سوره مبارکه فاتحه
آیات 1 الی 7 / شماره 6 الی 46

سوره مبارکه بقره
تفسیر آسان - سوره مبارکه بقره

سوره مبارکه آل عمران / صفحه ۵۰
آیات 1 الی 9 / شماره 47 الی 73

سوره مبارکه آل عمران / صفحه ۵۱
آیات 10 الی 15 / شماره 74 الی 104

سوره مبارکه آل عمران / صفحه ۵۲
آیات 16 الی 22 / شماره 105 الی 151

سوره مبارکه آل عمران / صفحه ۵۳
آیات 23 الی 29 / شماره 152 الی 194

سوره مبارکه آل عمران / صفحه ۵۴
آیات 30 الی 37 / شماره 195 الی 237

سوره مبارکه آل عمران / صفحه ۵۵
آیات 38 الی 45 / شماره 238 الی 270

سوره مبارکه آل عمران / صفحه ۵۶
آیات 46 الی 52 / شماره 271 الی 307

سوره مبارکه آل عمران / صفحه ۵۷
آیات 53 الی 61 / شماره 308 الی 337

سوره مبارکه آل عمران / صفحه ۵۸
آیات 62 الی 69 / شماره 338 الی 367

سوره مبارکه آل عمران / صفحه ۵۹
آیات 71 الی 77 / شماره 368 الی 393

سوره مبارکه آل عمران / صفحه ۶۰
آیات 78 الی 83 / شماره 394 الی 425

سوره مبارکه آل عمران / صفحه ۶۱
آیات 84 الی 91 / شماره 426 الی 449

سوره مبارکه آل عمران / صفحه ۶۲
آیات 92 الی 100 / شماره 450 الی 481

آیه ۹۹ / شماره ۴۷۸ / رد پای رفتار یهود در این زمانه

 دانلود فایل تصویری  دانلود فایل صوتی 
موضوع ۴۷۷: خطاب قرآن به عالمان دینی یهود.

الله قرآن و پیغمبرش را فرستاده تا در سطح کلان اجتماعی مؤثر باشند؛ مردم را نجات بدهند که به یک‌دیگر ظلم‌ نکنند، قتل نکنند و مسالمت‌آمیز و برادرانه با هم‌دیگر زندگی بکنند.

قرآن و پیغمبری که رحمة للعالمین است برای مردم فرستاده، ولی افرادی پیدا می‌شوند که جلوی همین قرآن و پیغمبر را می‌گیرند و نمی‌گذارند حرف این‌ها به مردم برسد و اگر برسد یک حرف کج ‌و نادرست و اشتباه به مردم تعبیر بشود.

حالا این‌ها چه کسانی هستند که این کار را انجام می‌دهند؟ این‌ها عالمان یهود بودند، احبار و روحانیان یهود، عالمان فرزانه و دانشمند.

بله این‌هایی که حرف‌شان پیش مردم سند و مدرک بود مردم خیلی راحت هم حرف‌شان را می‌پذیرفتند؛ زیرا تصور نمی‌کردند که یک عالم، یک روحانی بر الله دروغ ببندد، اصلاً امکان ندارد. سوره‌ی مبارکه‌ی جن از زبان جنیانی که ایمان آورده بودند می‌فرماید: «وأنَّا ظَنَنَّا أن لَّن تَقُولَ ٱلْإنسُ وَٱلْجِنُّ عَلَی ٱللَّهِ کَذِبًا» (۵/جن)  ما اصلاً فکرش را نمی‌کردیم که آدمی‌زاد یا جنیان بر الله دروغ ببندند.

از زبان الله دروغ بگویند، اصلاً ما باورمان نمی‌شد، ولی واقعاً این‌گونه است که این دانشمندان از موقعیت خودشان سوء استفاده می‌کردند و برای منافع‌شان از مردم استفاده می‌کردند تا به اهداف خودشان برسند و هرجا که به ضررشان بود آن را وارونه به مردم جلوه می‌دادند.

البته نه تنها ادیان آسمانی حتی ادیان زمینی هم به همین شکل است آن‌ها هم برای خودشان عالم دینی و روحانی دارند، حتی ادیان زمینی آن‌ها هم چیزهایی که به مردم می‌گویند یک فلسفه‌ای می‌بافند اسم ‌خدا را در آن می‌آورند؛ مثلا روح خدایی در این بت وجود دارد یا این‌ها سبب می‌شود که ما به خدا بیش‌تر نزدیک شویم و هزار توجیه دیگر می‌کنند بالاخره وقتی که مردم اسم خدا را بشنوند باورشان می‌شود و اعتماد می‌کنند؛ حالا بت‌پرستی باشد یا گاو‌پرستی یا گوساله‌پرستی یا قبر‌پرستی یا آدم‌پرستی یا هر دین دیگری و مردم هم به آن‌ها اعتماد می‌کنند و نیروی مردمی پشتیبان‌شان می‌شود و حالا دیگر می‌شود شروع برای اهداف خودشان یا کسب درآمد است یا از مردم برای مقابله با مخالفان‌شان سوء‌استفاده می‌کنند و هزار کار دیگر انجام می‌دهند.

بدتر از همه این‌که نمی‌شود آن‌ها را کاملاً از دور خارج کرد؛ یعنی همیشه و همیشه مردمانی هستند که چشم و گوش بسته حرف عالمان دینی‌شان را می‌پذیرند هر خرافاتی هم که به آن‌ها بگویند قبول می‌کنند به همین خاطر قرآن کریم این طبقه را به رسمیت شناخته و آن‌ها را مورد خطاب قرار داده؛ دارد با آن‌ها حرف می‌زند که شما چرا دارید این کارها را انجام می‌دهید؟ دوست دارد که آن‌ها را متوجه بکند؛ چون اگر آن‌ها متوجه نشوند افراد دیگری را با خودشان به هلاکت می‌کشند و همین معنا دقیقاً در آیه‌ی بعد بیان شده است.