مقدمه
مقدمه / شماره 1 الی 5
سوره مبارکه فاتحه
آیات 1 الی 7 / شماره 6 الی 46
سوره مبارکه بقره
تفسیر آسان - سوره مبارکه بقره
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 50
آیات 1 الی 9 / شماره 47 الی 73
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 51
آیات 10 الی 15 / شماره 74 الی 104
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 52
آیات 16 الی 22 / شماره 105 الی 151
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 53
آیات 23 الی 29 / شماره 152 الی 194
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 54
آیات 30 الی 37 / شماره 195 الی 237
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 55
آیات 38 الی 45 / شماره 238 الی 270
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 56
آیات 46 الی 52 / شماره 271 الی 307
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 57
آیات 53 الی 61 / شماره 308 الی 337
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 58
آیات 62 الی 69 / شماره 338 الی 367
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 59
آیات 71 الی 77 / شماره 368 الی 393
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 60
آیات 78 الی 83 / شماره 394 الی 425
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 61
آیات 84 الی 91 / شماره 426 الی 449
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 62
آیات 92 الی 100 / شماره 450 الی 481
parsa
3 ماه قبلنیاز به تصحیح
در بخش آیه 7 فاتحه شماره 43 قسمت قبلی تکرار شده است ( در قسمت متن )
زکریا عطری
2 هفته قبلالسلام علیکم، مشکل برطرف شد
parsa
3 ماه قبلیهدی به الله من اتبع رضوانه چطور اتباع را به معنای خواستن ذکر کردین در حالی که ظاهرا تبعیت به این معنا نیست و معنی خواهان و خواستن نمی دهد. اگه ممکنه این را بیشتر توضیح بدین . (مربوط به آیه 7 فاتحه شماره 42)
parsa
3 ماه قبلبا نیت بندگی انجام دادن کارها یعنی چطور؟ کاش بیشتر توضیح می دادین. مثلا مغازه دار الله را لحاظ کند در معامله اش این گ.نه می شود بندگی خدا درسته؟ یا وجوه دیگر داریم که به نیت بندگی مرتبط می شود؟ ممنون میشوم این نیت بندگی را در امور و کارهای شخصی و رفتارهای روزمره بیشتر بازش کنین
parsa
3 ماه قبلمردم شاید گاهی این واقعه از دست دادن سه عزیز در فاصله کمتر از 15 روز را نوعی عذاب و حتی نفرین خدا برای بازماندگانش می دانند. تعامل ما باید چگونه باشد ؟ مرز بین عذاب و ابتلا کجاست؟ چه موقع می توان گفت این مورد پیش آمدهای ناگوار عذاب است؟ اصلا امکان تمییز و تشخیص برای همه مردم وجود دارد یا فقط خود فرد مبتلا شده به مصیبت می تواند بفهمد که عذاب است و یا آزمایش ؟
parsa
3 ماه قبلآیا می توان گفت هر که الله او را بیشتر دوست دارد مصیبت های بیشتری به او می دهد ؟ حکمت مرگ و میرهای پی در پی در مورد یک شخص چه پیامی می تواند داشته باشد؟ مثلا همین چند وقت قبل شخصی هم پدر و هم مادرش و هم برادرش را در فاصله کمتر از 15 روز از دست داد. این فرد چطور با خدای خودش کنار بیاید؟ چه بگوید؟ چکار کند؟
یک پرسش جدید بپرسید
افزودن پاسخ
دانلود فایل تصویری دانلود فایل صوتی
موضوع ۲۳۲: کرامات مریم.
«كُلَّمَا دَخَلَ عَلَيْهَا زَكَرِيَّا الْمِحْرَابَ وَجَدَ عِندَهَا رِزْقًا» (آل عمران/۳۷)
هر زمان زکریا در محراب بر مریم وارد میشد، غذایی نزد او میدید. این زمانی است که مریم بزرگ شده بود و طبق نذر مادرش، در محل عبادتش مشغول عبادت خدا بود.
جالب است هر زمان پیامبر زکریا علیه السلام وارد عبادتگاه مریم میشد، میدید یکرزقی کنار مریم گذاشته، کلمه “کلَّما” یعنی هرگاه، هر زمان؛ یعنی پیامبر زکریا وقتی در عبادتگاهِ مریم میرفت، حالا هر زمان که میرفت یک رزقی مشاهده میکرد، نمیشد که آنجا برود و چیزی کنار مریم نباشد و جالبتر اینکه هر بار یک رزقی، چیزی که دیروز بود، با امروز فرق دارد و چیزی که امروز هست دیگر فردا نیست؛ یک چیز دیگر هست.
پیامبر زکریا تعجب میکرد؛ از مریم میپرسید: «يَا مَرْيَمُ أَنَّى لَكِ هَـذَا» ای مریم! این از کجا برایت آمده؟
تعجب پیامبر زکریا از آنجا بود که خوراکیها و میوههایی که کنار مریم بود، امکان نداشت آدمیزادی برایش آورده باشد؛ آنطوری که مفسرین بزرگ از صحابه و تابعین میگویند؛ مثلاً یک میوهای کنار مریم میدید که اصلاً فصل آن نبود و هیچجا وجود نداشت..
و خوراکیهای عجیب و غریب که اصلاً داخل شهر مرسوم نبود یا امکان نبود کسی همچین چیزی برایش بیاورد.
به همین خاطر نمیپرسید: «مَنْ جَاءَ بِهذَا» چه کسی برایت آورده؟ فرمود: «أنَّی لَکِ هـَذا» از کجا برایت آمده؟ و مریم سنی هم نداشته و هنوز بچه بود، حدوداً ده، یازده یا دوازده ساله بود. و از این سن چنین کراماتی از خودش داشت؛ یعنی روزی بیواسطه از جانب الله برایش میآمد الله دیگر قبولش کرده بود؛ «فَتَقَبَّلَهَا رَبُّهَا بِقَبُولٍ حَسَنٍ» به این شکل وقتی الله شخص را قبول کرد، این گونه تکریمش میکند. و این کرامت، تکریمی از جانب الله برای مریم بود؛ البته یک منفعت دیگر هم داشت اینکه سبب میشد شخصیت مریم در اذهان عموم مردم جا بگیرد به عنوان یک زن صالح و راستگو؛ چون قرار است در آینده بدون ازدواج، مریم صاحب فرزند شود و آن موقع مردم به صداقت و راستگویی مریم شک نکنند. وقتی پیامبر زکریا علیه السلام چنین چیزی میدید، از مریم میپرسید که از کجا برایت آمده؟
- مریم با آرامش جواب میداد: «قَالَتْ هُوَ مِنْ عِندِ اللَّـهِ إِنَّ اللَّـهَ يَرْزُقُ مَن يَشَاءُ بِغَيْرِ حِساب» آن از جانب الله آمده؛ بی شک که الله به هر کس بخواهد بیحساب روزی میدهد