مقدمه
مقدمه / شماره 1 الی 5
سوره مبارکه فاتحه
آیات 1 الی 7 / شماره 6 الی 46
سوره مبارکه بقره
تفسیر آسان - سوره مبارکه بقره
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 50
آیات 1 الی 9 / شماره 47 الی 73
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 51
آیات 10 الی 15 / شماره 74 الی 104
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 52
آیات 16 الی 22 / شماره 105 الی 151
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 53
آیات 23 الی 29 / شماره 152 الی 194
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 54
آیات 30 الی 37 / شماره 195 الی 237
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 55
آیات 38 الی 45 / شماره 238 الی 270
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 56
آیات 46 الی 52 / شماره 271 الی 307
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 57
آیات 53 الی 61 / شماره 308 الی 337
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 58
آیات 62 الی 69 / شماره 338 الی 367
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 59
آیات 71 الی 77 / شماره 368 الی 393
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 60
آیات 78 الی 83 / شماره 394 الی 425
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 61
آیات 84 الی 91 / شماره 426 الی 449
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 62
آیات 92 الی 100 / شماره 450 الی 481
پارسا زاهدیان
3 هفته قبلنیاز به تصحیح
در بخش آیه 7 فاتحه شماره 43 قسمت قبلی تکرار شده است ( در قسمت متن )
پارسا زاهدیان
3 هفته قبلیهدی به الله من اتبع رضوانه چطور اتباع را به معنای خواستن ذکر کردین در حالی که ظاهرا تبعیت به این معنا نیست و معنی خواهان و خواستن نمی دهد. اگه ممکنه این را بیشتر توضیح بدین . (مربوط به آیه 7 فاتحه شماره 42)
پارسا زاهدیان
3 هفته قبلبا نیت بندگی انجام دادن کارها یعنی چطور؟ کاش بیشتر توضیح می دادین. مثلا مغازه دار الله را لحاظ کند در معامله اش این گ.نه می شود بندگی خدا درسته؟ یا وجوه دیگر داریم که به نیت بندگی مرتبط می شود؟ ممنون میشوم این نیت بندگی را در امور و کارهای شخصی و رفتارهای روزمره بیشتر بازش کنین
پارسا زاهدیان
3 هفته قبلمردم شاید گاهی این واقعه از دست دادن سه عزیز در فاصله کمتر از 15 روز را نوعی عذاب و حتی نفرین خدا برای بازماندگانش می دانند. تعامل ما باید چگونه باشد ؟ مرز بین عذاب و ابتلا کجاست؟ چه موقع می توان گفت این مورد پیش آمدهای ناگوار عذاب است؟ اصلا امکان تمییز و تشخیص برای همه مردم وجود دارد یا فقط خود فرد مبتلا شده به مصیبت می تواند بفهمد که عذاب است و یا آزمایش ؟
پارسا زاهدیان
3 هفته قبلآیا می توان گفت هر که الله او را بیشتر دوست دارد مصیبت های بیشتری به او می دهد ؟ حکمت مرگ و میرهای پی در پی در مورد یک شخص چه پیامی می تواند داشته باشد؟ مثلا همین چند وقت قبل شخصی هم پدر و هم مادرش و هم برادرش را در فاصله کمتر از 15 روز از دست داد. این فرد چطور با خدای خودش کنار بیاید؟ چه بگوید؟ چکار کند؟
یک پرسش جدید بپرسید
افزودن پاسخ
«إِنَّ الَّذِينَ كَفَرُوا بَعْدَ إِيمَانِهِمْ ثُمَّ ازْدَادُوا كُفْرًا لَنْ تُقْبَلَ تَوْبَتُهُمْ وَأُولَئِكَ هُمُ الضَّالُّونَ»
بی شک کسانی که بعد از ایمانشان کفر ورزیدند، سپس کفرشان را افزایش دادند، هیچگاه توبهشان قبول نمیشود و آنان همان گمراهانند. (۹٠)
موضوع ۴۴۳: چرا مجازات کمرشکن؟!
