مقدمه
مقدمه / شماره 1 الی 5
سوره مبارکه فاتحه
آیات 1 الی 7 / شماره 6 الی 46
سوره مبارکه بقره
تفسیر آسان - سوره مبارکه بقره
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 50
آیات 1 الی 9 / شماره 47 الی 73
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 51
آیات 10 الی 15 / شماره 74 الی 104
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 52
آیات 16 الی 22 / شماره 105 الی 151
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 53
آیات 23 الی 29 / شماره 152 الی 194
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 54
آیات 30 الی 37 / شماره 195 الی 237
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 55
آیات 38 الی 45 / شماره 238 الی 270
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 56
آیات 46 الی 52 / شماره 271 الی 307
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 57
آیات 53 الی 61 / شماره 308 الی 337
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 58
آیات 62 الی 69 / شماره 338 الی 367
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 59
آیات 71 الی 77 / شماره 368 الی 393
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 60
آیات 78 الی 83 / شماره 394 الی 425
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 61
آیات 84 الی 91 / شماره 426 الی 449
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 62
آیات 92 الی 100 / شماره 450 الی 481
پارسا زاهدیان
3 هفته قبلنیاز به تصحیح
در بخش آیه 7 فاتحه شماره 43 قسمت قبلی تکرار شده است ( در قسمت متن )
پارسا زاهدیان
3 هفته قبلیهدی به الله من اتبع رضوانه چطور اتباع را به معنای خواستن ذکر کردین در حالی که ظاهرا تبعیت به این معنا نیست و معنی خواهان و خواستن نمی دهد. اگه ممکنه این را بیشتر توضیح بدین . (مربوط به آیه 7 فاتحه شماره 42)
پارسا زاهدیان
3 هفته قبلبا نیت بندگی انجام دادن کارها یعنی چطور؟ کاش بیشتر توضیح می دادین. مثلا مغازه دار الله را لحاظ کند در معامله اش این گ.نه می شود بندگی خدا درسته؟ یا وجوه دیگر داریم که به نیت بندگی مرتبط می شود؟ ممنون میشوم این نیت بندگی را در امور و کارهای شخصی و رفتارهای روزمره بیشتر بازش کنین
پارسا زاهدیان
3 هفته قبلمردم شاید گاهی این واقعه از دست دادن سه عزیز در فاصله کمتر از 15 روز را نوعی عذاب و حتی نفرین خدا برای بازماندگانش می دانند. تعامل ما باید چگونه باشد ؟ مرز بین عذاب و ابتلا کجاست؟ چه موقع می توان گفت این مورد پیش آمدهای ناگوار عذاب است؟ اصلا امکان تمییز و تشخیص برای همه مردم وجود دارد یا فقط خود فرد مبتلا شده به مصیبت می تواند بفهمد که عذاب است و یا آزمایش ؟
پارسا زاهدیان
3 هفته قبلآیا می توان گفت هر که الله او را بیشتر دوست دارد مصیبت های بیشتری به او می دهد ؟ حکمت مرگ و میرهای پی در پی در مورد یک شخص چه پیامی می تواند داشته باشد؟ مثلا همین چند وقت قبل شخصی هم پدر و هم مادرش و هم برادرش را در فاصله کمتر از 15 روز از دست داد. این فرد چطور با خدای خودش کنار بیاید؟ چه بگوید؟ چکار کند؟
یک پرسش جدید بپرسید
افزودن پاسخ
موضوع ۴۴۷: حرف آخر
این آیه در مورد کافرانی که با کفر از دنیا رفتند حرف آخر را میزند دیگر بعد از این آیه هیچ حرفی باقی نمیماند. روز قیامت الله با کافران طبق همین آیه رفتار میکند. میفرماید:
«إِنَّ الَّذِينَ كَفَرُوا وَمَاتُوا وَهُمْ كُفَّارٌ فَلَنْ يُقْبَلَ مِنْ أَحَدِهِمْ مِلْءُ الْأَرْضِ ذَهَبًا» به پری زمین اگر طلا با خودشان بیاورند از آنها قبول نمیشود.
فرموده: «ذَهَبًا» و «ذَهَبًا» تمییز است؛ از میان تمام ثروتهای دنیا طلا با خودشان بیاورند (که خیلی با ارزش است) طلا را نام برده؛ زیرا هم معیار سنجش است، هم همگان آن را به عنوان یک چیز قیمتی و با ارزش میشناسند دارد میگوید: که اگر به اندازهی وسعت کره زمین طلا با خودش بیاورد یا آن را ببخشد بین فقرا و مستمندان تقسیم کند الله از او قبول نمیکند که در مقابل آن همه بخشش بخواهد پاداش بگیرد، انتظار داشته باشد که الله به او بهشت را بدهد.
تحت هیچ شرایطی الله از او قبول نمیکند تمام و حرف «لن» آورده که برای ابدی است؛ «فَلَنْ يُقْبَلَ مِنْ أَحَدِهِمْ»؛ یعنی هیچوقت الله از او قبول نمیکند خیالش راحت باشد و بعد فرموده: «وَلَوِ افْتَدَى بِهِ» حتی اگر فقط برای نجات خودش بخواهد. حالا آنجا که الله از او قبول نمیکند که اگر قبول کرد انتظار دارد به بهشت برود، به سعادت برسد، ولی نه تنها خدا از او قبول نمیکند حتی اگر تمام آن طلاها به اندازهی کل کره زمین بخواهد بدهد که فقط جان خودش را نجات بدهد باز هم الله از او قبول نمیکند؛
«فَلَنْ يُقْبَلَ مِنْ أَحَدِهِمْ» از هیچ کدامشان؛ یعنی بهشت نمیخواهد فقط میخواهد به جهنم نرود، ولی باز ممکن نیست؛ «أُولَئِكَ لَهُمْ عَذَابٌ أَلِيمٌ» شکنجهی دردآور و جانگداز و جانسوزی برایشان آماده است، مال خودشان است؛ «أُولَئِكَ لَهُمْ عَذَابٌ أَلِيمٌ» خب به مرور زمان شاید کسی پیدا شود که از این عذاب نجاتش بدهد؛ «وَمَا لَهُمْ مِنْ نَاصِرِينَ» هیچ احدی هم برایشان یافت نمیشود که نجاتشان بدهد، یاریشان بدهد و آنها را از آن عذاب دردآور نجات بدهد. این حرف آخر است که الله دارد در مورد کافرانی که با کفر از دنیا رفتند میزند.