مقدمه
مقدمه / شماره 1 الی 5
سوره مبارکه فاتحه
آیات 1 الی 7 / شماره 6 الی 46
سوره مبارکه بقره
تفسیر آسان - سوره مبارکه بقره
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 50
آیات 1 الی 9 / شماره 47 الی 73
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 51
آیات 10 الی 15 / شماره 74 الی 104
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 52
آیات 16 الی 22 / شماره 105 الی 151
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 53
آیات 23 الی 29 / شماره 152 الی 194
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 54
آیات 30 الی 37 / شماره 195 الی 237
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 55
آیات 38 الی 45 / شماره 238 الی 270
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 56
آیات 46 الی 52 / شماره 271 الی 307
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 57
آیات 53 الی 61 / شماره 308 الی 337
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 58
آیات 62 الی 69 / شماره 338 الی 367
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 59
آیات 71 الی 77 / شماره 368 الی 393
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 60
آیات 78 الی 83 / شماره 394 الی 425
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 61
آیات 84 الی 91 / شماره 426 الی 449
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 62
آیات 92 الی 100 / شماره 450 الی 481
پارسا زاهدیان
3 هفته قبلنیاز به تصحیح
در بخش آیه 7 فاتحه شماره 43 قسمت قبلی تکرار شده است ( در قسمت متن )
پارسا زاهدیان
3 هفته قبلیهدی به الله من اتبع رضوانه چطور اتباع را به معنای خواستن ذکر کردین در حالی که ظاهرا تبعیت به این معنا نیست و معنی خواهان و خواستن نمی دهد. اگه ممکنه این را بیشتر توضیح بدین . (مربوط به آیه 7 فاتحه شماره 42)
پارسا زاهدیان
3 هفته قبلبا نیت بندگی انجام دادن کارها یعنی چطور؟ کاش بیشتر توضیح می دادین. مثلا مغازه دار الله را لحاظ کند در معامله اش این گ.نه می شود بندگی خدا درسته؟ یا وجوه دیگر داریم که به نیت بندگی مرتبط می شود؟ ممنون میشوم این نیت بندگی را در امور و کارهای شخصی و رفتارهای روزمره بیشتر بازش کنین
پارسا زاهدیان
3 هفته قبلمردم شاید گاهی این واقعه از دست دادن سه عزیز در فاصله کمتر از 15 روز را نوعی عذاب و حتی نفرین خدا برای بازماندگانش می دانند. تعامل ما باید چگونه باشد ؟ مرز بین عذاب و ابتلا کجاست؟ چه موقع می توان گفت این مورد پیش آمدهای ناگوار عذاب است؟ اصلا امکان تمییز و تشخیص برای همه مردم وجود دارد یا فقط خود فرد مبتلا شده به مصیبت می تواند بفهمد که عذاب است و یا آزمایش ؟
پارسا زاهدیان
3 هفته قبلآیا می توان گفت هر که الله او را بیشتر دوست دارد مصیبت های بیشتری به او می دهد ؟ حکمت مرگ و میرهای پی در پی در مورد یک شخص چه پیامی می تواند داشته باشد؟ مثلا همین چند وقت قبل شخصی هم پدر و هم مادرش و هم برادرش را در فاصله کمتر از 15 روز از دست داد. این فرد چطور با خدای خودش کنار بیاید؟ چه بگوید؟ چکار کند؟
یک پرسش جدید بپرسید
افزودن پاسخ
موضوع ۴۳۱: اسلام به ذات خود ندارد عیبی!
از روز اول که الله دین را بر روی زمین فرستاد، دین اسلام بوده همهی انبیاء تابع دین اسلام بودند مثلاً: پیامبر نوح علیه السلام به قومش میگوید:
«وَ أُمِرتُ أن أکُوُن مِنَ المُسلِمین» (یونس/ ۷۲) و من امر شدهام که از مسلمانها باشم. پیامبر ابراهیم علیه السلام در سوره مبارکهی بقره آیه ۱۲۸ میفرماید:
«رَبَّنَا وَٱجۡعَلۡنَا مُسۡلِمَیۡنِ لَكَ وَمِن ذُرِّیَّتِنَاۤ أُمَّةࣰ مُّسۡلِمَةࣰ لَّكَ» خدایا و ما دو نفر را مسلمان قرار بده؛ یعنی خودش و فرزندش اسماعیل علیها السلام، ما دو نفر را مسلمان برای خودت قرار بده و از ذریهی ما، از بچههای ما هم امّتی مسلمان پدید بیاور. این از پیامبر ابراهیم و پیامبر اسماعیل علیها السلام.
