مقدمه
مقدمه / شماره 1 الی 5
سوره مبارکه فاتحه
آیات 1 الی 7 / شماره 6 الی 46
سوره مبارکه بقره
تفسیر آسان - سوره مبارکه بقره
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 50
آیات 1 الی 9 / شماره 47 الی 73
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 51
آیات 10 الی 15 / شماره 74 الی 104
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 52
آیات 16 الی 22 / شماره 105 الی 151
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 53
آیات 23 الی 29 / شماره 152 الی 194
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 54
آیات 30 الی 37 / شماره 195 الی 237
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 55
آیات 38 الی 45 / شماره 238 الی 270
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 56
آیات 46 الی 52 / شماره 271 الی 307
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 57
آیات 53 الی 61 / شماره 308 الی 337
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 58
آیات 62 الی 69 / شماره 338 الی 367
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 59
آیات 71 الی 77 / شماره 368 الی 393
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 60
آیات 78 الی 83 / شماره 394 الی 425
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 61
آیات 84 الی 91 / شماره 426 الی 449
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 62
آیات 92 الی 100 / شماره 450 الی 481
پارسا زاهدیان
3 هفته قبلنیاز به تصحیح
در بخش آیه 7 فاتحه شماره 43 قسمت قبلی تکرار شده است ( در قسمت متن )
پارسا زاهدیان
3 هفته قبلیهدی به الله من اتبع رضوانه چطور اتباع را به معنای خواستن ذکر کردین در حالی که ظاهرا تبعیت به این معنا نیست و معنی خواهان و خواستن نمی دهد. اگه ممکنه این را بیشتر توضیح بدین . (مربوط به آیه 7 فاتحه شماره 42)
پارسا زاهدیان
3 هفته قبلبا نیت بندگی انجام دادن کارها یعنی چطور؟ کاش بیشتر توضیح می دادین. مثلا مغازه دار الله را لحاظ کند در معامله اش این گ.نه می شود بندگی خدا درسته؟ یا وجوه دیگر داریم که به نیت بندگی مرتبط می شود؟ ممنون میشوم این نیت بندگی را در امور و کارهای شخصی و رفتارهای روزمره بیشتر بازش کنین
پارسا زاهدیان
3 هفته قبلمردم شاید گاهی این واقعه از دست دادن سه عزیز در فاصله کمتر از 15 روز را نوعی عذاب و حتی نفرین خدا برای بازماندگانش می دانند. تعامل ما باید چگونه باشد ؟ مرز بین عذاب و ابتلا کجاست؟ چه موقع می توان گفت این مورد پیش آمدهای ناگوار عذاب است؟ اصلا امکان تمییز و تشخیص برای همه مردم وجود دارد یا فقط خود فرد مبتلا شده به مصیبت می تواند بفهمد که عذاب است و یا آزمایش ؟
پارسا زاهدیان
3 هفته قبلآیا می توان گفت هر که الله او را بیشتر دوست دارد مصیبت های بیشتری به او می دهد ؟ حکمت مرگ و میرهای پی در پی در مورد یک شخص چه پیامی می تواند داشته باشد؟ مثلا همین چند وقت قبل شخصی هم پدر و هم مادرش و هم برادرش را در فاصله کمتر از 15 روز از دست داد. این فرد چطور با خدای خودش کنار بیاید؟ چه بگوید؟ چکار کند؟
یک پرسش جدید بپرسید
افزودن پاسخ
موضوع ۴۶۹: آیا امکان ناامنی در مکه وجود دارد؟
ممکن است کسی بگوید بعضی وقتها امکان دارد داخل حرم کسی احساس ترس داشته باشد، کسی از دزد بترسد یا مثلاً: جنگی آنجا باشد، در طول تاریخ اتفاق افتاده که حجاج جرأت نمیکردند کنار کعبه بروند، امنیت جانی نداشتند، پس اینها چه هستند که فرموده: «وَ مَن دَخَلَهُ کَانَ ءَامِنًا» خدمتتان عرض كنيم يک جمله وقتى دارد خبرى از چیزی برای ما بیان میکند امکان دارد هدفش خبر دادن باشد و جمله خبری باشد و یک جملهی خبری واقعی و یا امکان دارد آن جمله، جملهی انشایی باشد.
هدف اصلی، یک امری است که دارد برای ما بیان میکند و گزارش نیست؛ یعنی گزارش نمیدهند که مثلاً: فلان چیز فلان طور هست، بلکه دارند دستور میدهد که فلان چیز باید فلان طور باشد، وقتی می فرماید: «وَ مَن دَخَلَهُ کَانَ ءَامِنًا» دارد میگوید حکم خدا این است که هر کس وارد حرم شد باید در امان باشد؛ یعنی کسی حق ایجاد ناامنی و دست درازی به جان و مال مردم ندارد، رسول الله صلی الله علیه وسلم هم در صحیح مسلم فرمودند:
“إنَّ هَذَا الْبَلَدْ حَرَّمَهُ الله يَوْمَ خَلَقَ السَّمَوَاتِ وَالْأَرْضْ فَهُوَ حَرَامٌ بِحُرْمَةِ الله إِلَى يَوْمِ الْقِيَامَة”
بدون شک این شهر، الله از روزی که آسمانها و زمین را خلق کرده حرام قرار داده، پس آن حرام هست به حرمت خدا تا روز قیامت و همین حکم چهقدر امنیت مکه را به نسبت شهرهای دیگر بالاتر برده، اصلاً قابل مقایسه با شهرها و کشورهای دیگر نیست، سورهی مبارکهی عنکبوت آیهی ۶۷ میفرماید:
«أَوَلَمْ یَرَوْا أَنَّا جَعَلْنَا حَرَمًا ءَامِنًا» آيا توجه نكردند كه ما سرزمين حرم را با امنيت قرار داديم
«ويُتَخَطَّفُ النَّاسُ مِنْ حَوْلِهِمْ» در حالى كه مردم دور و بر اصلاً در امان نيستند،
هر لحظه ممكن است امكانات و زندگیشان را از دست بدهند، آنها را، دیگران موقعیتشان را از بین ببرند، «أَفَبِالْبَاطِلِ يُؤْمِنُونَ وَ بِنِعْمَةِ اللهِ يَكْفُرُونَ» (نحل/ ۷۲) آيا به باطل ايمان مىآورند و نعمت الله را نمىبينند، ناسپاسی میکنند؟ سورهی مبارکهی قریش هم میفرماید:
«فَلْیَعْبُدُوْا رَبَّ هَذَاالْبَیْتِ، أَلَّذِی أَطْعَمَهُم مِن جُوعٍ وَ ءَامَنَهُم مِن خَوْفِ» پس باید صاحب این خانه را بندگی کنند که آنها را از گرسنگی غذا داده و در برابر ترس امنیت داده و الله قسم فرموده: «وَ هَذَا الْبَلَدِ الْأَمِينِ» (تین/ ۳) وقسم به این شهری كه پر از امان و امنیت. این لطف خدا هست در مکه و بر کعبه و بر حرم که این زمین را ویژه قرار داده برای همهی بندگانش که در آن با خاطری آسوده الله را بندگی کنند.