مقدمه
مقدمه / شماره 1 الی 5
سوره مبارکه فاتحه
آیات 1 الی 7 / شماره 6 الی 46
سوره مبارکه بقره
تفسیر آسان - سوره مبارکه بقره
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 50
آیات 1 الی 9 / شماره 47 الی 73
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 51
آیات 10 الی 15 / شماره 74 الی 104
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 52
آیات 16 الی 22 / شماره 105 الی 151
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 53
آیات 23 الی 29 / شماره 152 الی 194
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 54
آیات 30 الی 37 / شماره 195 الی 237
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 55
آیات 38 الی 45 / شماره 238 الی 270
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 56
آیات 46 الی 52 / شماره 271 الی 307
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 57
آیات 53 الی 61 / شماره 308 الی 337
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 58
آیات 62 الی 69 / شماره 338 الی 367
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 59
آیات 71 الی 77 / شماره 368 الی 393
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 60
آیات 78 الی 83 / شماره 394 الی 425
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 61
آیات 84 الی 91 / شماره 426 الی 449
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 62
آیات 92 الی 100 / شماره 450 الی 481
پارسا زاهدیان
3 هفته قبلنیاز به تصحیح
در بخش آیه 7 فاتحه شماره 43 قسمت قبلی تکرار شده است ( در قسمت متن )
پارسا زاهدیان
3 هفته قبلیهدی به الله من اتبع رضوانه چطور اتباع را به معنای خواستن ذکر کردین در حالی که ظاهرا تبعیت به این معنا نیست و معنی خواهان و خواستن نمی دهد. اگه ممکنه این را بیشتر توضیح بدین . (مربوط به آیه 7 فاتحه شماره 42)
پارسا زاهدیان
3 هفته قبلبا نیت بندگی انجام دادن کارها یعنی چطور؟ کاش بیشتر توضیح می دادین. مثلا مغازه دار الله را لحاظ کند در معامله اش این گ.نه می شود بندگی خدا درسته؟ یا وجوه دیگر داریم که به نیت بندگی مرتبط می شود؟ ممنون میشوم این نیت بندگی را در امور و کارهای شخصی و رفتارهای روزمره بیشتر بازش کنین
پارسا زاهدیان
3 هفته قبلمردم شاید گاهی این واقعه از دست دادن سه عزیز در فاصله کمتر از 15 روز را نوعی عذاب و حتی نفرین خدا برای بازماندگانش می دانند. تعامل ما باید چگونه باشد ؟ مرز بین عذاب و ابتلا کجاست؟ چه موقع می توان گفت این مورد پیش آمدهای ناگوار عذاب است؟ اصلا امکان تمییز و تشخیص برای همه مردم وجود دارد یا فقط خود فرد مبتلا شده به مصیبت می تواند بفهمد که عذاب است و یا آزمایش ؟
پارسا زاهدیان
3 هفته قبلآیا می توان گفت هر که الله او را بیشتر دوست دارد مصیبت های بیشتری به او می دهد ؟ حکمت مرگ و میرهای پی در پی در مورد یک شخص چه پیامی می تواند داشته باشد؟ مثلا همین چند وقت قبل شخصی هم پدر و هم مادرش و هم برادرش را در فاصله کمتر از 15 روز از دست داد. این فرد چطور با خدای خودش کنار بیاید؟ چه بگوید؟ چکار کند؟
یک پرسش جدید بپرسید
افزودن پاسخ
﴿وَإِذْ أَخَذَ اللَّهُ مِيثَاقَ النَّبِيِّينَ لَمَا آتَيْتُكُمْ مِنْ كِتَابٍ وَحِكْمَةٍ ثُمَّ جَاءَكُمْ رَسُولٌ مُصَدِّقٌ لِمَا مَعَكُمْ لَتُؤْمِنُنَّ بِهِ وَلَتَنْصُرُنَّهُ قَالَ أَأَقْرَرْتُمْ وَأَخَذْتُمْ عَلَی ذَلِكُمْ إِصْرِي قَالُوا أَقْرَرْنَا قَالَ فَاشْهَدُوا وَأَنَا مَعَكُمْ مِنَ الشَّاهِدِينَ﴾
و آن هنگام که الله از نبیین پیمان گرفت که آنچه از کتاب و حکمت به شما دادم، سپس پیامبری نزد شما آمد که تصدیق کننده چیزی است که با خود دارید، حتما به او ایمان میآورید و او را یاری میدهید! فرمود: آیا اقرار کردید؟ و پیمان سنگین من را بر آن پذیرفتید؟ گفتند: اقرار کردیم! فرمود: پس گواه باشید که من هم با شما از گواهانم. (۸۱)
موضوع ۴۱۲: اقرار از انبیاء.
«وَإِذْ أَخَذَ اللَّهُ مِيثَاقَ النَّبِيِّينَ» این عبارت دارد از یک عهد و پیمان صحبت میکند که الله از همه پیغمبران گرفته است (از اولین پیغمبر تا یکی قبل از آخر). چه پیمانی از آنها گرفته است؟ «لَمَا آتَيْتُكُمْ مِنْ كِتَابٍ وَحِكْمَةٍ»؛ لام «لَمَا» حرف تاکید و قسم است و «ما» مای موصوله است؛ یعنی چیزهایی که به شما دادم از کتاب و حکمت. بعد از آن «ثُمَّ جَاءَكُمْ رَسُولٌ مُصَدِّقٌ لِمَا مَعَكُمْ» و بعد پیامبری دیگر که چیزهایی که با شما است را تصدیق میکرد. «لَتُؤْمِنُنَّ بِهِ وَلَتَنْصُرُنَّهُ» لام جواب قسم است؛ یعنی شما حتما به او ایمان میآورید و او را حمایت میکنید بدون توجه به اینکه شما قبلا کتاب و حکمت داشتید، درجات بالایی از علم و موفقیت حاصل کردید، چقدر تلاش کردید و زحمت کشیدید، چقدر طرفدار دارید، چقدر پیرو دارید و چه موفقیتهایی به دست آوردید بدون توجه به همه اینها باید به آن پیغمبر ایمان بیاورید و از او حمایت بکنید. بعد از آن، الله برای تاکید از آنها سوال کرد..
«أَأَقْرَرْتُمْ» آیا اقرار کردید؟ پذیرفتید که حتما این کار را انجام میدهید؟
«وَأَخَذْتُمْ عَلَى ذَلِكُمْ إِصْرِي»؛ اصر به نقل از العین؛ یعنی پیمان محکم و سنگین. آیا این پیمان مهم من را دریافت کردید؟ متوجه شدید چه گفتم قبول کردید؟ که همه انبیاء گفتند: «قَالُوا أَقْرَرْنَا»؛ بله متوجه شدیم و به این پیمان اقرار کردیم پذیرفتیم که آن را انجام بدهیم. بعد از آن الله فرمود: «قَالَ فَاشْهَدُوا»؛ پس گواه باشید که من از شما این اقرار را گرفتم. «وَأَنَا مَعَكُمْ مِنَ الشَّاهِدِينَ»؛ و من هم با شما گواهی میدهم. هم شما گواه هستید هم خود من گواه هستم که شما این پیمان من را پذیرفتید.