مقدمه
مقدمه / شماره 1 الی 5
سوره مبارکه فاتحه
آیات 1 الی 7 / شماره 6 الی 46
سوره مبارکه بقره
تفسیر آسان - سوره مبارکه بقره
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 50
آیات 1 الی 9 / شماره 47 الی 73
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 51
آیات 10 الی 15 / شماره 74 الی 104
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 52
آیات 16 الی 22 / شماره 105 الی 151
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 53
آیات 23 الی 29 / شماره 152 الی 194
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 54
آیات 30 الی 37 / شماره 195 الی 237
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 55
آیات 38 الی 45 / شماره 238 الی 270
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 56
آیات 46 الی 52 / شماره 271 الی 307
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 57
آیات 53 الی 61 / شماره 308 الی 337
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 58
آیات 62 الی 69 / شماره 338 الی 367
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 59
آیات 71 الی 77 / شماره 368 الی 393
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 60
آیات 78 الی 83 / شماره 394 الی 425
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 61
آیات 84 الی 91 / شماره 426 الی 449
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 62
آیات 92 الی 100 / شماره 450 الی 481
پارسا زاهدیان
3 هفته قبلنیاز به تصحیح
در بخش آیه 7 فاتحه شماره 43 قسمت قبلی تکرار شده است ( در قسمت متن )
پارسا زاهدیان
3 هفته قبلیهدی به الله من اتبع رضوانه چطور اتباع را به معنای خواستن ذکر کردین در حالی که ظاهرا تبعیت به این معنا نیست و معنی خواهان و خواستن نمی دهد. اگه ممکنه این را بیشتر توضیح بدین . (مربوط به آیه 7 فاتحه شماره 42)
پارسا زاهدیان
3 هفته قبلبا نیت بندگی انجام دادن کارها یعنی چطور؟ کاش بیشتر توضیح می دادین. مثلا مغازه دار الله را لحاظ کند در معامله اش این گ.نه می شود بندگی خدا درسته؟ یا وجوه دیگر داریم که به نیت بندگی مرتبط می شود؟ ممنون میشوم این نیت بندگی را در امور و کارهای شخصی و رفتارهای روزمره بیشتر بازش کنین
پارسا زاهدیان
3 هفته قبلمردم شاید گاهی این واقعه از دست دادن سه عزیز در فاصله کمتر از 15 روز را نوعی عذاب و حتی نفرین خدا برای بازماندگانش می دانند. تعامل ما باید چگونه باشد ؟ مرز بین عذاب و ابتلا کجاست؟ چه موقع می توان گفت این مورد پیش آمدهای ناگوار عذاب است؟ اصلا امکان تمییز و تشخیص برای همه مردم وجود دارد یا فقط خود فرد مبتلا شده به مصیبت می تواند بفهمد که عذاب است و یا آزمایش ؟
پارسا زاهدیان
3 هفته قبلآیا می توان گفت هر که الله او را بیشتر دوست دارد مصیبت های بیشتری به او می دهد ؟ حکمت مرگ و میرهای پی در پی در مورد یک شخص چه پیامی می تواند داشته باشد؟ مثلا همین چند وقت قبل شخصی هم پدر و هم مادرش و هم برادرش را در فاصله کمتر از 15 روز از دست داد. این فرد چطور با خدای خودش کنار بیاید؟ چه بگوید؟ چکار کند؟
یک پرسش جدید بپرسید
افزودن پاسخ
﴿أُولَئِكَ جَزَاؤُهُمْ أَنَّ عَلَيْهِمْ لَعْنَةَ اللَّهِ وَالْمَلَائِكَةِ وَالنَّاسِ أَجْمَعِينَ﴾
آنها سزایشان این است که لعنت خدا و ملائکه و همه مردم بر آنان باشد. (۸۷)
موضوع۴۳۸: ارتباط آیه ۸۷ با آیات قبل
خب موضوع اصلی که در آیات قبل مطرح شد در مورد تسلیم شدن در برابر آفریننده جهان و پذیرش حق بود. هر جا که آدم حق را تشخیص داد، آیه ۸۶ در مورد مردمی صحبت کرد که بعد از فهم و درک حقیقت ولی آن را منکر میشوند که آنها راهی برای هدایتشان باقی نمیماند «كَيْفَ يَهْدِي اللَّهُ قَوْمًا كَفَرُوا بَعْدَ إِيمَانِهِمْ» و این آیه تا آیه ۹۱ مجازات همین مردم را بیان میکند.
عقوبت و تنبیهشان را مشخص میکند و اگر دقت کنیم مجازاتهایی که در این آیات آمده واقعا سخت و سنگین است. ما اگر کل مجازاتهای دنیا که به مجرمان میدهند از زندانی و شکنجه و چیزهای دیگر اگه همه روی هم بریزیم به اندازه یک هزارم این مجازاتها نمیشود که در این آیات آمده؛ یعنی فقط الله باید رحم کند که آدم شامل اینها نشود و الا کار آدم تمام است.
آدم بدبخت و بیچاره و سیاه بخت میشود. حالا مجازاتشان چیست؟ اول میفرماید: «أُولَئِكَ جَزَاؤُهُمْ أَنَّ عَلَيْهِمْ لَعْنَةَ اللَّهِ» جزایشان این است که لعنت خدا بر آنها است، مستحق لعنت خدا میشوند.
«وَالْمَلَائِكَةِ وَالنَّاسِ أَجْمَعِينَ» و همچنین مستحق لعنت ملائکه و همه مردم، البته معنایش این نیست که مردم بشینند و آنها را لعنت کنند، این را نمیخواهد بگوید، میخواهد بگوید که آنها جرمشان اینقدر سنگین است که مستحق لعنت خدا و ملائکه و همه مردم هستند، یعنی این حقشان است، این استحقاق را پیدا کردند که ملعون شوند. ملعون شوند هم از جانب الله هم به زبان ملائکه و زبان مردم اینها ملعونند. حالا این ملعون شدن و لعنت شدن یعنی چه؟ و چه اثراتی ممکن است داشته باشد توضیح میدهیم.