در مورد قوم لوط میفرماید: «فَمَا وَجَدۡنَا فِیهَا غَیۡرَ بَیۡتࣲ مِّنَ ٱلۡمُسۡلِمِینَ» (الذاريات/ ۳۶) ما غیر از یک خانهی مسلمان کسی را پیدا نکردیم؛ یعنی خانواده دیگری، خانوادهی مسلمان دیگری در آن شهر یافت نمیشد؛ یعنی خانوادهی پیامبر لوط نامیده «بَیْت مِنَ الْمُسْلِمین» همین مسلمین و مسلمانی که خودمان میگوییم.
پیروان پیامبر موسی علیه السلام وقتی که فرعون تهدیدشان کرد که دست و پایشان را قطع میکند دعا کردند: «رَبَّنَاۤ أَفۡرِغۡ عَلَیۡنَا صَبۡرࣰا وَ تَوَفَنَا مُسْلَمَیْن» (اعراف/ ۱۲۶) پروردگارا صبر را بر ما بریزان، سرازیر بکن «وَتَوَفَنَا مُسْلمین» و ما را از دنیا ببر در حالی که ما مسلمان هستیم، مسلمان ما را از دنیا ببر. این از پیروان پیامبر موسی علیه السلام و اتفاقاً خود پیغمبر موسی علیه السلام هم به آنها میگوید: «وَقَالَ مُوسَىٰ یَـٰقَوۡمِ إِن كُنتُمۡ ءَامَنتُم بِٱللَّهِ فَعَلَیۡهِ تَوَكَّلُوۤا۟ إِن كُنتُم مُّسۡلِمِینَ» (يونس/۸۴)ای قوم من اگر شما به اللَّه ایمان آوردید، پس باید بر اللّه توکل کنید اگر شما واقعاً مسلمانید، اگر مسلمان واقعی هستید، این هم از پیامبر موسی و قومش.
پیامبر عیسی علیه السلام میگفت که قومش به پیامبر عیسی گفتند: «قَالَ الْحَوَارِيُّونَ نَحْنُ أَنْصَارُ اللَّهِ» حوارییون گفتند ما یاری دهندگان الله هستیم «ءامنا بالله» به الله ایمان داریم «وَاشْهَدْ بِأَنَّا مُسْلِمُونَ» و گواه باش که ما مسلمانیم (آل عمران/۵۲)
قبلا خواندیم این آیه را و در مورد پیغمبر خاتم، رسول الله صلی الله علیه و سلم سوره مبارکه انعام آیه ۱۶۲ و۱۶۳ میفرماید: «قُلْ إِنَّ صَلاتِي وَ نُسُكِي وَ مَحْيايَ وَ مَماتِي لِلَّهِ رَبِّ الْعالَمِينَ» بگو نماز من، عبادت من، زندگی من، مرگ من همه و همه برای الله صاحب جهانیان است «لاٰ شَرِيكَ لَهُ وَ بِذٰلِكَ أُمِرْتُ وَ أَنَا أَوَّلُ الْمُسْلِمِينَ» هیچ شریکی ندارد الله و به این امر شدهام و من از اولین مسلمانها هستم، که همین دعای استفتاح همهی خودمان میخوانیم؛ یعنی یکی از دعاهایی است که قبل از شروع سوره مبارکه فاتحه سر نماز در رکعت اول خونده میشود «لاٰ شَرِيكَ لَهُ وَ بِذٰلِكَ أُمِرْتُ وَ أَنَا مِنَ الْمُسْلِمِينَ» یعنی همهی مسلمانها آنجا میگویند که خدایا ما هم از جزو مسلمانها هستیم، یعنی چی؟
یعنی این یک خط راست نقطهی شروع و نقطهی پایان با یک خطِ راستی به هم دیگر وصل میشود و همهی انبیاء روی همین خط راست بهنام اسلام آمدند زندگی کردند و از دنیا رفتند، پیروان واقعیِ پیغمبران هم روی همین خط راست زندگی کردند، مسلمان بودند و مسلمان از دنیا رفتند و این اختلافاتی که بین مسلمانها و یهودیان و نصرانیان و بقیهی ملتها که میبینیم اینها از دین اسلام نشئت نمیگیرد؛ چون دین اسلام که یک دین بوده، ریشه اختلاف به آنجا بر نمیگردد، ریشه اختلاف به تبدیل و تحریفاتی بر میگردد که درون آن دین خودشان ایجاد کردند، به آن رقابتهایی بر میگردد، به آن حسادتهایی برمیگردد که هر کدام خواستند دیگری را حذف کنند، به اینجا بر میگردد و به قول شیخ بهایی میگوید:
آبادی میخانه ز ویرانی ماست جمعیت کفر از پریشانی ماست
اسلام به ذات خود ندارد عیبی هرعیب که هست از مسلمانی ماست