سوره مبارکه فاتحه
آیات 1 الی 7 / شماره 6 الی 46

سوره مبارکه بقره
تفسیر آسان - سوره مبارکه بقره

سوره مبارکه آل عمران / صفحه ۵۰
آیات 1 الی 9 / شماره 47 الی 73

سوره مبارکه آل عمران / صفحه ۵۱
آیات 10 الی 15 / شماره 74 الی 104

سوره مبارکه آل عمران / صفحه ۵۲
آیات 16 الی 22 / شماره 105 الی 151

سوره مبارکه آل عمران / صفحه ۵۳
آیات 23 الی 29 / شماره 152 الی 194

سوره مبارکه آل عمران / صفحه ۵۴
آیات 30 الی 37 / شماره 195 الی 237

سوره مبارکه آل عمران / صفحه ۵۵
آیات 38 الی 45 / شماره 238 الی 270

سوره مبارکه آل عمران / صفحه ۵۶
آیات 46 الی 52 / شماره 271 الی 307

سوره مبارکه آل عمران / صفحه ۵۷
آیات 53 الی 61 / شماره 308 الی 337

سوره مبارکه آل عمران / صفحه ۵۸
آیات 62 الی 69 / شماره 338 الی 367

سوره مبارکه آل عمران / صفحه ۵۹
آیات 71 الی 77 / شماره 368 الی 393

سوره مبارکه آل عمران / صفحه ۶۰
آیات 78 الی 83 / شماره 394 الی 425

سوره مبارکه آل عمران / صفحه ۶۱
آیات 84 الی 91 / شماره 426 الی 449

سوره مبارکه آل عمران / صفحه ۶۲
آیات 92 الی 100 / شماره 450 الی 481

آیه ۸۳ / شماره ۴۲۴ / مخلوقات از چه نظر تسلیم الله اند

 دانلود فایل تصویری  دانلود فایل صوتی 
موضوع ۴۲۴: مخلوقات از چه نظر تسلیم الله‌اند؟

اگر کنجکاو باشیم و بخواهیم سر در بیاوریم که این مخلوقات از چه نظر تسلیم الله هستند، ببینیم قرآن چه پاسخی می‌دهد: این مخلوقات از همه نظر تسلیم الله هستند؛ اول اول موقع به وجود آمدن می‌فرماید:

«إِنَّمَا أَمْرُهُ إِذَا أَرَادَ شَيْئًا أَن يَقُولَ لَهُ كُن فَيَكُونُ» (۸۲/یس) وقتی که الله اراده چیزی بکند به آن می‌گوید: به وجود بیا و به وجود می‌آید.

پس این لحظه اول برای به وجود آمدن فرمان الله را اطاعت می‌کند و به وجود می‌‌آید. مرحله بعد تسلیم بعد از به وجود آمدن، تسلیم در برابر رسالتی که الله برایش تعریف کرده آن مخلوق در طول زندگی‌اش باید آن رسالت را انجام بدهد؛ مثلا همین کوه رسالتش این است که محکم سر جایش بایستد و زمین را نگه دارد و دارد این رسالت را به نحو احسن انجام می‌دهد.

زمانی که رسالتش تمام شود آن موقع است که همانند پنبه در هوا پخش می‌شود؛ مثلا میخ، چکش، دیوار، دیگ، اجاق، آتش، ابر، باد و هر چه که دور و بر شما است شما به آن نگاه کنید آن خصوصیتی که در آن وجود دارد همان رسالتی است که الله به آن داده است و آن هم تسلیم شده و آن رسالت را بر عهده گرفته و دارد به نحو احسن آن را انجام می‌دهد.

جالب است که شما هر کجا بروید همین مخلوقات و رسالت‌شان را می‌بینید؛ هم به وجود آمدن‌شان را و هم رسالت‌شان را. کنار ساحل بروید، اصلا شخص آزاد باشد، زندان باشد، در خانه‌اش باشد یا بازار، سوار هواپیما باشد یا ماشین، در حال آشپزی باشد یا در حال راه رفتن و به هر شکل به هر چه که دست بزند به هر چه که نگاه بکند همه‌ی این‌ها آدم را یاد این آیه می‌اندازد؛

«أَفَغَيْرَ دِينِ اللَّهِ يَبْغُونَ وَلَهُ أَسْلَمَ مَن فِي السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ طَوْعًا وَكَرْهًا وَإِلَيْهِ يُرْجَعُونَ» (۸۳/آل‌عمران) این آیه اصلا در همه جا همراه آدم است؛ یک معلم همراه است. همه‌ این مخلوقات که وجود دارند آموزگار هستند، یک معلم برای ما هستند و دارند به صورت عملی به ما نشان می‌دهند که چگونه تسلیم الله هستند.

