الی 83 / شماره 394 الی 425
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 61
آیات 84 الی 91 / شماره 426 الی 449
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 62
آیات 92 الی 100 / شماره 450 الی 481
parsa
4 ماه قبلنیاز به تصحیح
در بخش آیه 7 فاتحه شماره 43 قسمت قبلی تکرار شده است ( در قسمت متن )
زکریا عطری
3 هفته قبلالسلام علیکم، مشکل برطرف شد
parsa
4 ماه قبلیهدی به الله من اتبع رضوانه چطور اتباع را به معنای خواستن ذکر کردین در حالی که ظاهرا تبعیت به این معنا نیست و معنی خواهان و خواستن نمی دهد. اگه ممکنه این را بیشتر توضیح بدین . (مربوط به آیه 7 فاتحه شماره 42)
parsa
4 ماه قبلبا نیت بندگی انجام دادن کارها یعنی چطور؟ کاش بیشتر توضیح می دادین. مثلا مغازه دار الله را لحاظ کند در معامله اش این گ.نه می شود بندگی خدا درسته؟ یا وجوه دیگر داریم که به نیت بندگی مرتبط می شود؟ ممنون میشوم این نیت بندگی را در امور و کارهای شخصی و رفتارهای روزمره بیشتر بازش کنین
parsa
4 ماه قبلمردم شاید گاهی این واقعه از دست دادن سه عزیز در فاصله کمتر از 15 روز را نوعی عذاب و حتی نفرین خدا برای بازماندگانش می دانند. تعامل ما باید چگونه باشد ؟ مرز بین عذاب و ابتلا کجاست؟ چه موقع می توان گفت این مورد پیش آمدهای ناگوار عذاب است؟ اصلا امکان تمییز و تشخیص برای همه مردم وجود دارد یا فقط خود فرد مبتلا شده به مصیبت می تواند بفهمد که عذاب است و یا آزمایش ؟
parsa
4 ماه قبلآیا می توان گفت هر که الله او را بیشتر دوست دارد مصیبت های بیشتری به او می دهد ؟ حکمت مرگ و میرهای پی در پی در مورد یک شخص چه پیامی می تواند داشته باشد؟ مثلا همین چند وقت قبل شخصی هم پدر و هم مادرش و هم برادرش را در فاصله کمتر از 15 روز از دست داد. این فرد چطور با خدای خودش کنار بیاید؟ چه بگوید؟ چکار کند؟
یک پرسش جدید بپرسید
افزودن پاسخ
موضوع ۵۲: دل دادن به اللَّهُ لَا إِلَهَ إِلَّا هُوَ الْحَيُّ الْقَيُّومُ
قبل از توضیح آیه دوم اجازه دهید به یک نکته اشاره کنیم آیت الکرسی که عظیمترین آیه قرآن است با «اللَّهُ لَا إِلَهَ إِلَّا هُوَ الْحَيُّ الْقَيُّومُ» (بقره/۲۵۵) شروع میشود سوره آلعمران هم بعد از «الم» دقیقا با «اللَّهُ لَا إِلَهَ إِلَّا هُوَ الْحَيُّ الْقَيُّومُ» شروع میشود و این عظمت سوره آلعمران را میرساند که رسول الله صلی الله علیه وسلم فرمود: سوره نورانی و درخشان زهراوین، اما سوره آلعمران که با «اللَّهُ لَا إِلَهَ إِلَّا هُوَ الْحَيُّ الْقَيُّومُ» شروع شده می خواد چه چیزی را به ما بگوید؟ لطفاً خوب دقت کنید مسئله فوق العاده مهم است! این آیه یک بزرگراه را برای ما مشخص میکند.
که الله گذاشته است بزرگراهی مطمئن و ایمن..
الله از ما میخواهد بیاییم وارد آن شویم و زندگیمان را بر اساس آن تنظیم کنیم و پیش رویم و فقط به همین راه دل بدهیم و کل فکر و حواسمان را روی این راهی که خدا فرموده بگذاریم، وقتی اینطور شد دیگر آشفته نمیشویم، دلمان قوی میشود، زندگیمان هدفدار میشود، شاد و با نشاط زندگی میکنیم چون میفهمیم از کجا آمدهایم، چه کاری داریم میکنیم، برای چه کسی داریم کار میکنیم، در آخر به کجا میخواهیم برسیم، همه چیز برایمان واضح میشود..
اما کافیست که معبود دو تا شود!
یا معبود «الْحَيُّ الْقَيُّومُ» نباشد، دیگر تمرکز آدم به هم میریزد، دیگر مرکزیت فکر و قلب از بین میرود، کلا همه چیز خراب میشود، انگیزه پایین میآید و فکر و دل نمیتوانند اعضای بدن را به سمت خوبی هدایت دهند مثلاً دو نفر را در نظر بگیرید نسبت به پدر و مادرشان نیکی میکنند.
هر دو نفر خوبی میکنند برای یکی از آنها اساس این خوبی جملهی «اللَّهُ لَا إِلَهَ إِلَّا هُوَ الْحَيُّ الْقَيُّومُ» است چون میداند الله نظارهگر اوست در همین دنیا و آخرت به او پاداش میدهد، اگر نافرمانی کند هم عقوبت میشود این شخص دل داده به این آیه (آیه دوم سورهی آل عمران) و تمام فکر و تمرکز خود را بر روی همان بزرگراهی که الله معرفی کرده گذاشته است. حالا این شخص به نسبت پدر و مادرش وقتی خوبی میکند..
مهم نیست پدر و مادرش فقیر باشند یا پولدار
سالم باشند یا مریض، پدر و مادرش مهربان باشند یا نامهربان، فرقی نمیکند آنها وظیفه خود را انجام میدهند یا نه، وظیفهشان خوبی و احسان است فقط اگر پدر یا مادر گفتند که نماز نخوان، بیدین شو، گوش نمیدهند و مابقی احترام و خوش رفتاری سرجای خود است، حتی خرجی هم باکمال میل به آنها میدهند، اگر نیازی داشتند حواسشان به همه چیز است خصوصا موقع مریضی لاعلاج با جان و دل از پدر و مادرشان پرستاری میکنند، اما یکی دیگر که خوبی میکند به پدر و مادرش نه بر اساس «اللَّهُ لَا إِلَهَ إِلَّا هُوَ الْحَيُّ الْقَيُّومُ»؛ بلکه به خاطر چیزهای دیگر مثلا به خاطر این که او را بزرگ کردهاند و زحمت کشیدهاند، بعد یکی به او میگوید تو خبر نداری در دوران بچگی پدر و مادرت فلان نامهربانی با تو کردند دیگر تمام شد، دیگر در حقشان خوبی نمی کند یا خوبی میکند تا ملک و املاکی از آنها به او برسد، وقتی پدر و مادر آن املاک رو به اسمش میزنند، وقتی به اسمش خورد خوبی هم تمام میشود و پی مشغولیت زندگی خود میرود.
و دیگر حتی سلامی به پدر و مادرش نمیکند..
یا مثلاً پدر و مادرش مریض شد آن هم یک مریضی طولانی یا لاعلاج هفتهای یا ماهی هم سراغ حالشان را نمیگیرد این را که خدمت شما عرض میکنم در دنیا وجود دارد و فراوان در جامعه ما نیز یافت میشود. خوب میدانید من چه میگویم، اینها خروجیهای رفتاری هستند بین کسی که به «اللَّهُ لَا إِلَهَ إِلَّا هُوَ الْحَيُّ الْقَيُّومُ» اعتقاد دارد و کسی که اعتقاد ندارد.