مقدمه
مقدمه / شماره 1 الی 5
سوره مبارکه فاتحه
آیات 1 الی 7 / شماره 6 الی 46
سوره مبارکه بقره
تفسیر آسان - سوره مبارکه بقره
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 50
آیات 1 الی 9 / شماره 47 الی 73
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 51
آیات 10 الی 15 / شماره 74 الی 104
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 52
آیات 16 الی 22 / شماره 105 الی 151
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 53
آیات 23 الی 29 / شماره 152 الی 194
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 54
آیات 30 الی 37 / شماره 195 الی 237
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 55
آیات 38 الی 45 / شماره 238 الی 270
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 56
آیات 46 الی 52 / شماره 271 الی 307
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 57
آیات 53 الی 61 / شماره 308 الی 337
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 58
آیات 62 الی 69 / شماره 338 الی 367
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 59
آیات 71 الی 77 / شماره 368 الی 393
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 60
آیات 78 الی 83 / شماره 394 الی 425
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 61
آیات 84 الی 91 / شماره 426 الی 449
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 62
آیات 92 الی 100 / شماره 450 الی 481
parsa
3 ماه قبلنیاز به تصحیح
در بخش آیه 7 فاتحه شماره 43 قسمت قبلی تکرار شده است ( در قسمت متن )
زکریا عطری
2 هفته قبلالسلام علیکم، مشکل برطرف شد
parsa
3 ماه قبلیهدی به الله من اتبع رضوانه چطور اتباع را به معنای خواستن ذکر کردین در حالی که ظاهرا تبعیت به این معنا نیست و معنی خواهان و خواستن نمی دهد. اگه ممکنه این را بیشتر توضیح بدین . (مربوط به آیه 7 فاتحه شماره 42)
parsa
3 ماه قبلبا نیت بندگی انجام دادن کارها یعنی چطور؟ کاش بیشتر توضیح می دادین. مثلا مغازه دار الله را لحاظ کند در معامله اش این گ.نه می شود بندگی خدا درسته؟ یا وجوه دیگر داریم که به نیت بندگی مرتبط می شود؟ ممنون میشوم این نیت بندگی را در امور و کارهای شخصی و رفتارهای روزمره بیشتر بازش کنین
parsa
3 ماه قبلمردم شاید گاهی این واقعه از دست دادن سه عزیز در فاصله کمتر از 15 روز را نوعی عذاب و حتی نفرین خدا برای بازماندگانش می دانند. تعامل ما باید چگونه باشد ؟ مرز بین عذاب و ابتلا کجاست؟ چه موقع می توان گفت این مورد پیش آمدهای ناگوار عذاب است؟ اصلا امکان تمییز و تشخیص برای همه مردم وجود دارد یا فقط خود فرد مبتلا شده به مصیبت می تواند بفهمد که عذاب است و یا آزمایش ؟
parsa
3 ماه قبلآیا می توان گفت هر که الله او را بیشتر دوست دارد مصیبت های بیشتری به او می دهد ؟ حکمت مرگ و میرهای پی در پی در مورد یک شخص چه پیامی می تواند داشته باشد؟ مثلا همین چند وقت قبل شخصی هم پدر و هم مادرش و هم برادرش را در فاصله کمتر از 15 روز از دست داد. این فرد چطور با خدای خودش کنار بیاید؟ چه بگوید؟ چکار کند؟
یک پرسش جدید بپرسید
افزودن پاسخ
موضوع ۳۲۱: عبرت از تاریخ علمای بنیاسرائیل.
در تاریخی که بر بنیاسرائیل گذشت از بعثت پیامبر موسی علیهالسلام و مدت زمان طولانی که گذشته بود و خیلی از مسائل وارد بدنهی هدایتی دین پیامبر موسی علیهالسلام شده بود و پیامبر عیسی علیهالسلام مبعوث شد تا آن مسائل را از دین پیامبر موسی علیهالسلام جدا کند
یک عبرت و یک اخطار و هشداری است برای خودمان مسلمانها که هر چه زمان از زمان بعثت رسولالله صلی الله علیه و سلم بیشتر بگذرد و ما بیشتر فاصله میگیریم احتمال آمیخته شدن راه ناصواب به راه هدایت و درست وجود دارد. درست است
که کتاب زیاد نوشته شده، درست است که خیلی از عمرها و وقتها و انرژیها صرف شده است، ولی این دلیل بر این نمیشود که احتمال اشتباه وجود ندارد لازم هم نیست که شخص غرض و مرض داشته باشد خیلی آدمهای پاک و صالح ممکن است در اشتباه باشند پس راهحل چی است؟
راهحل در قرآن بیان شده… راهحل این است از قرآن و فرمایشات رسولالله صلی الله علیه و سلم اصلا نباید دور شد حتی یک وجب. ما هر درسی که داریم هر تخصصی که میخوانیم نگاه کنیم که آیا آن همسوی با قرآن است یا نیست؟
اگر مثلا تاریخ میخوانیم نگاه کنیم که آیا تاریخ ما با آنچه که قرآن در آن مورد بیان فرموده همسو است یا خیر؟
اگر اخلاق میخوانیم یا درمورد ازدواج و خانواده میخوانیم، درمورد احترام به حقوق حیوانات و حقوق بشر و الی آخر که آیا این مسائل با قرآن همخوانی دارند یا خیر؟
اگر فقه و حقوق میخوانیم یا هر علم دیگری یک وجب هم از قرآن نباید دور شویم آیات مرتبط با همان علم و تخصصمان را باید مرتب مرور کنیم و کل قرآن را باید مرور کنیم و الا ممکن است عالم و کارشناس و دانشمند باشیم، ولی در یک مسیر اشتباه باشیم. جالب است ممکن است اشخاصی باشند از این سخن و از این راهحل خوششان نیاید و گاهی هم به حقانیت خودشان شک نکنند
و انتظار داشته باشند مردم چشم و گوش بسته از آنها فرمان ببرند، ولی قرآن کریم بارها علمای امت و امت اسلام را هشدار میدهد و داستان امتهای گذشته را بیان میکند که یک وقت به سرنوشت آنها دچار نشویم.