همین جوری نیست که الله اسم این مخلوقات را آیه گذاشته؛ به دریا گفته آیه، به کشتی روی دریا گفته آیه و به همه چیز گفته آیه چرا آیه؟

آیه؛ یعنی نشانه؛ یعنی انگار همه‌شان دارند با انگشت به سوی الله اداره می‌کنند. یک نشانه هستند به سوی الله که این‌ها تسلیم آن الله هستند. انگشت به سوی آسمان به صاحب آسمان‌ها و زمین به سوی آن دراز است؛ یعنی دارند با برنامه‌های الله پیش می‌روند، پس شما هم تسلیم الله شوید و طبق برنامه‌های الله پیش بروید.

همه‌ی این‌ها این حرف را دارند با ما می‌زنند. از نظر دیگر که از چه منظر تسلیم الله هستند؛ همه‌ی آن‌ها علاوه بر این دوتا دارند هم‌زمان که رسالت‌شان را انجام می‌دهند تسبیح الله را هم می‌گویند، سجده الله هم می‌روند؛

«أَلَمْ تَرَ أَنَّ اللَّهَ يَسْجُدُ لَهُ مَن فِي السَّمَاوَاتِ وَمَن فِي الْأَرْضِ» (حج/۱۸) شما توجه نمی‌‌کنید که همه چیز برای الله سجده می‌‌کنند تمام چیزهایی که در آسمان‌ها و زمین هستند؛ خورشید، ماه، ستارگان، کوه‌ها و درختان همه و همه دارند برای الله سجده می‌کنند؛

«إِن كُلُّ مَن فِي السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ إِلَّا آتِي الرَّحْمَـنِ عَبْدًا» (مریم/۹۳) هیچ چیزی در آسمان‌ها و زمین نیست مگر این‌که همه‌شان دارند الله رحمان و مهربان را بندگی و عبودیت می‌کنند و می‌فرماید:

«تُسَبِّحُ لَهُ السَّمَاوَاتُ السَّبْعُ وَالْأَرْضُ وَمَن فِيهِنَّ وَإِن مِّن شَيْءٍ إِلَّا يُسَبِّحُ بِحَمْدِهِ وَلَـكِن لَّا تَفْقَهُونَ تَسْبِيحَهُمْ إِنَّهُ كَانَ حَلِيمًا غَفُورًا» (اسرا/۴۴) هفت طبقه آسمان و زمین و تمام چیزهایی که در آسمان‌ها و زمین وجود دارد همه‌شان دارند تسبیح الله را می‌گویند، هیچ چیزی نیست مگر این‌که دارد حمد و تسبیح الله را می‌گوید، پس هم حمد، هم تسبیح و هم سجده، ولی شما متوجه نیستید و نمی‌توانید درک کنید.

این‌ها را الله بسیار حلیم بردبار صبور و بسیار غفور و بخشنده است. و باز می‌فرماید: «أَلَمْ تَرَ أَنَّ اللَّهَ يُسَبِّحُ لَهُ مَن فِي السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَالطَّيْرُ صَافَّاتٍ  كُلٌّ قَدْ عَلِمَ صَلَاتَهُ وَتَسْبِيحَهُ وَاللَّهُ عَلِيمٌ بِمَا يَفْعَلُونَ» (نور/۴۱) آیا دقت نکردید که برای الله سجده می‌کنند تمام کسانی که در آسمان‌ها و زمین هستند و پرندگان درحالی که بال‌های‌شان باز است و دارند پرواز می‌کنند همان‌جا دارند تسبیح الله را می‌گویند؟

همه این‌ها که در آسمان‌ها و زمین هستند هر کدام‌شان دعا و نیایش و تسبیحش را بلد است همه‌شان بلدند چگونه تسبیح الله را بگویند؟ و الله هم کاملا عالم است و می‌داند و می‌فهمد که آن‌ها دارند چه کار می‌کنند. از حالت و کارهای آن‌ها و از اسرار آن‌ها کاملا آگاه است و این از سه زاویه که خدمت شما عرض کردیم که تمام هستی از چه منظر تسلیم الله هستند.