مقدمه
مقدمه / شماره 1 الی 5
سوره مبارکه فاتحه
آیات 1 الی 7 / شماره 6 الی 46
سوره مبارکه بقره
تفسیر آسان - سوره مبارکه بقره
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 50
آیات 1 الی 9 / شماره 47 الی 73
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 51
آیات 10 الی 15 / شماره 74 الی 104
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 52
آیات 16 الی 22 / شماره 105 الی 151
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 53
آیات 23 الی 29 / شماره 152 الی 194
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 54
آیات 30 الی 37 / شماره 195 الی 237
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 55
آیات 38 الی 45 / شماره 238 الی 270
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 56
آیات 46 الی 52 / شماره 271 الی 307
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 57
آیات 53 الی 61 / شماره 308 الی 337
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 58
آیات 62 الی 69 / شماره 338 الی 367
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 59
آیات 71 الی 77 / شماره 368 الی 393
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 60
آیات 78 الی 83 / شماره 394 الی 425
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 61
آیات 84 الی 91 / شماره 426 الی 449
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 62
آیات 92 الی 100 / شماره 450 الی 481
پارسا زاهدیان
3 هفته قبلنیاز به تصحیح
در بخش آیه 7 فاتحه شماره 43 قسمت قبلی تکرار شده است ( در قسمت متن )
پارسا زاهدیان
3 هفته قبلیهدی به الله من اتبع رضوانه چطور اتباع را به معنای خواستن ذکر کردین در حالی که ظاهرا تبعیت به این معنا نیست و معنی خواهان و خواستن نمی دهد. اگه ممکنه این را بیشتر توضیح بدین . (مربوط به آیه 7 فاتحه شماره 42)
پارسا زاهدیان
3 هفته قبلبا نیت بندگی انجام دادن کارها یعنی چطور؟ کاش بیشتر توضیح می دادین. مثلا مغازه دار الله را لحاظ کند در معامله اش این گ.نه می شود بندگی خدا درسته؟ یا وجوه دیگر داریم که به نیت بندگی مرتبط می شود؟ ممنون میشوم این نیت بندگی را در امور و کارهای شخصی و رفتارهای روزمره بیشتر بازش کنین
پارسا زاهدیان
3 هفته قبلمردم شاید گاهی این واقعه از دست دادن سه عزیز در فاصله کمتر از 15 روز را نوعی عذاب و حتی نفرین خدا برای بازماندگانش می دانند. تعامل ما باید چگونه باشد ؟ مرز بین عذاب و ابتلا کجاست؟ چه موقع می توان گفت این مورد پیش آمدهای ناگوار عذاب است؟ اصلا امکان تمییز و تشخیص برای همه مردم وجود دارد یا فقط خود فرد مبتلا شده به مصیبت می تواند بفهمد که عذاب است و یا آزمایش ؟
پارسا زاهدیان
3 هفته قبلآیا می توان گفت هر که الله او را بیشتر دوست دارد مصیبت های بیشتری به او می دهد ؟ حکمت مرگ و میرهای پی در پی در مورد یک شخص چه پیامی می تواند داشته باشد؟ مثلا همین چند وقت قبل شخصی هم پدر و هم مادرش و هم برادرش را در فاصله کمتر از 15 روز از دست داد. این فرد چطور با خدای خودش کنار بیاید؟ چه بگوید؟ چکار کند؟
یک پرسش جدید بپرسید
افزودن پاسخ
موضوع ۴۴۹: از کنار این نمیشه گذشت!
میخواهیم به یک نکته بسیار مهم دقت کنیم، نکتهای که مهمتر از آن وجود ندارد. در این چند آیه در مورد مجازات کافران خیلی قاطع و ترسناک صحبت کرد: «لَا يُخَفَّفُ عَنْهُمُ الْعَذَابُ وَلَا هُمْ يُنْظَرُونَ» «أُولَئِكَ لَهُمْ عَذَابٌ أَلِيمٌ وَمَا لَهُمْ مِنْ نَاصِرِينَ» و خیلی از آیات دیگر که در مورد کافران صحبت کرده. خوب دقت کنید الله این جهان را آفریده، امکانات زیادی هم در آن قرار داده، ولی جهان آخرت یک چیز دیگر است، امکاناتش چیز دیگری است، قابل مقایسه با امکانات دنیا نیست، گرفتاریهای آخرت هم قابل مقایسه با گرفتاریهای دنیا نیست.
در آخرت الله یک چیزی به نام بهشت و جهنم آفریده، در بهشت و جهنم آن قدر خلاقیت به کار رفته، آن قدر مسائل پیشرفته و توسعه یافته آن جا به کار رفته که در ذهن هیچ بشری نمیگنجد. خلاقیت وصف ناشدنی و باید بگویم که این ما انسانها هستیم که جمعیت بهشت و جهنم را تشکیل میدهیم.
الله قول داده هم به بهشت و هم به جهنم که من شما را از همین آدمیان پر میکنم: «لَأَمْلَأَنَّ جَهَنَّمَ مِنَ الْجِنَّةِ وَالنَّاسِ أَجْمَعِينَ» من جهنم را از انس و جن پر میکنم. به بهشت هم همین قول را داده. حالا قبل از آن یعنی در دنیا الله کتاب فرستاده، پیغمبران فرستاده، تمام این کتابها و پیغمبران برای یک چیز، برای این که راه ِ رفتن به بهشت و راه رفتن به جهنم را برای مردم مشخص کنند. مردم را از مسیر بهشت و جهنم باخبر کنند.
بس همین اعمال و رفتارهایی که منتهی به بهشت یا جهنم میشود را معرفی کنند تا جمعیت بهشت و جهنم تکمیل شود. هر کس با اختیار خودش به بهشت یا جهنم میرود و الله نمیخواهد کسی را به زور به بهشت یا جهنم ببرد. این نتیجه تصمیم ما در زندگی است. همان تصمیماتی که مربوط میشود به اخلاق، به نماز به صداقت و خیلی مسائل دیگر. کسی هم که تلاش کرد و تصمیم گرفت مسیری که منتهی به جهنم میشود برود، هیچ کس نمیتواند او را از جهنم نجات بدهد.
«وَمَا لَهُمْ مِنْ نَاصِرِينَ» و کسی که تصمیم گرفت مسیر بهشت برود، هیچ کس نمیتواند به زور مانعش شود. و به همین خاطر انبیا خیلی تلاش کردند، چون میدانستند که چه خبر است، میدانستند که زندگی واقعی که اصالت دارد، در بهشت است و بدبختی اصلی در جهنم. فوق العاده انبیا تلاش میکردند که مردم را متوجه این قضیه کنند، ولی متاسفانه اکثریت مردم متوجه نشدند.
ما نباشیم جزو آن مردمی که متوجه نیستند، متوجه باشیم که هر کدام از این کارهای ما یعنی مسیر جهنم یا مسیر بهشت، آدم از کنار هر چیز میتواند ساده بگذرد، از هر منفعتی میتواند دست بکشد، اما از این یکی نمیتواند ساده عبور کند. این جان آدم است، وجود آدم است. قرآن هم چیزی برایمان کم نگذاشته، مفصلا مسیر بهشت و جهنم را معرفی کرده. خود بهشت و جهنم را مفصلا توصیف کرده که ما قشنگ با چشمهای باز برویم. حالا خواستیم بهشت یا جهنم این را داشته باشیم!