سوره مبارکه فاتحه
آیات 1 الی 7 / شماره 6 الی 46

سوره مبارکه بقره
تفسیر آسان - سوره مبارکه بقره

سوره مبارکه آل عمران / صفحه 50
آیات 1 الی 9 / شماره 47 الی 73

سوره مبارکه آل عمران / صفحه 51
آیات 10 الی 15 / شماره 74 الی 104

سوره مبارکه آل عمران / صفحه 52
آیات 16 الی 22 / شماره 105 الی 151

سوره مبارکه آل عمران / صفحه 53
آیات 23 الی 29 / شماره 152 الی 194

سوره مبارکه آل عمران / صفحه 54
آیات 30 الی 37 / شماره 195 الی 237

سوره مبارکه آل عمران / صفحه 55
آیات 38 الی 45 / شماره 238 الی 270

سوره مبارکه آل عمران / صفحه 56
آیات 46 الی 52 / شماره 271 الی 307

سوره مبارکه آل عمران / صفحه 57
آیات 53 الی 61 / شماره 308 الی 337

سوره مبارکه آل عمران / صفحه 58
آیات 62 الی 69 / شماره 338 الی 367

سوره مبارکه آل عمران / صفحه 59
آیات 71 الی 77 / شماره 368 الی 393

سوره مبارکه آل عمران / صفحه 60
آیات 78 الی 83 / شماره 394 الی 425

سوره مبارکه آل عمران / صفحه 61
آیات 84 الی 91 / شماره 426 الی 449

سوره مبارکه آل عمران / صفحه 62
آیات 92 الی 100 / شماره 450 الی 481

آیه 96 / شماره 461 / اهمیت نقطه های عطف

 دانلود فایل تصویری  دانلود فایل صوتی 

﴿إِنَّ أَوَّلَ بَيْتٍ وُضِعَ لِلنَّاسِ لَلَّذِي بِبَكَّةَ مُبَارَكًا وَهُدًى لِلْعَالَمِينَ﴾

قطعاً نخستین خانه‌ای که برای مردم مقرر شده همان است که در بکّه قرار دارد برکت داده شده و مایه هدایت جهانیان است. (۹۶)

موضوع ۴۶۱: اهمیت نقطه‌های عطف.

آیه قبل به بنی اسرائیل گفت که از پیامبر ابراهیم علیه‌السلام تبعیت بکنید؛ «فَاتَّبِعُوا مِلَّةَ إِبْرَاهِيمَ حَنِيفًا» و بین آن‌ها و پیامبر ابراهیم علیه‌السلام یک خط ارتباطی برقرار کرد و این آیه خط را ادامه می‌دهد و نقطه عطفی ایجاد می‌کند بین پیامبر ابراهیم علیه‌السلام و مکه و کعبه و حج و این نقطه‌های عطف خیلی مهم است؛ سبب می‌شود بین ملت‌های مختلف اعتماد و انسجام ایجاد شود.

می‌دانیم که این‌ها هم به رسول الله صلی الله علیه وسلم و دین اسلام و قرآن عطف می‌شوند، پس نتیجه این می‌شود که بین بنی اسرائیل، پیامبر ابراهیم، حج، کعبه، مکه، قرآن و رسول الله صلی الله علیه و سلم هیچ تعارضی وجود ندارد و این مسئله خیلی مهم است؛ یعنی تمام آن‌ها دارند روی یک ریل حرکت می‌کنند که از پیامبر ابراهیم عبور می‌کند  به مکه و کعبه و دین اسلام رسول الله صلی الله علیه و سلم و قرآن می‌رسد و این مسئله همه چیز را مرتب می‌کند و روی یک نظم قرار می‌دهد.

همه انبیا و پیروان انبیا بر یک دین قرار می‌گیرند؛ مثل آن قضیه‌ی حلال و حرام بود که ظاهراً در آن تعارض وجود داشت، آیات قبل آمد آن تعارض را حل کرد، این آیات دارد این مسائل را مطرح می‌کند و تعارض بین‌شان را دارد حل می‌کند که کعبه و مکه این‌ها مربوط هستند مستقیماً به پیامبر ابراهیم دیگر این حرف‌ها که چرا پیامبر خاتم از یهودیان نیست؟

چرا از منطقه فلسطین و سرزمین خودشان مبعوث نشده؟ چرا از مکه مبعوث شده؟ چرا کعبه قبله باشد؟ دیگر این حرف‌ها هیچ محلی ندارد؛ زیرا این‌ها همه به خودشان و پیامبر ابراهیم برمی‌گردد، به آن‌جا وصل می‌شود، دیگر قهر کردن از مکه و کعبه و حج و قرآن و پیغمبر و… جز تعصب دیگر هیچ توجیهی ندارد؛ زیرا کعبه و مکه برای یهودیان هم باید مقدس باشد مانند فلسطین و قبة‌الصخرة و مسجد‌الاقصی و حتی کعبه و مکه باید از این‌ها هم مقدس‌تر باشد؛ زیرا کعبه قدمتش از مسجد‌الاقصی بیش‌تر است.

ابوذر رضی الله عنه نقل می‌کند که من از پیغمبر صلی الله علیه وسلم سوال کردم: «أَیُّ مَسْجِدٍ وُضِعَ فِی الْأَرْضِ أَوَّلَ» کدام مسجد در زمین به عنوان اولین مسجد بنا شده؟ فرمود: المسجد الحرام که در مکه است کعبه. بعد می‌گوید: باز پرسیدم بعد کدام مسجد «بعد ثُمَّ أَیٌّ»؟ «قال المسجد الاقصی» بعد از آن دیگر مسجد الاقصی می‌شود و سوال کردم که بین‌شان چند سال فاصله بوده فرمود: «أَرْبَعُونَ سَنَهً» چهل سال این روایت را صحیح مسلم بیان کرده که این آیه دارد می‌گوید: «إِنَّ أَوَّلَ بَيْتٍ وُضِعَ لِلنَّاسِ». پس اولین خانه همین کعبه است و پیش یهودیان باید مقدس‌تر و بهتر باشد.