مقدمه
مقدمه / شماره 1 الی 5
سوره مبارکه فاتحه
آیات 1 الی 7 / شماره 6 الی 46
سوره مبارکه بقره
تفسیر آسان - سوره مبارکه بقره
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 50
آیات 1 الی 9 / شماره 47 الی 73
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 51
آیات 10 الی 15 / شماره 74 الی 104
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 52
آیات 16 الی 22 / شماره 105 الی 151
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 53
آیات 23 الی 29 / شماره 152 الی 194
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 54
آیات 30 الی 37 / شماره 195 الی 237
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 55
آیات 38 الی 45 / شماره 238 الی 270
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 56
آیات 46 الی 52 / شماره 271 الی 307
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 57
آیات 53 الی 61 / شماره 308 الی 337
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 58
آیات 62 الی 69 / شماره 338 الی 367
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 59
آیات 71 الی 77 / شماره 368 الی 393
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 60
آیات 78 الی 83 / شماره 394 الی 425
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 61
آیات 84 الی 91 / شماره 426 الی 449
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 62
آیات 92 الی 100 / شماره 450 الی 481
parsa
3 ماه قبلنیاز به تصحیح
در بخش آیه 7 فاتحه شماره 43 قسمت قبلی تکرار شده است ( در قسمت متن )
زکریا عطری
2 هفته قبلالسلام علیکم، مشکل برطرف شد
parsa
3 ماه قبلیهدی به الله من اتبع رضوانه چطور اتباع را به معنای خواستن ذکر کردین در حالی که ظاهرا تبعیت به این معنا نیست و معنی خواهان و خواستن نمی دهد. اگه ممکنه این را بیشتر توضیح بدین . (مربوط به آیه 7 فاتحه شماره 42)
parsa
3 ماه قبلبا نیت بندگی انجام دادن کارها یعنی چطور؟ کاش بیشتر توضیح می دادین. مثلا مغازه دار الله را لحاظ کند در معامله اش این گ.نه می شود بندگی خدا درسته؟ یا وجوه دیگر داریم که به نیت بندگی مرتبط می شود؟ ممنون میشوم این نیت بندگی را در امور و کارهای شخصی و رفتارهای روزمره بیشتر بازش کنین
parsa
3 ماه قبلمردم شاید گاهی این واقعه از دست دادن سه عزیز در فاصله کمتر از 15 روز را نوعی عذاب و حتی نفرین خدا برای بازماندگانش می دانند. تعامل ما باید چگونه باشد ؟ مرز بین عذاب و ابتلا کجاست؟ چه موقع می توان گفت این مورد پیش آمدهای ناگوار عذاب است؟ اصلا امکان تمییز و تشخیص برای همه مردم وجود دارد یا فقط خود فرد مبتلا شده به مصیبت می تواند بفهمد که عذاب است و یا آزمایش ؟
parsa
3 ماه قبلآیا می توان گفت هر که الله او را بیشتر دوست دارد مصیبت های بیشتری به او می دهد ؟ حکمت مرگ و میرهای پی در پی در مورد یک شخص چه پیامی می تواند داشته باشد؟ مثلا همین چند وقت قبل شخصی هم پدر و هم مادرش و هم برادرش را در فاصله کمتر از 15 روز از دست داد. این فرد چطور با خدای خودش کنار بیاید؟ چه بگوید؟ چکار کند؟
یک پرسش جدید بپرسید
افزودن پاسخ
موضوع ۱۰۷: واقعیت وضع و حال برخی از ماها…
واقعیت وضع و حال برخی از خودمان این است که به الله میگوییم «ربنا اننا آمنا» خدایا چَشم ایمان آوردم و به حرف تو گوش میدهم، ولی از آن طرف به خواستنیهای شهوانی هم میگوییم چَشم به تو نیز میرسم.
نسبت به حق و حقوق مردم راحت پول مردم را بالا می کشیم، تحقیر میکنیم، چشم و همچشمی و آزار و از همه نوعش به دیگران آسیب میزنیم و از آن طرف هم میگوییم «ربنا اننا آمنا» این را دیگر نمیدانیم کدام طرف دلمان بگذاریم، حقیقتش و اسمش چیست نمیدانیم. رسول الله صلی الله علیه و سلم فرموده: «لاَ يُؤْمِنُ أَحَدُكُمْ حَتَّى يُحِبَّ لِأَخِيهِ مَا يُحِبُّ لِنَفْسِهِ» مؤمن نمیشود؛ یعنی «آمنا» که گفته است واقعیت ندارد، مؤمن نمیشود هیچکدام از شما تا اینکه برای برادرش همان بپسندد که برای خود میپسندد و میفرماید:
«مسلمان کسی است که سایر مسلمانها از دست و زبانش در امان باشند.»
هر دو روایت در صحیح بخاری و مسلم نقل شده پس این دوگانگی وضع و حال ما در گفتنمان و رفتارمان که وجود دارد نیاز به بازنگری است، ما آمدیم یکبار دیگر سراغ قرآن با ارادهی قوی که تغییر کنیم پای «ربنا اننا آمنا» بایستیم، واقعا ایستادیم، احترام بگذاریم به این جملهای که میگوییم تا جایی آنقدر ما تغییر کنیم که از طرف ما تضمین باشد که به هیچکس آزار نرسانیم و اذیت هیچکسی را نکنیم نه خودمان را آزار دهیم
و نه دیگران را، نه در زمینه میل جنسی و نه در مابقی موارد که در دو آیه قبل بیان شد و اگر تغییر نکردیم، خودمان را از دست دادیم، «آمنا» خود را خراب کردیم، به خودمان احترام نگذاشتیم و بدتر از آن اگر قصد تغییر نداریم دیگر «فاغفرلنا ذنوبنا» یعنی چی؟ «وقنا عذاب النار» چطور؟