مقدمه
مقدمه / شماره 1 الی 5
سوره مبارکه فاتحه
آیات 1 الی 7 / شماره 6 الی 46
سوره مبارکه بقره
تفسیر آسان - سوره مبارکه بقره
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 50
آیات 1 الی 9 / شماره 47 الی 73
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 51
آیات 10 الی 15 / شماره 74 الی 104
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 52
آیات 16 الی 22 / شماره 105 الی 151
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 53
آیات 23 الی 29 / شماره 152 الی 194
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 54
آیات 30 الی 37 / شماره 195 الی 237
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 55
آیات 38 الی 45 / شماره 238 الی 270
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 56
آیات 46 الی 52 / شماره 271 الی 307
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 57
آیات 53 الی 61 / شماره 308 الی 337
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 58
آیات 62 الی 69 / شماره 338 الی 367
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 59
آیات 71 الی 77 / شماره 368 الی 393
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 60
آیات 78 الی 83 / شماره 394 الی 425
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 61
آیات 84 الی 91 / شماره 426 الی 449
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 62
آیات 92 الی 100 / شماره 450 الی 481
پارسا زاهدیان
3 هفته قبلنیاز به تصحیح
در بخش آیه 7 فاتحه شماره 43 قسمت قبلی تکرار شده است ( در قسمت متن )
پارسا زاهدیان
3 هفته قبلیهدی به الله من اتبع رضوانه چطور اتباع را به معنای خواستن ذکر کردین در حالی که ظاهرا تبعیت به این معنا نیست و معنی خواهان و خواستن نمی دهد. اگه ممکنه این را بیشتر توضیح بدین . (مربوط به آیه 7 فاتحه شماره 42)
پارسا زاهدیان
3 هفته قبلبا نیت بندگی انجام دادن کارها یعنی چطور؟ کاش بیشتر توضیح می دادین. مثلا مغازه دار الله را لحاظ کند در معامله اش این گ.نه می شود بندگی خدا درسته؟ یا وجوه دیگر داریم که به نیت بندگی مرتبط می شود؟ ممنون میشوم این نیت بندگی را در امور و کارهای شخصی و رفتارهای روزمره بیشتر بازش کنین
پارسا زاهدیان
3 هفته قبلمردم شاید گاهی این واقعه از دست دادن سه عزیز در فاصله کمتر از 15 روز را نوعی عذاب و حتی نفرین خدا برای بازماندگانش می دانند. تعامل ما باید چگونه باشد ؟ مرز بین عذاب و ابتلا کجاست؟ چه موقع می توان گفت این مورد پیش آمدهای ناگوار عذاب است؟ اصلا امکان تمییز و تشخیص برای همه مردم وجود دارد یا فقط خود فرد مبتلا شده به مصیبت می تواند بفهمد که عذاب است و یا آزمایش ؟
پارسا زاهدیان
3 هفته قبلآیا می توان گفت هر که الله او را بیشتر دوست دارد مصیبت های بیشتری به او می دهد ؟ حکمت مرگ و میرهای پی در پی در مورد یک شخص چه پیامی می تواند داشته باشد؟ مثلا همین چند وقت قبل شخصی هم پدر و هم مادرش و هم برادرش را در فاصله کمتر از 15 روز از دست داد. این فرد چطور با خدای خودش کنار بیاید؟ چه بگوید؟ چکار کند؟
یک پرسش جدید بپرسید
افزودن پاسخ
دانلود فایل تصویری دانلود فایل صوتی
موضوع ۴۷۲: محبت و الفتهای نهفته در حج!
«ولِلَّهِ عَلَی ٱلنَّاسِ حِجُّ ٱلْبَیْتِ مَنِ ٱسْتَطَاعَ اِلَیْهِ سَبِیلا وَمَن کَفَرَ فَإِنَّ ٱللَّهَ غَنِیٌّ عَنِ ٱلعَلمِین»
و برای الله حج خانه بر مردم واجب است، کسانی که توانایی رفتن به سوی آن را دارند و هرکس کفر بورزد، پس الله از همهی جهانیان بینیاز است، الله حج را به عنوان یک عبادت مهم بر بندگانش واجب کرده و برایش مناسک و آدابی قرار داده، در قرآن کریم و احادیث رسول الله صلی الله علیه وسلم به تفصیل بیان شده که:
چه اتفاقاتی افتاده که حج به این صورت واجب شده؟
چرا سعی بین صفا و مروه؟
چرا قربانی؟
طواف کعبه؟
نماز به سوی مقام ابراهیم؟
و خیلی چیزهای دیگر… از کجا آمده که به عنوان مناسک حج قرار داده شده؛ یعنی بستر و تاریخچهی آن عبادت و هدف از واجب کردن آن عبادت را مفصلاً برای ما بیان میکند. و این مسئله خیلی مهم است، چون سبب میشود مردم بهتر و قویتر با آن عبادت انس بگیرند، دل بدهند و برای همه اتمام حجّت شود تا برای کسی حرف و بهانهای باقی نماند؛ البته در مورد وجوب نماز و روزه ماه مبارک رمضان و خیلی از عبادتهای دیگر هم به همین شکل تاریخچهی آن عبادت و هدف از واجب کردن آن عبادت را برایمان بیان میکند و این مطلبِ بسیار مهمی است و از حکمتهای قرآن است.
