مقدمه
مقدمه / شماره 1 الی 5
سوره مبارکه فاتحه
آیات 1 الی 7 / شماره 6 الی 46
سوره مبارکه بقره
تفسیر آسان - سوره مبارکه بقره
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 50
آیات 1 الی 9 / شماره 47 الی 73
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 51
آیات 10 الی 15 / شماره 74 الی 104
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 52
آیات 16 الی 22 / شماره 105 الی 151
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 53
آیات 23 الی 29 / شماره 152 الی 194
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 54
آیات 30 الی 37 / شماره 195 الی 237
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 55
آیات 38 الی 45 / شماره 238 الی 270
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 56
آیات 46 الی 52 / شماره 271 الی 307
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 57
آیات 53 الی 61 / شماره 308 الی 337
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 58
آیات 62 الی 69 / شماره 338 الی 367
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 59
آیات 71 الی 77 / شماره 368 الی 393
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 60
آیات 78 الی 83 / شماره 394 الی 425
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 61
آیات 84 الی 91 / شماره 426 الی 449
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 62
آیات 92 الی 100 / شماره 450 الی 481
پارسا زاهدیان
3 هفته قبلنیاز به تصحیح
در بخش آیه 7 فاتحه شماره 43 قسمت قبلی تکرار شده است ( در قسمت متن )
پارسا زاهدیان
3 هفته قبلیهدی به الله من اتبع رضوانه چطور اتباع را به معنای خواستن ذکر کردین در حالی که ظاهرا تبعیت به این معنا نیست و معنی خواهان و خواستن نمی دهد. اگه ممکنه این را بیشتر توضیح بدین . (مربوط به آیه 7 فاتحه شماره 42)
پارسا زاهدیان
3 هفته قبلبا نیت بندگی انجام دادن کارها یعنی چطور؟ کاش بیشتر توضیح می دادین. مثلا مغازه دار الله را لحاظ کند در معامله اش این گ.نه می شود بندگی خدا درسته؟ یا وجوه دیگر داریم که به نیت بندگی مرتبط می شود؟ ممنون میشوم این نیت بندگی را در امور و کارهای شخصی و رفتارهای روزمره بیشتر بازش کنین
پارسا زاهدیان
3 هفته قبلمردم شاید گاهی این واقعه از دست دادن سه عزیز در فاصله کمتر از 15 روز را نوعی عذاب و حتی نفرین خدا برای بازماندگانش می دانند. تعامل ما باید چگونه باشد ؟ مرز بین عذاب و ابتلا کجاست؟ چه موقع می توان گفت این مورد پیش آمدهای ناگوار عذاب است؟ اصلا امکان تمییز و تشخیص برای همه مردم وجود دارد یا فقط خود فرد مبتلا شده به مصیبت می تواند بفهمد که عذاب است و یا آزمایش ؟
پارسا زاهدیان
3 هفته قبلآیا می توان گفت هر که الله او را بیشتر دوست دارد مصیبت های بیشتری به او می دهد ؟ حکمت مرگ و میرهای پی در پی در مورد یک شخص چه پیامی می تواند داشته باشد؟ مثلا همین چند وقت قبل شخصی هم پدر و هم مادرش و هم برادرش را در فاصله کمتر از 15 روز از دست داد. این فرد چطور با خدای خودش کنار بیاید؟ چه بگوید؟ چکار کند؟
یک پرسش جدید بپرسید
افزودن پاسخ
موضوع ۴۷۷: خطاب قرآن به عالمان دینی یهود.
الله قرآن و پیغمبرش را فرستاده تا در سطح کلان اجتماعی مؤثر باشند؛ مردم را نجات بدهند که به یکدیگر ظلم نکنند، قتل نکنند و مسالمتآمیز و برادرانه با همدیگر زندگی بکنند.
قرآن و پیغمبری که رحمة للعالمین است برای مردم فرستاده، ولی افرادی پیدا میشوند که جلوی همین قرآن و پیغمبر را میگیرند و نمیگذارند حرف اینها به مردم برسد و اگر برسد یک حرف کج و نادرست و اشتباه به مردم تعبیر بشود.
حالا اینها چه کسانی هستند که این کار را انجام میدهند؟ اینها عالمان یهود بودند، احبار و روحانیان یهود، عالمان فرزانه و دانشمند.
بله اینهایی که حرفشان پیش مردم سند و مدرک بود مردم خیلی راحت هم حرفشان را میپذیرفتند؛ زیرا تصور نمیکردند که یک عالم، یک روحانی بر الله دروغ ببندد، اصلاً امکان ندارد. سورهی مبارکهی جن از زبان جنیانی که ایمان آورده بودند میفرماید: «وأنَّا ظَنَنَّا أن لَّن تَقُولَ ٱلْإنسُ وَٱلْجِنُّ عَلَی ٱللَّهِ کَذِبًا» (۵/جن) ما اصلاً فکرش را نمیکردیم که آدمیزاد یا جنیان بر الله دروغ ببندند.
از زبان الله دروغ بگویند، اصلاً ما باورمان نمیشد، ولی واقعاً اینگونه است که این دانشمندان از موقعیت خودشان سوء استفاده میکردند و برای منافعشان از مردم استفاده میکردند تا به اهداف خودشان برسند و هرجا که به ضررشان بود آن را وارونه به مردم جلوه میدادند.
البته نه تنها ادیان آسمانی حتی ادیان زمینی هم به همین شکل است آنها هم برای خودشان عالم دینی و روحانی دارند، حتی ادیان زمینی آنها هم چیزهایی که به مردم میگویند یک فلسفهای میبافند اسم خدا را در آن میآورند؛ مثلا روح خدایی در این بت وجود دارد یا اینها سبب میشود که ما به خدا بیشتر نزدیک شویم و هزار توجیه دیگر میکنند بالاخره وقتی که مردم اسم خدا را بشنوند باورشان میشود و اعتماد میکنند؛ حالا بتپرستی باشد یا گاوپرستی یا گوسالهپرستی یا قبرپرستی یا آدمپرستی یا هر دین دیگری و مردم هم به آنها اعتماد میکنند و نیروی مردمی پشتیبانشان میشود و حالا دیگر میشود شروع برای اهداف خودشان یا کسب درآمد است یا از مردم برای مقابله با مخالفانشان سوءاستفاده میکنند و هزار کار دیگر انجام میدهند.
بدتر از همه اینکه نمیشود آنها را کاملاً از دور خارج کرد؛ یعنی همیشه و همیشه مردمانی هستند که چشم و گوش بسته حرف عالمان دینیشان را میپذیرند هر خرافاتی هم که به آنها بگویند قبول میکنند به همین خاطر قرآن کریم این طبقه را به رسمیت شناخته و آنها را مورد خطاب قرار داده؛ دارد با آنها حرف میزند که شما چرا دارید این کارها را انجام میدهید؟ دوست دارد که آنها را متوجه بکند؛ چون اگر آنها متوجه نشوند افراد دیگری را با خودشان به هلاکت میکشند و همین معنا دقیقاً در آیهی بعد بیان شده است.