مقدمه
مقدمه / شماره 1 الی 5
سوره مبارکه فاتحه
آیات 1 الی 7 / شماره 6 الی 46
سوره مبارکه بقره
تفسیر آسان - سوره مبارکه بقره
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 50
آیات 1 الی 9 / شماره 47 الی 73
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 51
آیات 10 الی 15 / شماره 74 الی 104
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 52
آیات 16 الی 22 / شماره 105 الی 151
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 53
آیات 23 الی 29 / شماره 152 الی 194
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 54
آیات 30 الی 37 / شماره 195 الی 237
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 55
آیات 38 الی 45 / شماره 238 الی 270
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 56
آیات 46 الی 52 / شماره 271 الی 307
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 57
آیات 53 الی 61 / شماره 308 الی 337
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 58
آیات 62 الی 69 / شماره 338 الی 367
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 59
آیات 71 الی 77 / شماره 368 الی 393
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 60
آیات 78 الی 83 / شماره 394 الی 425
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 61
آیات 84 الی 91 / شماره 426 الی 449
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 62
آیات 92 الی 100 / شماره 450 الی 481
پارسا زاهدیان
3 هفته قبلنیاز به تصحیح
در بخش آیه 7 فاتحه شماره 43 قسمت قبلی تکرار شده است ( در قسمت متن )
پارسا زاهدیان
3 هفته قبلیهدی به الله من اتبع رضوانه چطور اتباع را به معنای خواستن ذکر کردین در حالی که ظاهرا تبعیت به این معنا نیست و معنی خواهان و خواستن نمی دهد. اگه ممکنه این را بیشتر توضیح بدین . (مربوط به آیه 7 فاتحه شماره 42)
پارسا زاهدیان
3 هفته قبلبا نیت بندگی انجام دادن کارها یعنی چطور؟ کاش بیشتر توضیح می دادین. مثلا مغازه دار الله را لحاظ کند در معامله اش این گ.نه می شود بندگی خدا درسته؟ یا وجوه دیگر داریم که به نیت بندگی مرتبط می شود؟ ممنون میشوم این نیت بندگی را در امور و کارهای شخصی و رفتارهای روزمره بیشتر بازش کنین
پارسا زاهدیان
3 هفته قبلمردم شاید گاهی این واقعه از دست دادن سه عزیز در فاصله کمتر از 15 روز را نوعی عذاب و حتی نفرین خدا برای بازماندگانش می دانند. تعامل ما باید چگونه باشد ؟ مرز بین عذاب و ابتلا کجاست؟ چه موقع می توان گفت این مورد پیش آمدهای ناگوار عذاب است؟ اصلا امکان تمییز و تشخیص برای همه مردم وجود دارد یا فقط خود فرد مبتلا شده به مصیبت می تواند بفهمد که عذاب است و یا آزمایش ؟
پارسا زاهدیان
3 هفته قبلآیا می توان گفت هر که الله او را بیشتر دوست دارد مصیبت های بیشتری به او می دهد ؟ حکمت مرگ و میرهای پی در پی در مورد یک شخص چه پیامی می تواند داشته باشد؟ مثلا همین چند وقت قبل شخصی هم پدر و هم مادرش و هم برادرش را در فاصله کمتر از 15 روز از دست داد. این فرد چطور با خدای خودش کنار بیاید؟ چه بگوید؟ چکار کند؟
یک پرسش جدید بپرسید
افزودن پاسخ
موضوع ۴۲۷: جهاد، مبارزه با برتری جویی
شاید کسی تصور کند موضوعاتی که در این آیه مطرح شده، موضوعات خیلی معمولی و ساده ای است. این که آدم به همه پیغمبرها و همه کتابها ایمان داشته باشد، ولی موضوع به همین سادگی نیست. اتفاقاً اقرار به بقیه ادیان و کتابها کار بسیار سختی است. در سوره مبارکه بقره آیه ۱۱۳ فرموده:
«وَقَالَتِ الْيَهُودُ لَيْسَتِ النَّصَارَى عَلَى شَيْءٍ وَقَالَتِ النَّصَارَى لَيْسَتِ الْيَهُودُ عَلَى شَيْءٍ وَهُمْ يَتْلُونَ الْكِتَابَ» یهودیان میگفتند نصارا بر هیچ حقی نیستند نه کتابشان حق است نه خودشان حقاند، نه دینشان حق است.و نصارا هم میگفتند به یهودیان که یهودیان هیچ چیزشان حق نیست، درحالی که هر دو تا داشتند کتاب خدا را میخواندند.