مطلب دیگر این که به نوع عبادتها ما توجه کنیم؛ انواع عبادتها در دین اسلام داریم، غالب عبادتها بصورت فردی انجام میشود؛ یعنی هر شخص در حوزهی استحفاظی خودش آن عبادت را انجام میدهد؛ مثل تلاوت و مطالعهی قرآن کریم، مثل صداقت و راستگویی، خوش اخلاقی، حلال خوری و خیلی از عبادتهای دیگر…
بعضی عبادتها به صورت جمعی که حداقل جمعی از مسلمانهای یک محله یا یک روستا یا یک شهر جمع میشوند و آن را انجام میدهند؛ مثل نماز جماعت، مثل نماز جمعه، ولی یک عبادتی مثل حج دیگر فراتر از شهر و روستا و کشور و حتی قاره هست، همهی مردم دنیا آنهایی که استطاعتش را دارند و تا حالا نرفتند از هر جای کرهی زمین میروند، در یک زمان خاص، یک مکان خاص، گرد هم جمع میشوند و عبادت حج را انجام میدهند،
همگی به صورت دسته جمعی طواف کعبه میکنند، همگی به صورت دسته جمعی سعی بین صفا و مروه میکنند، قربانی میکنند وسایر عبادتها و همین باعث ایجاد محبت و انس و الفت بینشان میشود، محبت و الفت بین حاجیان که دارند هماهنگ و منسجم و یک پارچه با هم آن عبادتها را انجام میدهند و سبب میشود که اخوت و حس همدلی وهمکاری و ارتباط بینشان بالا رود، باز همین کار سبب ایجاد محبت و الفت با خلیل الله ابراهیم علیهالسلام، با فرزندش اسماعیل علیهالسلام، با هاجر و کلاً خانوادهی نبوت میشود، چون ایشان بودند که صاحبان این حوادث هستند،
چرا طواف کعبه میکنند؟
چون پیغمبر ابراهیم و اسماعیل علیهم السلام آن را ساختند و اللّه دستور داد. سعی بین صفا و مروهای میکنند که هاجر با سرعت بین این دو تا کوه میرفت و دنبال آب برای حیات خودش و بچهاش میگشت، قربانی میکنند، چون جایگزین ذبح اسماعیل شد و به همین شکل عبادتهای دیگر و مناسک دیگر که سبب میشود بین آن حجاج و خاندان ابراهیم الفت و محبت بینشان ایجاد شود و توحید و تسلیم شدن در برابر فرمان اللّه را از خاندان نبوت ابراهیم یاد میگیرند و همچنین همین اعمال و همین مناسک حج باعث ایجاد الفت و محبت با اللّه که صاحب کعبه، صاحب پیغمبر ابراهیم و خانواده ابراهیم و صاحب کل جهان است میشود.
در سوره مبارکه مائده آیه ٩٧ میفرماید:
«جَعَلَ ٱللَّهُ ٱلْکَعْبَةَ ٱلْبَیْتَ ٱلْحَرَامَ قِیَماً لِّلنَّاس» اللّه کعبه بیت الحرام را برای برپا نگهداشتن مردم قرار داده.
آره برای بر پا نگهداشتن مردم و اینجوری کعبه از نظر مادی، از نظر معنوی، ایمانی، سیاسی، فردی و اجتماعی مردم را سرپا نگه میدارد و همه آنها را به نقطه قوت میرساند، انسجام بین انسانها، انسجام با خانواده نبوت، ارتباطشان با توحید و تسلیم اللّه و ارتباطشان با آفریدگار هستی و این یکی از نعمتهای مهم است، حج است که اللّه دارد با واجب کردن این فریضه به بندگانش هدیه میدهد و اللّه را بابت این نعمت بزرگ ستایش میگوییم.