مقدمه
مقدمه / شماره 1 الی 5
سوره مبارکه فاتحه
آیات 1 الی 7 / شماره 6 الی 46
سوره مبارکه بقره
تفسیر آسان - سوره مبارکه بقره
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 50
آیات 1 الی 9 / شماره 47 الی 73
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 51
آیات 10 الی 15 / شماره 74 الی 104
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 52
آیات 16 الی 22 / شماره 105 الی 151
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 53
آیات 23 الی 29 / شماره 152 الی 194
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 54
آیات 30 الی 37 / شماره 195 الی 237
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 55
آیات 38 الی 45 / شماره 238 الی 270
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 56
آیات 46 الی 52 / شماره 271 الی 307
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 57
آیات 53 الی 61 / شماره 308 الی 337
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 58
آیات 62 الی 69 / شماره 338 الی 367
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 59
آیات 71 الی 77 / شماره 368 الی 393
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 60
آیات 78 الی 83 / شماره 394 الی 425
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 61
آیات 84 الی 91 / شماره 426 الی 449
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 62
آیات 92 الی 100 / شماره 450 الی 481
هنوز پرسشی پرسیده نشده
اولین کسی باشید که سؤال خود را مطرح می کنید! در مرحله بعدی می توانید جزئیات را اضافه کنید.
یک پرسش جدید بپرسید
افزودن پاسخ
موضوع ۴٠۶: معنای ارباب.
موضوع اصلی آیه کلمهی ارباب است؛ اینکه کسانی غیر از الله را به عنوان رب انتخاب کنند.
ارباب جمع رب و رب بدون الف و لام است؛ زیرا وقتی که الف و لام داشته باشد (الرب) فقط الله است به کسی دیگر الرب گفته نمیشود، ولی رب بدون الف و لام (به نقل از معجم مقاییس اللغه به نقل از مفردات راغب اصفهانی لسان العرب ابن منظور)؛ یعنی مالک، خالق، صاحب، سرور، آقا، بزرگ و همینطور رب؛ یعنی کسی که یک کار به هم ریخته را مرتب میکند، کسی که عیب کاری را اصلاح میکند یا کسی که امکاناتی فراهم میکند و در اختیار کسی قرار میدهد گفته میشود.
به کسی که بچهای بزرگ کند، از آن بچه محافظت و نگهداری کند، او را تربیت کند و پرورشش بدهد نیز رب گفته میشود، حتی عرب به کسی که به امور خانه رسیدگی میکند ربالبیت میگویند یا کسی که یک ملکی را سرپرستی میکند روی آن کار میکند و یک سرمایهای را رشد و نمو میدهد ربالمال میگویند. رب مصدر است به طور استعاره به جای فاعل به کار میرود؛ یعنی کسی که صاحب خدمات و امکانات است، آن کسی که فعالانه دارد خدمتی را انجام میدهد کاری را به پیش میبرد و شرایطی را در حق کسی مهیا میکند و میخواهد برایش کاری انجام بدهد در حقش خدمتی میکند، لطفی میکند؛
مثلاً در سوره مبارکه یوسف علیهالسلام کسی که با پیامبر یوسف هم زندانی بود، هم سلول بود، خواب میبیند که دارد از انگور شراب میگیرد «إِنِّي أَرَانِي أَعْصِرُ خَمْرًا» (یوسف/۳۶) بعد پیامبر یوسف علیهالسلام خوابش را تعبیر میکند میگوید: «أَمَّا أَحَدُكُمَا فَيَسْقِي رَبَّهُ خَمْرًا» (یوسف/۴١) اما یکی از شما به سرورش شراب میدهد (به آن آقایی که پیشش کار میکند)
پس رب در اینجا؛ یعنی سرور، صاحب کار و رئیس کسی که از او حقوق میگیرد. در اینجا آمده «فَيَسْقِي رَبَّهُ» بعد به او میگوید: «اذْكُرْنِي عِنْدَ رَبِّكَ» (یوسف/۴۲) از من پیش سرورت (پیش آقایت) یاد کن، ولی او فراموش میکند بعد که پادشاه خواب میبیند و یوسف علیهالسلام خواب پادشاه را تعبیر میکند (همان خواب هفت گاو چاق و لاغر که خودتان میدانید) بعد پادشاه آدم میفرستد که برو یوسف را بیاور؛ کسی که اینقدر خوب این خواب را تعبیر کرده برو او را پیش من بیاور، ولی پیامبر یوسف علیه السلام به مأمور میگوید: «قَالَ ارْجِعْ إِلَى رَبِّكَ فَاسْأَلْهُ مَا بَالُ النِّسْوَةِ اللَّاتِي قَطَّعْنَ أَيْدِيَهُنَّ» (یوسف/۵٠) برو برگرد پیش رب خودت؛ یعنی پیش آقا و صاحب کارت؛ کسی که تو را فرستاده، از او ماجرای زنانی که دستشان را بریدند را بپرس تا تکلیف مشخص شود آن موقع من خدمتشان میرسم.
اول تکلیف من مشخص شود که آیا من گناهکارم یا بیگناه! خب پس این معنای رب است. فرمود: «قَالَ ارْجِعْ إِلَى رَبِّكَ» پیش ربت برگرد و منظور صاحب کار است کسی که این شخص پیشش کار میکند و بزرگش است. تا اینجا معنای رب بود حالا ببینیم آیه میخواهد چه بگوید: «وَلَا يَأْمُرَكُمْ أَن تَتَّخِذُوا الْمَلَائِكَةَ وَالنَّبِيِّينَ أَرْبَابًا» خیلی خوب دقت بکنیم که بحث بسیار مهمی است.