این آیه هم در ادامه آیات قبل است و کلا آیات ۸۶ تا ۹۱ در مورد مجموعهی خاصی از مردم صحبت میکند؛ مجموعهای که بعد از ایمان دوباره کافر میشوند و این دسته از مردم در دنیا فراوان مشاهده میشوند و اکثر مصیبتهای دنیا هم زیر سر همینها است. حالا خوب دقت کنیم که منظور چه است. این شش آیه تقریبا میشود گفت: که یک جمعبندی میانی از اول سوره تا اینجا است.
از اول سوره دارد اثبات میکند و استدلال میآورد، آن هم استدلالهای مهم و اساسی برای اینکه مردم را به قناعت برساند که دین اسلام حق است، قرآن حق است و رسول الله حق است، ولی مردم اگر بعد از اینکه به قناعت رسیدند، ولی سر جای اولشان برگشتند؛ یعنی نپذیرفتند که اینها حق است، ولو اینکه به قناعت رسیدند، ولو اینکه برایشان استدلال آورده شود آن موقع دیگر خیلی وحشتناک میشود، دیگر اصلا کارکرد آیات و رسالتهای آیات زیر سوال میرود؛ زیرا تمام آیات قرآن، پیغمبران و کتابهای آسمانی همهشان برای این است که مردم را به قناعت برسانند، نمیشود که مردم به قناعت برسند، ولی نپذیرند (خلاف آن را انجام بدهند)، اینکه خیلی وحشتناک میشود به همین خاطر این ششتا آیه خیلی تند و کمرشکن در مورد این مجموعه افراد دارد صحبت میکند که اگر بعد از قناعت دوباره کافر شوند چه مجازاتهایی در انتظارشان است؟ این آدمها دیگر هیچوقت روی خوش نمیبینند.
وای به حال این آدمها؛ زیرا انگار که همه چیز را به مسخره گرفتهاند. مگر میشود که آدم به قناعت برسد به فهم و درک برسد، ولی باز بایستد سر منزل اولش!. خب به همین خاطر مجازات خیلی تند دارد؛ مثلا آیه ۸۶ فرموده: که الله این مجموعه را هدایت نمیدهد؛ اینها ظالم هستند. «كَيْفَ يَهْدِي اللَّهُ قَوْمًا كَفَرُوا بَعْدَ إِيمَانِهِمْ وَشَهِدُوا أَنَّ الرَّسُولَ حَقٌّ وَجَاءَهُمُ الْبَيِّنَاتُ وَاللَّهُ لَا يَهْدِي الْقَوْمَ الظَّالِمِينَ» این آیه ۸۶، ۸۷ فرموده: که اینها سزوار لعنت خدا و ملائکه و همهی مردم هستند؛ «أُولَئِكَ جَزَاؤُهُمْ أَنَّ عَلَيْهِمْ لَعْنَةَ اللَّهِ وَالْمَلَائِكَةِ وَالنَّاسِ أَجْمَعِينَ» و در این وضعیت ماندگارند؛ عذاب از سرشان برداشته نمیشود؛ «خَالِدِينَ فِيهَا لَا يُخَفَّفُ عَنْهُمُ الْعَذَابُ وَلَا هُمْ يُنْظَرُونَ» مگر کسانی که توبه میکنند و از این کارشان دست میکشند؛ «إِلَّا الَّذِينَ تَابُوا» و الا این مصیبت و این مجازاتها بر سرشان میآید چرا؟ واضح است دیگر؛ یعنی دیگر تمام آیات قرآن و تمام رسالتی که قرآن برایش آورده اینها احترام به هیچ چیز قائل نیستند نه به قرآن نه به خدا نه به قوه تشخیصشان! و این سه تا آیه و دوتا آیه بعدی هم در ادامه همین ببینیم چه مجازاتهایی را برایشان بیان میکند.