پس وقتی مقایسه میکنیم با سایر ادیان متوجه میشویم که بزرگترین مشکل ادیان دیگر همین بود. به خاطر برتری جویی حاضر نبودند دین دیگری را به رسمیت بشناسند. مسیحیان برای همین برتری جویی جنگهای صلیبی و حرکتهای تبشیری راه میانداختند میگفتند نسل ما نسل برتر است. تا حالا هم میگویند.
یهودیان هم به همین شکل. سوره مبارکه مائده آیه ۱۸ فرموده:
«وَقَالَتِ الْيَهُودُ وَالنَّصَارَى نَحْنُ أَبْنَاءُ اللَّهِ وَأَحِبَّاؤُهُ» یهود و نصارا گفتند ما فرزندان خدا و عزیزان و محبوبان درگاه خداییم. خب وقتی مبنای تفکر آدم همچین چیزهایی باشد، معلوم است که دیگران را نابود میکند، دیگران را خسته میکند. نمیگذارد مردم زندگیشان را بکنند. حق زندگی به دیگران نمیدهد و اقوامی که علیه پیغمبران ایستادند و دست از مبارزه و مخالفت برنداشتند، دقیقاً مشکلشان همین بود.
سوره مبارکه فاطر آیه ۴۲ فرموده «وَأَقْسَمُوا بِاللَّهِ جَهْدَ أَيْمَانِهِمْ لَئِنْ جَاءَهُمْ نَذِيرٌ لَيَكُونُنَّ أَهْدَى مِنْ إِحْدَى الْأُمَمِ فَلَمَّا جَاءَهُمْ نَذِيرٌ مَا زَادَهُمْ إِلَّا نُفُورًا» مؤکدانه قسم به الله میخوردند که اگر پیغمبری بیاید ما از همه ملتها بیشتر راه آن پیغمبر را میگیریم و راه هدایت میرویم، ولی وقتی پیغمبری آمد جز نفرت چیزی بر آنها نیافزود.
به چه دلیل؟ «اسْتِكْبَارًا فِي الْأَرْضِ وَمَكْرَ السَّيِّئِ» به خاطر برتری جویی در زمین و حیلهگریهای زشت قوم نوح، قوم عاد، ثمود، قوم شعیب، فرعون، یهودیان، مسیحیان و همه ملتها، ملتهایی که در دنیا شکست خوردند، نابود شدند یا این که ملتهایی که دارند جنگ راه میاندازند در زمین، ریشه اصلی همین برتری جویی است. پس فکر نکنیم مسئله به همین سادگی است.
پس امکان دارد که ما هم به همین قضیه دچار شویم. در مورد فرعون سوره مبارکه قصص آیه ۴ میفرماید: «إِنَّ فِرْعَوْنَ عَلَا فِي الْأَرْضِ» همانا فرعون برتری جویی داشت در زمین و وقتی در قرآن نگاه میکنیم مخالفین پیغمبران جنگهایی که راه میانداختند بر سر همین برتری جویی بود، ولی قرآن کریم با همین آیه و خیلی آیات دیگر نمیگذارد مسلمانها همچین تفکری داشته باشند و کسی اگر همچین فکری داشته باشد به دور از تربیت قرآن کریم دارد زندگی میکند.
آنهایی که تحت تربیت قرآن هستند مسالمترین و بسازترین مردم هستند و هیچ کس را بخاطر اعتقادش نابود نمیکنند. زندگی را بر سایر مردم جهان تنگ نمیکنند. به مثل یهود و نصارا که متأسفانه مردم دنیا را خسته کردند از جنگ و ظلم. در دین اسلام همچین منشی وجود ندارد. البته این معنایش این نیست که هرکس ظلم کند، دیگر مسلمانها هیچ نمیگویند، نه اگر کسی قرار است حمله کند، اذیت کند، مسلمانها جلویش میایستند بدجور هم میایستند. نمیگذارند ظالم هر کاری دلش خواست انجام بدهد و اگر ظالم بر موضع خودش اصرار کرد با او میجنگند و اینجا حکمی وجود دارد به نام جهاد تا جلوی برتریِ برتری جویان را بگیرد.